Jak se jezdilo vlakem do Prahy před 170 lety? Napoví výstava

Praha – Výstava sledující 170letou historii železnice v Praze začíná v Národním technickém muzeu na Letné. Věnuje se především první parostrojní železnici, která je v provozu od roku 1845, ale i dalšímu vývoji kolejí i vozidel, která po nich jezdí. Výstavu umístěnou v dopravní hale bude možné navštívit do 1. listopadu.

8 minut
V NTM začíná výstava 170 let železnice v Praze
Zdroj: ČT24

Ještě dva měsíce zbývají do okamžiku, kdy uplyne 170 let od příjezdu prvního vlaku do Prahy. V Národním technickém muzeu se na onen slavný den může každý důkladně připravit na výstavě nazvané 170 let železnice v Praze. Vrací se ke stavbě spjaté se jmény Aloise Negrelliho, Jana Pernera a Karla Keisslera, ale i dalším, které přivedly do Prahy koleje ze všech stran. Ostatně na dnešním pražském území byla železnice nazvaná tehdy Severní státní dráha sice první parostrojní, celkově však druhá po koněspřežné dráze, která měla vést do Plzně, nakonec se však nedostala dále než do Lán. Začínala ovšem až za hradbami, na Brusce – její budova je dodnes ukryta v areálu Dejvického nádraží.

Nejslavnějším dnem pro pražskou železnici ale vždy je a bude 20. srpen. Toho dne v roce 1845 byla hotová stavba dráhy olomoucko-pražské. Podařilo se probourat pražské hradby a hned za nimi postavit velké nádraží – nádraží Praha, později Státní nádraží, ještě později Masarykovo nádraží, nádraží Střed a dnes opět Masarykovo nádraží. Na slavnostní příjezd prvního vlaku poháněného parou se přišel podívat snad každý, komu sloužily nohy a zrak. „Slavnostní přijetí prvního vlaku vypadalo tak, že první projela hradbou lokomotiva Čechy, kterou obsluhoval tvůrce trati z Olomouce do Prahy inženýr Jan Perner, a za ní vjely další dvě lokomotivy se jmény Praha a Olomouc, které měly připojeny tři obytné vozy,“ popsal autor výstavy v NTM Michal Novotný. Trať, po které vlak přijel, se ovšem od dnešní dráhy výrazně liší. Ačkoli stále méně lidí pochybuje o tom, že budoucnost železnic v Česku spočívá ve stavbě nových vysokorychlostních drah, z pohledu poloviny předminulého století by i dnešní cestovní rychlosti byly neuvěřitelné. Cesta z Olomouce do Prahy tehdy trvala deset hodin oproti dnešním dvěma a v žádném případě se necestovalo po široké železniční „dálnici“. „Jednalo se o jednokolejnou trať, která vedla přes Kolín a Český Brod,“ shrnul Michal Novotný.

Model nádraží Praha s průkopem pražských hradeb
Zdroj: ČT24

Spojení s Vídní i vítězství nad Karlínem

Přestože měla dráha i své odpůrce – například Karla Havlíčka Borovského, přestože ani on nechyběl 20. srpna na nádraží – byl to pro Prahu nesmírný úspěch. Pouhých osm let od okamžiku, kdy ve Vídni začala stavba trati, která bývá označována za první dálkovou železnici na evropském kontinentu, tak vzniklo spojení dvou největších měst západní části rakouské monarchie. „Je dobré zmínit také to, že se jednalo o konkurenční vítězství nad městem Karlín, které samo usilovalo o to, aby železnice byla ukončena v jeho katastru,“ dodal Michal Novotný.

Zatímco lánská „koňka“ zůstala odříznutá a blíže k centru ji přivedla až přestavba na parostrojní železnici ve vlastnictví Buštěhradské dráhy, z olomoucké trati se již stala skutečná páteř dalšího rozvoje železnice v Praze i celých Čechách. Druhá pražská parostrojní železnice byla formálně pokračováním Severní státní dráhy a vedla do Drážďan, třetí potom přivedla vlaky z Plzně. Ta sice zprvu – stejně jako někdejší koňka – končila na předměstí na Smíchově, ale když společnost Dráha císaře Františka Josefa stavěla trať z jižních Čech, dostala za úkol také napojit západní dráhu.

Wilsonovo nádraží ve 30. letech
Zdroj: ČT24

Hlavní nádraží nepostavil stát

Společně se soukromou Drahou císaře Františka Josefa a Pražskou spojovací drahou vzniklo také velkolepé nádraží Císaře Františka Josefa – dnes hlavní nádraží. Pozvolna převzalo roli nejdůležitější železniční stanice ve městě. Aby uspokojilo stále stoupající nároky cestujících i železničářů, prošlo dvěma velkými proměnami. Při té první vznikla jeho charakteristická podoba s robustním zastřešením dvorany a především secesní budovou od architekta Josefa Fanty. Stojí vedle kolejí dodnes, i když podle Michala Novotného měla namále. „První republika a Československé státní dráhy přinesly jasný plán toho, jak se má železnice v hlavním městě vyvíjet. Jednalo se o tzv. přestavbu železničního uzlu. Výsledkem byla například soutěž na přestavbu Fantovy budovy hlavního nádraží, která byla původně plánována jako celková novostavba,“ popsal. K modernizaci nádraží nakonec došlo až mnohem později, ve druhé polovině minulého století, stará budova nezanikla a nová odbavovací hala vznikla pod ní.

