Praha - Mediální trh v následujících deseti letech zřejmě čekají převratné změny. Na konferenci VIZE 2012 až 2021 - Perspektivy médií a reklamy za rok a za deset let se odborníci shodli, že výrazně poklesne podíl tištěných médií a naopak posílí média internetová a mobilní aplikace. Televize by si pak díky zavádění moderních technologií a programovým změnám měly diváky udržet.
Tištěná média spějí k zániku, budoucností je internet a mobilní aplikace
Podle generálního ředitele České televize Petra Dvořáka si televize navzdory rozmachu internetu může pozici udržet, musí ovšem investovat do nových technologií, lidských zdrojů a hlavně kvalitního programu. „Obsah v budoucnu rozhodne a bude dál televizi držet naživu. Internet je roztříštěné médium, na kterém nelze sledovat dlouhá videa. Televize jako pasivní médium pořád ještě přitahuje většinu populace,“ míní Dvořák, podle kterého televize bude mít i nadále velmi silný podíl na celkovém mediamixu.
Šéfredaktor deníku E15 a ředitel stejnojmenné divize ve vydavatelství Mladá fronta Tomáš Skřivánek upozornil, že za posledních deset let náklad deníků nejen v Česku klesl až o polovinu. Situace je podle něj podobná tomu, když bylo zahájeno televizní vysílání, které otřáslo do té doby pevnou pozicí novin v USA i Evropě. Internet pak v posledních 15 letech pokles zájmu o noviny urychlil a další ránu jim zasadila hospodářská krize. Vydavatelé tak musí počítat s rychlejším poklesem prodaného nákladu novin i tržeb.
Tištěné noviny podle Skřivánka neodvratně spějí ke svému konci, budoucnost mediálního trhu vidí ve zpravodajských portálech a a mobilních aplikacích. „Za deset let bude deníků výrazně méně než dnes a analogový svět bude nahrazován digitálním,“ uvedl Skřivánek. Upozornil ale, že vydavatelé jsou nyní ve složité pozici, jelikož reklama v novinách klesá a webová reklama zatím nepřináší dostatek peněz. Lidé jsou zároveň na internetu ochotni platit například za erotiku či ekonomické zprávy, ale už ne za reportáže. Oblibu internetových portálů dokládají i čísla, třeba Seznam vykázal podle výkonného ředitele Pavla Zimy v září meziroční nárůst čtenářů o dvacet procent a server Super dokonce o 67 procent.