Na trati Brno – Havlíčkův Brod u Řikonína došlo přesně před 45 lety k tragické železniční nehodě. Do stojícího nákladního vlaku tam tehdy na mostě narazil expres Panonia. Po nárazu se z viaduktu do řeky zřítil lůžkový a jídelní vůz. Zemřelo 31 lidí. Na místě ale dosud není žádná důstojná připomínka této události.
Tragická nehoda u Řikonína. Oběti ani po 45 letech nic nepřipomíná
„Bylo to obšancovaný vojáky. Když jsem přišel, tak dávali dohromady ty nebožtíky, snášeli je svrchu a v potoce je koupali a dávali to do rakví," popsal své vzpomínky na nehodu Pavel Býtešník. Dozvěděl se o ní ve škole v Bystřici nad Pernštejnem, kde studoval. Na místo dorazil dvě hodiny po srážce.
K nehodě došlo 11. prosince 1970. Kolem osmé ráno zastavil na železničním viaduktu nákladní vlak. Hláskařka z nedalekého Níhova nepočkala na odhlášku z Řikonína a na obsazenou kolej pustila samostatnou lokomotivu. Ta narazila do konce stojícího vlaku a několik vagónů vykolejilo na druhou kolej.
Expres narazil do vagónu v plné rychlosti
Strojvedoucí nákladního vlaku sice vyslal pomocníka zjistit příčinu nárazu, nevaroval však protijedoucí vlak návěstím „Stůj, zastavte všemi prostředky". Za pár minut pak místem směrem na Brno projížděl expres Panonia. Pustil ho tam výpravčí z Řikonína. „Narazil do nákladního vlaku na mostě, který měl vysunutých několik vagonů," popsal tragédii Býtešník.
Po nárazu v plné rychlosti se z mostu do říčky Libochůvky zřítil lůžkový a jídelní vůz. Zahynulo 31 lidí – jeden Čech a třicet Poláků. Většina z nich byla zaměstnanci drah, kteří se vraceli z rekreace. Z Brna expres vyjížděl ve tři čtvrtě na sedm, a tak se v jídelním voze nacházelo mnoho lidí, kteří se přišli nasnídat.
Oběti nic v místě nehody nepřipomíná
Jména obětí jsou zapsána v kronice, kterou psal otec pana Býtešníka. „Moc toho není, ale něco tam je, seznam těch lidí, to asi málokdo má," potvrdil Býtešník. Mnoho toho není ani na samotném místě nehody, jen tento improvizovaný křížek. Bez jakéhokoliv pomníku nebo desky.
„Určitě by to zasloužilo, aby tam něco bylo. Sami jsme nad tím nepřemýšleli. České dráhy by na to asi taky měly přispět," uvedl starosta Řikonína Tomáš Hladík (nez.). Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová na to reagovala slovy, že dráhy zpravidla neiniciují stavby památníků železničních neštěstí. „Pokud jsme ovšem požádáni o pomoc, tak vycházíme maximálně těmto iniciativám vstříc," dodala.
Pamětní desky se dočkalo třeba před čtyřmi roky místo další tragédie v Šakvicích. Tam na Štědrý den roku 1953 po nárazu rychlíku do osobního vlaku zemřelo 106 lidí. Za tehdejší neštěstí byli odsouzeni tři drážní zaměstnanci. Hláskařka z Níhova a výpravčí z Řikonína nakonec také skončili ve vězení. Výpravčí si odseděl čtyři roky za mřížemi, hláskařka šest let.