Ve věku 89 let zemřel hollywoodský scenárista Robert Towne, který získal Oscara za film Čínská čtvrť. Podle jeho scénářů vznikla také akční série Mission Impossible či filmový příběh Tarzana.
Zemřel Robert Towne. Za scénář Čínské čtvrti měl Oscara
Towne dosáhl ve filmové branži prestiže srovnatelné s herci a režiséry, se kterými pracoval. Díky přátelství s hvězdami šedesátých a sedmdesátých let, mimo jiné Jackem Nicholsonem, se podílel na scénářích v hollywoodské éře, kdy měli umělci neobvyklou míru tvůrčí kontroly.
Towne si v tomto období vysloužil čtyři oscarové nominace, ve dvou filmech Nicholson hrál. Nejprve v komediální Poslední eskortě z prostředí amerického námořnictva, následně v kriminálním thrilleru Čínská čtvrť. Scénář, za nějž Towne získal svého jediného Oscara (Nicholson si na první sošku za Formanův Přelet nad kukaččím hnízdem musel počkat ještě rok), bývá označován za nejlepší, který byl kdy napsán. Natočil ho Roman Polanski.
Čínská čtvrť
Nicholson se v zápletce Čínské čtvrti coby soukromý detektiv Gittes ujímá komplikovaného případu, který se ukáže jako spirála korupce a násilí vedoucí až k vraždě. Za vyřešením jde velmi tvrdohlavě, navzdory slovním i fyzickým varováním. Příběh se odehrává koncem třicátých let v časech velké hospodářské krize v Los Angeles.
Na vybudování filmové atmosféry svého rodného města má Towne nemalý podíl. „Je to nejzápadnější západ Ameriky. Je to jakési místo posledního útočiště. Je to místo, kam si lidé jedním slovem jezdí plnit své sny. A jsou věčně zklamáváni,“ řekl Towne o LA.
Aby se mohl pustit do Čínské čtvrti, odmítl adaptaci románu Velký Gatsby. Při psaní Čínské čtvrti se opíral o romány autora amerického drsné školy Raymonda Chandlera či filmy noir. Towneův scénář, uvádí agentura AP, se stal základem při výuce scenáristiky. Nicméně Towne měl původně prý jinou představu o konci Čínské čtvrti, bezútěšný závěr si po opakovaných tvůrčích sporech prosadil režisér Polanski.
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let vzniklo ještě volné pokračování Dva Jakeové – už bez Polanského, zato v režii Nicholsona. Na kultovnost Čínské čtvrti ale nenavázalo a komerčně se tomuto počinu také zrovna nedařilo.
Pomohl psychiatr
Své jméno na oscarových nominacích našel Towne ještě za komedii Šampon, stavící na zamotané vztahové zápletce, která vychází z omylu, že jeden z hlavních hrdinů – kadeřník v podání Warrena Beattyho – je gay. V polovině osmdesátých let navrhla oscarová akademie Townea ocenit také za způsob, jakým sepsal pro filmové plátno mnohokrát odvyprávěný příběh Tarzana.
Za svůj průlom ze scenáristy nízkorozpočtových filmů do vyšší hollywoodské ligy vděčil Towne svému psychiatrovi. Ten ho totiž seznámil se zmíněným Beattym, herec pak talentovaného autora dohodil do scenáristického týmu filmu o slavném lupičském páru Bonnie a Clyde. Towne se do psaní zapojil bez nároku na honorář. I tak se mu to vyplatilo – snímek s deseti oscarovými nominacemi se stal klasikou.
V akci s Tomem Cruisem
Následovala slavná scenáristická éra, jenže když od sedmdesátých let postupně získávala větší moc nad filmy studia, Towneho postavení v hollywoodském soukolí sláblo, navíc jeho režisérské pokusy také úplně nezaujaly.
Posunul se ke snímkům vzdáleným jeho původním uměleckým ambicím a kývl, že napíše scénář k Bouřlivým dnům. V dramatu, který překročil rozpočet a který se dočkal rozporuplného přijetí, se v hlavní roli automobilového závodníka objevil Tom Cruise.
S ním Towne spolupracoval následně i na právnickém thrilleru Firma a hlavně na prvních dvou filmech z akční série Mission: Impossible. K psaní té první z roku 1996 se k němu připojil David Koepp. Posledním scenáristickým počinem Roberta Towneho zůstalo drama Zeptej se prachu z roku 2006. Autor se v něm vrátil do období, v němž se odehrával i jeho nejoceňovanější scénář – do doby americké hospodářské krize.