Jak se jezdilo vlakem do Prahy před 170 lety? Napoví výstava

Praha – Výstava sledující 170letou historii železnice v Praze začíná v Národním technickém muzeu na Letné. Věnuje se především první parostrojní železnici, která je v provozu od roku 1845, ale i dalšímu vývoji kolejí i vozidel, která po nich jezdí. Výstavu umístěnou v dopravní hale bude možné navštívit do 1. listopadu.

8 minut
V NTM začíná výstava 170 let železnice v Praze
Zdroj: ČT24

Ještě dva měsíce zbývají do okamžiku, kdy uplyne 170 let od příjezdu prvního vlaku do Prahy. V Národním technickém muzeu se na onen slavný den může každý důkladně připravit na výstavě nazvané 170 let železnice v Praze. Vrací se ke stavbě spjaté se jmény Aloise Negrelliho, Jana Pernera a Karla Keisslera, ale i dalším, které přivedly do Prahy koleje ze všech stran. Ostatně na dnešním pražském území byla železnice nazvaná tehdy Severní státní dráha sice první parostrojní, celkově však druhá po koněspřežné dráze, která měla vést do Plzně, nakonec se však nedostala dále než do Lán. Začínala ovšem až za hradbami, na Brusce – její budova je dodnes ukryta v areálu Dejvického nádraží.

Nejslavnějším dnem pro pražskou železnici ale vždy je a bude 20. srpen. Toho dne v roce 1845 byla hotová stavba dráhy olomoucko-pražské. Podařilo se probourat pražské hradby a hned za nimi postavit velké nádraží – nádraží Praha, později Státní nádraží, ještě později Masarykovo nádraží, nádraží Střed a dnes opět Masarykovo nádraží. Na slavnostní příjezd prvního vlaku poháněného parou se přišel podívat snad každý, komu sloužily nohy a zrak. „Slavnostní přijetí prvního vlaku vypadalo tak, že první projela hradbou lokomotiva Čechy, kterou obsluhoval tvůrce trati z Olomouce do Prahy inženýr Jan Perner, a za ní vjely další dvě lokomotivy se jmény Praha a Olomouc, které měly připojeny tři obytné vozy,“ popsal autor výstavy v NTM Michal Novotný. Trať, po které vlak přijel, se ovšem od dnešní dráhy výrazně liší. Ačkoli stále méně lidí pochybuje o tom, že budoucnost železnic v Česku spočívá ve stavbě nových vysokorychlostních drah, z pohledu poloviny předminulého století by i dnešní cestovní rychlosti byly neuvěřitelné. Cesta z Olomouce do Prahy tehdy trvala deset hodin oproti dnešním dvěma a v žádném případě se necestovalo po široké železniční „dálnici“. „Jednalo se o jednokolejnou trať, která vedla přes Kolín a Český Brod,“ shrnul Michal Novotný.

Model nádraží Praha s průkopem pražských hradeb
Zdroj: ČT24

Spojení s Vídní i vítězství nad Karlínem

Přestože měla dráha i své odpůrce – například Karla Havlíčka Borovského, přestože ani on nechyběl 20. srpna na nádraží – byl to pro Prahu nesmírný úspěch. Pouhých osm let od okamžiku, kdy ve Vídni začala stavba trati, která bývá označována za první dálkovou železnici na evropském kontinentu, tak vzniklo spojení dvou největších měst západní části rakouské monarchie. „Je dobré zmínit také to, že se jednalo o konkurenční vítězství nad městem Karlín, které samo usilovalo o to, aby železnice byla ukončena v jeho katastru,“ dodal Michal Novotný.

Zatímco lánská „koňka“ zůstala odříznutá a blíže k centru ji přivedla až přestavba na parostrojní železnici ve vlastnictví Buštěhradské dráhy, z olomoucké trati se již stala skutečná páteř dalšího rozvoje železnice v Praze i celých Čechách. Druhá pražská parostrojní železnice byla formálně pokračováním Severní státní dráhy a vedla do Drážďan, třetí potom přivedla vlaky z Plzně. Ta sice zprvu – stejně jako někdejší koňka – končila na předměstí na Smíchově, ale když společnost Dráha císaře Františka Josefa stavěla trať z jižních Čech, dostala za úkol také napojit západní dráhu.

Wilsonovo nádraží ve 30. letech
Zdroj: ČT24

Hlavní nádraží nepostavil stát

Společně se soukromou Drahou císaře Františka Josefa a Pražskou spojovací drahou vzniklo také velkolepé nádraží Císaře Františka Josefa – dnes hlavní nádraží. Pozvolna převzalo roli nejdůležitější železniční stanice ve městě. Aby uspokojilo stále stoupající nároky cestujících i železničářů, prošlo dvěma velkými proměnami. Při té první vznikla jeho charakteristická podoba s robustním zastřešením dvorany a především secesní budovou od architekta Josefa Fanty. Stojí vedle kolejí dodnes, i když podle Michala Novotného měla namále. „První republika a Československé státní dráhy přinesly jasný plán toho, jak se má železnice v hlavním městě vyvíjet. Jednalo se o tzv. přestavbu železničního uzlu. Výsledkem byla například soutěž na přestavbu Fantovy budovy hlavního nádraží, která byla původně plánována jako celková novostavba,“ popsal. K modernizaci nádraží nakonec došlo až mnohem později, ve druhé polovině minulého století, stará budova nezanikla a nová odbavovací hala vznikla pod ní.

