Letenský tunel byl jedinečný a dodnes zůstává nenahraditelný

Praha – Silniční tunel, to je docela obyčejná věc. V polovině 20. století to ale bylo jiné, v dnešním Česku byl jenom jeden a navíc nesmírně krátký. Když tedy začal v nepřátelském terénu pražské Letné vznikat bezmála půlkilometrový silniční tunel – a hlavně když se jím začalo jezdit – byla to naprostá novinka. Dnes už patří Letenský tunel k veteránům a nevyniká ani svojí délkou. Přesto i po více než 60 letech provozu má stále významnou roli v pražské dopravě, vede jím například nejjednodušší trasa z centra na letiště.

Prokopat Letenskou pláň, napříč postavit silnici a nahoře most, to byla jedna z dávných pražských představ, jak snadno propojit centrum s Bubenčí. Nic takového se nakonec nestalo, přesto silnice napříč Letnou vede. Její trasa je složitější, než kdyby se pláň přímo prokopala, ale auta také nakonec přivedla z centra do Bubenče. Podstatnou součástí této spojnice je Letenský tunel, v Praze byl teprve druhý silniční, starší přitom je pouze Vyšehradský tunel, který je však sotva desetinový – spíše takový podjezd pod skalou.

Projekt Letenského tunelu je už ze 30. let minulého století, ovšem válka jeho stavbě zamezila, a tak se do Letné poprvé koplo až 28. září 1949. Koplo se ovšem do jiného místa, veškeré staré plány na tunely či průkopy Letenskou plání počítaly s tím, že se tak stane na předmostí Čechova mostu (ostatně Švermův, dnes Štefánikův most tehdy ještě nestál), jenomže tam bylo nakonec vyhrazeno místo pro Stalina, a tak tunel navázal na čerstvě postavený sousední most. Na Letné potom most plynule navazuje na Korunovační ulici, která vede z Holešovic do Dejvic a Bubenče.

Výjezd z Letenského tunelu krátce po otevření v roce 1953
Zdroj: Jan Tachezy/ČTK

Stavba za 70 milionů tehdejších korun nebyla snadná, dělníci tunel razili ručně, trvalo jim to téměř čtyři roky. Tunel je na tehdejší dobu docela dlouhý, měří 423 metrů, navíc není rovný, tubus tvoří dva oblouky o poloměru 100 a 169 metrů a navíc výrazně stoupá, auta se dostanou od vltavského nábřeží na Letenské náměstí od 23 metrů výše, stoupání je tedy více než pětiprocentní. Parametry tunelu se postupně měnily. Původně jím měly kromě aut jezdit také tramvaje, stavbaři ale měli problém s břidlicemi v Letenské pláni a také s těžkou budovou zemědělského muzea, která stojí přímo nad tunelem. Nakonec se proto tramvajová trať vypustila a vznikl tubus s keramickým obkladem o šířce 10,3 metru, který je určen pouze silniční dopravě.

Po původní dlažbě se po otevření Letenského tunelu nejprve prošel tehdejší primátor Václav Vacek spolu s dalšími účastníky slavnosti, potom se po ní rozjela auta. Na dlouhou dobu to pro české řidiče bylo jediné místo – s výjimkou zmíněného Vyšehradu – kde mohli nahlédnout pod zem, další silniční tunel vznikl až v roce 1980, je rovněž v Praze, jde o Těšnovský tunel. Více silničních a dálničních tunelů vzniklo v Česku až v 90. letech. Nové tunely má i Praha, jsou součástí vnějšího i vnitřního okruhu města – na vnitřním Městském okruhu vznikl Zlíchovský tunel, tunel Mrázovka a Strahovský tunel, od příštího roku k nim přibude komplex Blanka, tj. Brusnický, Dejvický a Bubenečský tunel. Na Pražském okruhu potom je Cholupický, Komořanský a Lochkovský tunel. Nejdelší již zprovozněný tunel je Strahovský dlouhý přes dva kilometry, ještě o polovinu delší má však být Bubenečský tunel z Letné na Pelc-Tyrolku.

Samotný Letenský tunel zažil leccos – více než patnáct let po slavnostním průvodu vedeném primátorem Vackem jím prošel další průvod studentů vzpomínajících na právě zemřelého Jana Palacha. V roce 1969 také prošel první významnou technickou změnou, když dostal ventilátory. Podobu, ve které jej zažilo několik generací, tunel částečně ztratil v letech 2002 až 2003. Tehdy prošel velkou rekonstrukcí, zmizely při ní dlažební kostky, které nahradil asfalt, zmizelo také charakteristické osvětlení ve dvou pásech na stěnách, místo něj svítí zářivky ze stropu.

Silniční tunely v Praze a na Pražském okruhu

  • Vyšehradský (1903)
  • Letenský (1953)
  • Těšnovský (1980)
  • Strahovský (1997)
  • Zlíchovský (2002)
  • Mrázovka (2004)
  • Cholupický (2010)
  • Komořanský (2010)
  • Lochkovský (2010)

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 58 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 3 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 4 hhodinami
Načítání...