Vedle pohledu do historie drah představuje výstava také konstrukční vývoj parních lokomotiv. Dopravní hala technického muzea, kde výstava probíhá, ostatně skýtá pohled na zástupce několika generací parních lokomotiv, výstava však může prostřednictvím modelů nabídnout užší srovnání lokomotivy Labe z roku 1857 se stroji z konce 19. století, rychlíkovou lokomotivou z počátku 20. století i tendrovou lokomotivu ze 40. let, která reprezentuje to nejlepší z československé konstrukční školy.

Drezína s ručním pohonem z roku 1850 doplňuje výstavu modelů
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Kraj brání stavbě dalších apartmánů na Lipně

Jihočeský kraj nepovolil výstavbu dalších rekreačních apartmánů u vodní nádrže Lipno. Plánovaných nebo už postavených projektů tohoto typu je tam podle úředníků příliš a utrpět by tím mohla zdejší příroda. „Záměr by zásadně proměnil krajinu, zabral by půdu nejvyšší ochrany, odstranil by vegetaci a narušil by místa, kde žijí chráněné druhy. Zhoršil by i kvalitu vody,“ argumentoval mluvčí kraje David Hocke. Investor s rozhodnutím nesouhlasí a upozorňuje na jeho procesní a právní nedostatky. Dle zjištění ČT bude žádat o přezkum rozhodnutí.
před 1 hhodinou

Závěry vyšetřování nehody na přejezdu ve Stráži nad Nisou se liší i po dvou letech

Srážka vlaku s nákladním autem ve Stráži nad Nisou před dvěma lety zranila dvacet jedna lidí a způsobila škodu téměř šest milionů korun. Vyšetřování příčiny nehody stále není u konce. Drážní inspekce došla k závěru, že za nehodu může řidič, protože vjel na koleje, přestože blikala červená. Naopak policie tvrdí, že červená neblikala a že řidič za nehodu nemůže. Ani na veřejně přístupném záznamu není vidět, že by výstražná světla svítila.
před 12 hhodinami

Zoopark ve Zvoli, odkud utekl lev, funguje tři roky bez povolení

Zoopark ve Zvoli u Prahy, odkud v sobotu utekl z klece lev a policie jej zastřelila, funguje tři roky bez řádného povolení. Návrh opatření se při porušení zákona na ochranu zvířat proti týrání předává na obec s rozšířenou působností, v tomto případě černošický městský úřad. Podnět Státní veterinární správa předala v roce 2022, řekl její mluvčí Petr Vorlíček. Policie bude případ prověřovat jako možné podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Zeleň není jen jedna. Kde a jak ji ve městě využít, poradí metodika

Hustá zástavba, nebo zeleň, divoký trávník či udržovaný park. Vědci z Botanického ústavu Akademie věd ČR pracují na metodice, která by měla radnicím poradit, jak zasahovat do přírody pří tvorbě územních plánů. Projekt vzniká v Praze a Brně, ale použitelný má být pro kteroukoliv obec.
před 16 hhodinami

V areálu olomoucké nemocnice našly útočiště ohrožené ropuchy zelené

Několik ropuch zelených, které v Česku patří k silně ohroženým živočišným druhům, se překvapivě zabydlelo mezi pavilony Fakultní nemocnice Olomouc (FN Olomouc). Neodradil je nemocniční ruch a na jaře na sebe upozornily svým typickým zvukovým projevem. Odborníci poté zjistili, že se tyto vzácné žáby v rozlehlém nemocničním areálu úspěšně rozmnožují.
před 22 hhodinami

Ministerstvo uvolnilo podmínky podpory sociálního bydlení

Ministerstvo pro místní rozvoj znovu uvolnilo podmínky podpory sociálního bydlení. Nově mohou v těchto bytech žít všichni, kteří nepatří mezi čtyřicet procent nejbohatších. Resort tím chce motivovat obce, aby více žádaly o dotace z evropských fondů. Od roku 2021 se o peníze z nového Integrovaného regionálního operačního programu přihlásilo asi 120 projektů, díky nimž má vzniknout bezmála devět set nových bytů.
před 23 hhodinami

Hluk, prach, bláto. Stavby silnic a dálnic zatěžují okolní obce

Stavba Pražského okruhu u Běchovic postupuje. Než bude zhruba dvanáctikilometrový úsek navazující na dálnici D1 dokončený, představuje dočasnou zátěž pro okolí. Starostové východních částí Prahy řeší stížnosti obyvatel, například na znečištěné silnice nebo hluk a vibrace. Ředitelství silnic a dálnic i firmy tvrdí, že se snaží dopady minimalizovat. Práce na silnicích přináší řadu problémů i obyvatelům mimo Prahu.
včera v 06:41

Ve Zvoli u Prahy policisté zastřelili lva, zřejmě utekl z klece zooparku

Policisté ve středočeské obci Zvole nedaleko Prahy zastřelili lva. Šelma podle prvotních informací utekla z klece tamního kontaktního zooparku. Následně měla podle policie zaútočit na ošetřovatele, který utrpěl lehká poranění. Další okolnosti teď vyšetřují. Zoopark na svých sociálních sítích oznámil, že v neděli ruší veškeré návštěvy.
9. 8. 2025
Načítání...