Slavonice/Waldkirchen – To, co začalo s koncem druhé světové války, se teď chystá dokončit hornorakouská vláda – nadobro ukončí veškeré naděje na obnovení železniční dopravy na hraničním přechodu Slavonice-Waldkirchen. Vlaky přes hranice nejezdí od konce druhé světové války, stále ale je možné přeshraniční úsek obnovit. Definitivní konec by tak učinila až cyklostezka, již chtějí Rakušané postavit. Proti tomu protestovaly u hranic desítky lidí z obou stran. Tvrdí, že by železnice našla využití – mohla by se na ni přenést například doprava dřeva, která dnes zatěžuje místní silnice.
Místo cyklostezky ze Slavonic do Rakouska by místní chtěli koleje
Trať z Kostelce do Schwarzenau – tedy spojka hlavních tratí Vídeň–Cheb (Dráha císaře Františka Josefa) a Domažlice–Trenčianska Teplá (Českomoravská transverzální dráha) – byla v provozu od roku 1903, ovšem po roce 1945 doprava v přeshraničním úseku ustala. V 50. letech potom dráhu přeťala železná opona a vojáci vytrhali koleje. Iniciativy po roce 1989 nedosáhly obnovy, ačkoli se několikrát hovořilo i o termínech zprovoznění. Horní Rakousko, které převzalo celou trať ze Schwarzenau přes Waidhofen do Waldkirchenu od Rakouských spolkových drah, ale považuje i existující část trati za prodělečnou a dopravu na ní už neobjednává. Postupně ji chce nahradit cyklostezkou, začít by se mělo mezi Waldkirchenem a Slavonicemi. Dvakrát sice již zahájení stavby odložila, až ale začne, asfalt definitivně pohřbí úvahy o obnovení přeshraničního železničního spojení. „Pokud se zruší stávající těleso a udělá se tam nějaká nová umělá stavba, těžko se potom bude obnovovat,“ vysvětlil jihočeský krajský ředitel Českých drah Jiří Kafka.
Na opuštěném waldkirchenském nádraží proto dnes proběhl pokus aktivistů z obou stran hranice rozhodnutí ještě zvrátit. Chtěli by, aby přes hranice vlaky opět jezdily, cyklostezku považují za omyl. „Je to chybný plán, rušení železnice má negativní vliv na celý region,“ podotkla mluvčí aktivistů Christa Binderová. Podle lidí ze Slavonic, kteří protest podpořili, by obnovení trati uvítali. Chtěli by, aby se na ni přestěhovala nákladní doprava z místních silnic. „Tranzitní přeprava, především dřeva, by mohla jet po železnici,“ upozornila Martina Havlíčková, která proti kamionové dopravě sepsala i petici. Jiří Beneš ze sdružení Volba pro Slavonicko potom upozornil, že cyklostezka nemusí vést po starém železničním tělese, a navždy tak znemožnit obnovu trati.
Podle starostů z obou stran hranice ale protesty přicházejí pozdě. Projekt cyklostezky má zelenou. „Rakouská strana je rozhodnuta, že nebude řešit železniční provoz v naší oblasti,“ řekl slavonický starosta Josef Urban (KSČM). Ačkoli chtějí aktivisté v protestech proti cyklostezce ještě pokračovat, vlaky tak už nejspíš nikdy nedojedou dále než do Slavonic.