Vizinoviny: Zprávy z hudebního světa

Pravidelný přísun tekutin, žádné prudké pohyby, dlouhá siesta kolem poledne. Je horko. Ale večer ve Vysočanech! Ti dva ze Švédska se zase dali dohromady. Bohužel na celém turné nechtějí kamery, takže alespoň tenhle klip. Spojnicí mezi úvodním klipem a dnešními Vizinovinami je chytlavost. V Sonorské poušti na jihu USA roste kaktus přezdívaný Ďáblovy prsty. Na koncích trnů má protiháčky, takže pokud se člověk chce vysvobotit, nabodne se ještě na trny další. Je chycený.

Podnebí i počasí v tomhle klipu je totiž tématem dnešních Vizinovin. Ty chtějí obvykle něco sdělit, nebo alespoň sdělení napodobují. I na to je dnes moc teplo. To už si jeden rozmyslí spěch, shon, sháňku a fofr. Představuju si Exupéryho, jak se s Malým princem polohlasem rozmlouvá u porouchaného letadla, všude poušť a na obzoru písečné duny. Nebo tak nějak.

Jiná poušť, podobná nálada. Říká se, že arizonský Tuscan je nové Silicon Valley. Možná je to už vidět i na centru města, které bývalo kdysi dopravní křižovatkou a později spíš elegantně zpustlé. Tihle dva z něj, za přispění povídek a románu Křištálová hranice Mexičana Carlose Fuentese, udělali jedno z velkých měst americké hudby.

A tady ještě něco od téže dvojice, pro fanoušky Limonádového Joea. Na deskách pouštních kapel z Arizony se, z nějakého důvodu, často objevují zpívající Francouzky. Čili v horku je tento doprovod možný a vyzkoušený. V tomto příběhu ovšem kosmopolitní návštěva nepřinese místním štěstí.

„Pouštní rock“ je dokonce zavedená značka. Ta hudba zní trochu hřmotně a neotesaně, ale je v ní slyšet totéž, co u saharských Tuaregů nebo dvou introvertů z Tusconu, přímočarost jak z románů Cormaca McCarthyho.

V Kalifornii, kam jezdí PJ Harveyová natáčet Desert Sessions s kapelou Queens Of The Stone Age, ještě na moment zůstaneme. Tóny kytary jako třepotající se vzduch, kde bije slunce, kytarová sóla jako vytí kojota do noci. To prosím není jen tak špatná poezie, to je vyčtené z rodokapsů a westernů.

Na závěr ukázky z Alžíru a Egypta, kde ale nejsou v natáčení klipů tak přičinliví, jako v anglicky mluvících zemích. Cheb Khaled je ročník 1960, nejznámější tamní zpěvák v arabském světě. Písnička Sahara nemá videoklip, vystačíme si tedy s touhle elegantní skladbou pro francouzský trh.