Vyšlo první číslo Metra po sloučení s Metropolitním expresem

Praha - Dnes vyšlo první číslo staronového bezplatného deníku Metro sloučeného s jiným bezplatným titulem Metropolitní expres. Spojení deníků je výsledkem vstupu Mafry vydávající dosud Metropolitní expres do české pobočky Metro International. Podle konkurenční společnosti Ringier, která o koupi většinového podílu v Metru také jednala, přitom situace trhu s bezplatnými časopisy příliš nepřeje. Co se však týká hrubých příjmů z inzerce deníků zdarma, v loňském roce stouply o pětinu na 1,09 miliardy korun.

Nové Metro vyšlo v menším formátu označovaném jako „poloviční berlínský“, s větším počtem stran a uprostřed sešité. To, aby byly noviny ve hřbetu spojené, byla jednou z podmínek Dopravního podniku Praha pro to, aby mohl být deník distribuován i v metru. Průměrný denní tištěný náklad deníku dosáhne 350.000 výtisků, od pondělí do čtvrtka to bude 340.000, v pátek ještě o 50.000 více.

Většinový podíl v české pobočce Metro International koupila mediální skupiny Mafra, která vydávala Metropolitní expres. Podle odborného týdeníku Marketing & Media (M&M) za prodej 60 procent akcií Mafře inkasovalo Metro International 4,7 milionu amerických dolarů, což podle M&M v přepočtu podle průměrné úrovně kurzu USD v roce 2007 představuje zhruba 95 milionů korun, podle úrovně kurzu dolaru v prosinci 2007, kdy transakce byla uzavřena, pak 82 milionů korun.

Jedním z uchazečů o většinový podíl ve vydavateli Metra byla i společnost Ringier. „Byli jsme v jednání. Za konstelace, která však v závěru nastala, nebylo proč pokračovat,“ řekla generální ředitelka Ringieru Libuše Šmuclerová deníku Lidové noviny. „Obecně, bezplatným deníkům situace v ČR příliš nepřeje a jejich prosazování na trhu je těžká řehole. V případě našeho deníku 24 hodin se aspoň podařilo snížit jeho ztrátu,“ uvedla.

Kapitálový vstup Mafry do Metra byl podle dřívějších vyjádření zástupců deníku pro Mafru „velkou příležitostí, jak trh bezplatných deníků zkonsolidovat“. "Spojení s Metropolitním expresem bylo jednoznačnou volbou.

Vycházelo se z toho, že se spojí silné stránky obou titulů, což v praxi znamená využití obchodní a marketingové síly značky Metro s obsahovou kvalitou Metropolitního expresu," řekl již dříve ČTK marketingový ředitel Metra Aleš Pýcha.

Tištěný náklad nového Metra bude v součtu nižší, než nyní činily náklady samostatného Metra a Metropolitního expresu. Podle průzkumu Media Projekt agentur GfK a Median byl tištěný náklad Metra od července do prosince loňského roku v průměru přes 288.000 kusů, u Metropolitního expresu téměř 184.000 výtisků. Podle Media Projektu četlo Metro 393.000 lidí, Metropolitní expres 202.000. Deník 24 hodin četlo 200.000 lidí, tištěný náklad byl téměř 190.000 výtisků.

Podle hrubých ceníkových cen vydaly firmy na reklamu v Metru v roce 2006 celkem 750 milionů korun. Do 24 hodin zamířilo zhruba 116 milionů korun, což představuje třináctiprocentní podíl na trhu, do Metropolitního expresu směřovalo zhruba 54 milionů, což znamená podíl na trhu asi šest procent. Data za Metropolitní expres se týkají pouze údobí od dubna 2006, zatímco data za Metro a 24 hodin pochází za celý rok.

V loňském roce bylo v hrubých cenách proinzerováno v bezplatných denících Metro, Metropolitní expres, 24 hodin a E15 podle databáze TNS Media Intelligence celkem 1,09 miliardy korun. V roce 2006 bez deníku E15, který začal vycházet až loni na podzim, činily hrubé příjmy tří titulů celkem 920 milionů.

Pražská mutace mezinárodního deníku Metro přišla na trh v roce 1997 a dlouho byla v Praze jediným bezplatným deníkem. Konkurence mu přibyla na podzim 2005 v podobě titulu 24 hodin, na jaře 2006 se objevil Metropolitní expres. Od listopadu loňského roku vychází v Praze také ekonomicky zaměřený bezplatný deník E15 společnosti Mladá fronta. Před dvěma lety také dočasně vycházel bezplatný deník Kurýr, který byl distribuován na rozdíl od ostatních titulů přímo do poštovních schránek obyvatel.

Načítání...