Volný den aneb putování za nejslavnějším pisoárem světa

Stockholm - Nejen pro hokejisty byla na šampionátu středa dnem volna, síly na rozhodující boje ve čtvrtfinále nabírali i fanoušci. Naštěstí Stockholm nabízí mnoho rozptýlení. Jedním z nich je i nejslavnější pisoár světa – Fontána - revoluční dílo, které znamenalo zlom v chápání výtvarného umění a navždy proslavilo svého autora Marcela Duchampa.

Už jen výprava za „Duchampem do Stockoholmu“ je sama o sobě zážitkem. Výstava Surrealismus & Duchamp probíhá v jedné z neslavnějších výstavních institucí Švédska v Modern Museet, které lze nalézt na malebném ostrůvku Skeppsoholmen v samém srdci města. A jaká může být krásnější cesta na ostrov než lodí.

Ve Stockholmu, který se rozkládá na čtrnácti ostrovech, jež spojuje 57 mostů, fungují krom autobusové dopravy a metra i lodní linky. Pár kroků od metra Slussen tak může člověk nasednout na přívoz směřující na ostrov Djurgården, a když slušně požádá kapitána, zastaví mu u i Skeppsoholmenu. Plavba trvá sotva pět minut ale za pohled na Stockholm přímo z vody tohle „dobrodružství“ stojí.

Pak je to do Modern Museet už jen pár kroků. Muzeum sídlí v moderní budově od Rafaela Monea, která byla otevřena v roce 1998. Z Modern Museet je cítit, že nechce a ani nemá být uzavřenou institucí, která by měla uchovávat a chránit cenné sbírky. Prostory budovy dýchají otevřeností, jednoduchý čistý design a prostorné místnosti zvou k tomu jen tak pobýt.

V muzeu jsou krom výstavních síní i kavárny, restaurace, příjemný dětský koutek s obrázkovými knihami, kino. Koná se zde řada akcí, přednášek i kurzů pro děti a dospělé. Modern Museet je živoucím místem, kde se mohou lidé potkávat, kde chtějí být. Jaký to rozdíl třeba oproti mrtvolné a odtažité atmosféře pražské Národní galerie.

Muttova fontána

Marcel Duchamp vstoupil do světa výtvarného umění jako malíř. Jeho malby byly silně ovlivněné kubismem a futurismem a zprvu se setkaly s poměrně razantním odmítnutím odborné i laické veřejnosti. Přesto to ale byly právě obrazy, které Duchampa proslavily ve Spojených státech. Příjmy z jejich prodeje mu také zajistily slušné živobytí v USA poté, co kvůli první světové válce opustil rodnou Francii.  

Surrealismus & Duchamp v Moderna Museet
Zdroj: Ondřej Erban/ČT Sport

Sám Duchamp ale na malbu poměrně brzy zanevřel. Svou pozornost přesunul k takzvaným readymades, sériově vyráběným objektům, které drobně pozměnil, upravil či doplnil a prezentoval jako umělecké dílo. Své readymades nevystavoval a nechával je ukryté před očima ostatních ve svém ateliéru. V roce 1917 ale udělal výjimku a ve výtvarném světě tím rázem způsobil naprostý šok.

Na výstavu Společnosti nezávislých umělců poslal Duchamp svou Fontánu – keramický pisoár, který autor koupil, otočil o devadesát stupňů a signoval pseudonymem R. Mutt. Přestože Fontána nebyla na výstavu přijata, její fotka se objevila v několika publikacích a diskuse, kterou zapříčinila, znamenala jeden z největších obratů v historii výtvarného umění.

„To, jestli pan Mutt vyrobil Fontánu vlastníma ruka, nebo ne, není důležité. On ji vybral. Vzal předmět běžného užívání, umístil jej ale tak, že smysl jejího dosavadního užití zanikl pod novým úhlem pohledu – vytvořil novou ideu oné věci,“ psalo se v úvodníku dadaistického magazínu Blind Man. Uměleckým světem díky Duchampovi byla postupně přijata myšlenka, že umění je spíše záležitostí intelektuální aktivity než estetické. Díky tomu je Fontána považována za nejvlivnější umělecké dílo moderní doby.

Surreálný pisoár

Původní exponát Fontány se sice nezachoval, v šedesátých letech ale vzniklo několik Duchampem autorizovaných replik, které jsou nyní vystaveny po celém světě. Jedna z nich se nachází spolu s dalšími Duchampovými díly v Modern Museet. Kurátoři výstavu, která v muzeu právě probíhá, pojali jako dialog mezi Duchampem a surrealismem.

Přestože Francouz se k tomuto směru nijak nehlásil, surrealističtí autoři k Duchampovi naopak ano. Fontána, jejíž hodnota – nutno podoktnout – přetrvává opravdu spíše v intelektuální než estetické rovině, je spolu s dalšími Duchampovými exponáty vystavena po boku děl surrealistických či surrealismem ovlivněných autorů, kteří se nacházejí ve sbírkách Moderna Museet. Duchampa tak lze vnímat v kontextu děl Salvadora Dalího, Joana Miróa, Mereta Oppenheima, Giorgia de Chirica, Hanse Arpa, Maxe Ernsta nebo české Toyen.

Jedná se o koncept bezpochyby zajímavý, pro běžného návštěvníka ovšem poměrně náročný k uchopení. Přesto – nebo právě proto – ale za vidění dozajista stojí. Díky Duchapovi totiž už nikdy nebude umění tím, čím bylo. Ať už se vám to líbí, nebo ne. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...