Vedle pohledu do historie drah představuje výstava také konstrukční vývoj parních lokomotiv. Dopravní hala technického muzea, kde výstava probíhá, ostatně skýtá pohled na zástupce několika generací parních lokomotiv, výstava však může prostřednictvím modelů nabídnout užší srovnání lokomotivy Labe z roku 1857 se stroji z konce 19. století, rychlíkovou lokomotivou z počátku 20. století i tendrovou lokomotivu ze 40. let, která reprezentuje to nejlepší z československé konstrukční školy.

Drezína s ručním pohonem z roku 1850 doplňuje výstavu modelů
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Tábory bez elektřiny a internetu mají plno. Komfort děti nehledají

O prázdninové tábory v přírodě bez většího komfortu je zájem. Ročně na ně jezdí kolem dvou set padesáti tisíc dětí. Kapacity mají zaplněné už měsíce dopředu. Podle předsedy České rady dětí a mládeže Aleše Sedláčka je ale důležitý správný výběr. Potvrzuje to i dětský psycholog Petr Davídek. Podle něj je dobře zvolený tábor pro děti přirozenou a hravou formou rozvoje.
před 11 hhodinami

Podmínka a peněžité tresty. Soud schválil dohody v brněnské bytové kauze

S peněžitými tresty odešli od soudu čtyři lidé obvinění z úplatkářství v korupční kauze týkající se nakládání s obecními byty v Brně. Jednomu z odsouzených soud navíc uložil ještě podmínku. Na trestech se dohodli se žalobcem. ČT to sdělil dozorující státní zástupce Michal Losa. Kauza z loňského dubna se podle médií týká městské části Brno-Řečkovice a Mokrá hora. Tři pachatelé v dohodě o vině a trestu prohlásili, že spáchali trestný čin podplácení, čtvrtý uvedl, že pomáhal při přijetí úplatku.
před 15 hhodinami

Prudký déšť uvěznil lidi v podzemí Moravského krasu, slanili k nim hasiči

Skupina osmi lidí v neděli v podvečer uvázla kvůli prudkému dešti v podzemní ferratě v Ostrově u Macochy. Na místo ihned vyrazili hasiči i záchranáři. Po příjezdu bylo dle mluvčího hasičů zřejmé, že nikdo není zraněný a lidé se budou schopni za jejich asistence dostat z jeskyně sami. Vyškolený lezec tedy slanil dolů, aby se skupinou lidí navázal kontakt a ve spolupráci s dalšími členy lezeckých skupin jim pomohl dostat se na povrch. Zásah trval asi hodinu, na místě byl i policejní vrtulník. Po vyproštění se členové skupiny dostali do péče záchranářů, všichni ovšem vyvázli bez zranění.
před 17 hhodinami

Letiště Praha plánuje novou čtvrť, otevře se i soukromým investorům

Rozsáhlý rozvoj čeká okolí hlavních terminálů Letiště Václava Havla. Státní podnik plánuje výstavbu nové čtvrti, která se má s odletovými halami přímo propojit. Umožnila to novela zákona platná od července, letišti nově dovoluje spolupracovat se soukromými investory na rozvoji strategické infrastruktury. Zastavět se má přes 35 tisíc metrů čtverečních. Většinu projektů zajistí letiště samo, část ploch nabídne dalším investorům. Ti budou muset projít důkladným prověřením.
před 21 hhodinami

Lidé platí za bydlení ve staré továrně na Chrudimsku, dle starosty je to obchod s chudobou

Desítky lidí v Chrasti na Chrudimsku žijí podle úřadů v nebezpečném areálu staré továrny. Radnice sice už před měsícem nařídila jednu z tamních budov vyklidit, nájemníci ale zůstávají a zatím nikdo neví, kam s nimi. Věcí se zabývá i policie.
před 22 hhodinami

Církev se zbavuje desítek kostelů. Nemá na opravy

Církev nabízí obcím do majetku opuštěné kostely. Jen v Libereckém kraji je jich na šest desítek. Zájem o zchátralé památky mají především menší obce, kde tvoří většinou hlavní dominantu. Radnice, které se rozhodly objekty převzít, v nich chtějí vybudovat například komunitní a společenská centra.
13. 7. 2025

Herkules přemůže Otáčivé hlediště

Výpravná hudební inscenace Herkules bude letošní premiérou na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově. Poprvé před diváky předstoupí mytický silák 12. července. Představení souboru Malého divadla doplňují písně Davida Hlaváče a spolupráce se studenty DAMU.
12. 7. 2025

Téměř tisícovka řopíků už změnila majitele i účel

Přes devět stovek takzvaných řopíků, které měly chránit Československo v době před druhou světovou válkou, má nové majitele. Bývalé bunkry slouží novým majitelům nejen k rekreaci, u Vratěnína na Znojemsku stojí na řopíku útulna pro turisty, na několika místech vznikla muzea. V červenci armáda vypsala další výběrové řízení na prodej nepotřebných pozemků a bunkrů.
12. 7. 2025
Načítání...