Liberec - Řidičům na Liberecku ode dneška slouží nový čtyřkilometrový obchvat mezi Mníškem a Svárovem nedaleko Liberce. Nový úsek silnice I/13 z Liberce na Frýdlant má odvést dopravu mimo zastavěná území a odstranit nevyhovující parametry stávající trasy, kde některé podjezdy brání průjezdu velkých kamionů. Obchvat vyšel včetně projektové přípravy a výkupu pozemků na 900 milionů korun, z toho 700 milionů by mělo přijít z evropských fondů. Stavba trvala čtyři roky.
Přes sever Čech ode dneška rychleji. Obchvat ulehčí řidičům i obcím
Nový úsek je ve Svárově napojený na silnici 35, řidiči tak nemusí cestou na Frýdlant projíždět přes Krásnou Studánku nebo Stráž nad Nisou. Dobrou zprávou je nová trasa i pro obyvatele Frýdlantu a Frýdlantského výběžku, kterým se zkrátí a výrazně zrychlí cesta do krajského města, ale také směrem na Českou Lípu.
Kvůli silnici bylo nutné zbourat dva domy a vybudovat devět mostů a tři protihlukové stěny. Silnice je dvoupruhová s přídavným pruhem ve stoupání. Otevřena měla být už před více než rokem, dokončení ale zpozdila přeložka vedení velmi vysokého napětí.
V plánu je výstavba i dalších dvou úseků
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už připravuje výstavbu dalšího osm kilometrů dlouhého úseku od Krásné Studánky na Dětřichov. Stavba je projednána z pohledu životního prostředí a je připravena dokumentace pro územní rozhodnutí. Podle odhadů přijde další etapa silnice na 1,5 miliardy korun. Zatím ale není zajištěno financování, zahájit by se měla nejdříve v roce 2017, řekl u příležitosti otevření první etapy ředitel ŘSD v Liberci Josef Jeníček.
„Pevně věřím, že se dočkám ještě i realizace druhé a třetí etapy,“ řekl frýdlantský starosta Dan Ramzer. Na silnici z Krásné Studánky do Dětřichova by totiž měl výhledově navázat ještě třetí úsek - obchvat samotného Frýdlantu. Ten je ale podle Jeníčka teprve v přípravě a rozhodnuto zatím není ani o trase, kudy v budoucnu silnice povede - ve hře je několik variant.