Tři moderní studia, nový zpravodajský systém a technologické i provozní zázemí odpovídající potřebám současné televizní produkce. Takto nově vypadají prostory brněnského studia ČT, které se přestěhovalo do budovy v Brně-Líšni. Nyní ji generální ředitel ČT Petr Dvořák s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) a brněnským biskupem Vojtěchem Cikrlem slavnostně otevřel.
Brněnské studio ČT je slavnostně otevřeno. Oficiálně vysílá z Líšně
„Máme novou kompletní vysílácí technologii a postprodukční technologii, které jsou schované v útrobách. To, co je nové a může divák vidět, je zpravodajský newsroom,“ okomentoval proměnu prostor, odkud vysílá zpravodajství, šéfredaktor regionálního zpravodajství ČT Roman Ondrůj.
Pro zpravodajství bylo klíčové právě instalování nových technologií. Navíc se pro něj změnil vysílací režim. Dříve se vysílaly zpravodajské relace ze studií, které byly zcela oddělené od redakce. Nově je studio přímo součástí newsroomu. „Nejsme první, kteří mají systém otevřeného vysílacího studia. Bude to ale vyžadovat určitá opatření a kázeň lidí v newsroomu,“ uvedl už dříve vedoucí televizní techniky Pavel Čermák. Probíhající natáčení například redaktorům oznamuje červené výstražné světlo.
Část techniky, která odpovídá současným standardům, se přesunula i do nové budovy. „Řekl bych, že minimálně 60 procent technologií je nových,“ doplnil Čermák. Podle ředitele Součka je rozdíl především v komfortu a rozsahu, co bude možné vytvořit. Všechny pořady, které se teď v Brně vyrobí, už budou pouze ve vysokém rozlišení - tedy HD.
Dvě stě padesát zaměstnanců se začalo stěhovat do nových kanceláří letos v červnu a od září se z nových prostor v Líšni vysílá. Předtím studio sídlilo v centru města, kde fungovalo 55 let od svého založení. Obdobný projekt se v českém televizním prostředí neuskutečnil zhruba 40 let.
Ředitel brněnského studia ČT Jan Souček uvedl, že podle posudků by přestavba původních objektů stála dvakrát tolik jako postavení nové budovy na zelené louce. V květnu letošního roku byla stavba hotová a prostory zkolaudované. Následovala instalace jednotlivých technologií a dovybavování domu.
Výstavba nové budovy, která odpovídá televizním podmínkám 21. století, trvala rok a půl. Dosavadní budovy brněnského studia v centru města chce vedení ČT prodat ve veřejné dražbě. Výnos by mohl zhruba z poloviny pokrýt stavební náklady nového objektu.
Po přestěhování má televize také více studií. „Samostatné zpravodajské a pak další velkoplošné místnosti pro nezpravodajskou tvorbu. To nám dává prostor nejen na metry čtvereční, ale i na čas pro přípravu,“ vysvětlil. Dosud jedno vysílací studio trvale zabíralo zpravodajství a zbytek výroby se střídal ve druhém, což bylo limitující. „Musíte dekoraci postavit, nasvítit, natočit a pak dekoraci zase zbourat a postavit další,“ popsal problém s nedostatkem místností v bývalých prostorách televize Souček.
Jedno z vysílacích studií v Líšni má 330 metrů čtverečních, tudíž je dostatečně velké pro natáčení hraných filmů nebo například umístění kulis pro Manéž Bolka Polívky, která se dosud odehrávala mimo českotelevizní areál. „Je rozdíl, když natáčíte v prostorech mimo televizi, kam musíte přivézt techniku, lidi, dekoraci, nebo pořad odbavujete ve vlastních prostorách,“ dodal Souček. Při natáčení zábavních pořadů by se do něj vešlo i hlediště pro 150 diváků.
Stavba budovy v Líšni za 274 milionů korun začala v listopadu roku 2014. Stavebníci využili skelet opuštěné správní budovy v bývalém areálu společnosti Zetor. Kromě studia vlastní televize i pozemky v okolí, kde by mohly v budoucnu vzniknout například ateliéry nebo jiná zařízení.
Televizní tvorba brněnského studia
V brněnském studiu se vyrábějí zpravodajské, publicistické i zábavní pořady. „Děláme zpravodajství, hudební tvrobu, hranou tvorbu, dokumenty, publicistiku, dětské pořady,“ vyjmenoval Souček. Stálou diváckou přízeň mají i náboženské pořady, přenosy bohoslužeb a pořady vyráběné redakcí sportu.
Redakce zpravodajství zajišťuje vysílání Událostí v regionech, Týdne v justici, Týdne v regionech nebo pořadu @online. Z Brna se ale vysílá také AZ-kvíz, Záhady Toma Wizarda, Sama Doma, Manéž Bolka Polívky, Uchem Jehly, Folklorika, Náš venkov nebo Dobré ráno a pro děti pořady Hýbánky nebo Jogínci.
Televize nezaštiťuje pouze výrobu cyklických pořadů, ale také filmů. V poslední době ve spolupráci s brněnským studiem vznikly tituly jako film Osmy Jiřího Stracha, který získal cenu za nejlepší evropský film roku 2014 Prix Europa, dále K oblakům vzhlížíme, jenž je nejlepším českým dokumentem roku. Diváckým úspěchem a několika festivalovými cenami se pyšní také příběh Sebemilenec Filipa Renče, pohádka Sněžný drak Eugena Sokolovského ml. nebo Šťastný smolař opět Jiřího Stracha.
Problémy s budovami v centru
Brněnské studio České, respektive Československé televize, začalo vysílat 6. 7. 1961. Od svého vzniku sídlí v centru města na Jezuitské a Běhounské ulici. Zatímco v Typosu na Jezuitské se nachází například redakce zpravodajství, Dobrého rána nebo sportu a jsou v něm taktéž studia, v budově na Běhounské má kancelář nejen ředitel a účetní a právní oddělení, ale taktéž Centrum náboženské tvorby. Přestože jsou oba domy od sebe několik desítek metrů, nejsou propojeny, což komplikuje spolupráci mezi různými odděleními.
Obě budovy byly postaveny ve 30. letech minulého století. Zatímco Typos vznikl jako bytový dům s tančírnou v suterénu, budova v Běhounské sloužila jako banka. Oba objekty svým původním určením a stavebním řešením nevyhovovaly televizním potřebám a žádná z budov nebyla dosud celkově rekonstruována. Pouze byly částečně upraveny k televiznímu využití.
V centru v blízkosti budov byla navíc komplikovaná doprava. Příjezd byl pouze jednosměrnými ulicemi, což dělalo problémy zejména nákladním autům scénické techniky a dodavatelům. Denně odtud vyjížděly zpravodajské i jiné štáby a při nakládání techniky musela auta často parkovat na silnici nebo na chodníku.