Belgickému umělci Mishkovi Hennerovi slouží jako inspirace satelitní snímky Země. Z nadhledu tak sleduje mnohé chování člověka k planetě Zemi. Jeho velkoformátová díla, vytvořená spojením stovek screenshotů z veřejně přístupného satelitního softwaru, do 7. října vystavuje pražská galerie Fotografic.
To není abstrakce, ale toxická laguna. Satelitní snímky ukazují masový zásah člověka do krajiny
Mishka Henner se narodil v Belgii, žije v Anglii a cyklus, který vystavuje v Praze, se zaměřuje na Spojené státy.
Na satelitních snímcích cesta lemující ohradu na farmě s osmdesáti tisíci kusy dobytka vypadá jako tah štětcem, lagunu plnou toxických látek si zase lze snadno splést ze záměrnou abstrakcí. Rozdílná barevnost vody v lagunách má přitom konkrétní důvod – ovlivňuje ji druh antibiotik používaných na daných farmách. Vizuálně úchvatné snímky skrývající alarmující obsah.
„Odhalují náš abstraktní vztah k jídlu. Když jím jídlo, vůbec netuším, odkud pochází, nerozumím tomu průmyslovému procesu,“ upozorňuje Mishka Henner. Dříve trvalo pět let, než kráva dosáhla porážkové hmotnosti, dnes se tato doba zkrátila na méně než rok a půl. Americký masný průmysl je vlastně obrovskou továrnou.
Snímky ukazují nekonečné krajiny zcela podmaněné člověkem a masivním rozsahem zemědělství či těžařského průmyslu. „Vidíte stíny ropných vrtů. Tahají ropu ze země nebo pumpují oxid uhličitý do země, aby natlakovaly sousední vrty,“ popisuje Henner jeden ze záběrů. Zářivě zlatá odpařovací jezírka jsou pak zbytkovými produkty elektráren na zemní plyn.
Henner ve své tvorbě dlouhodobě reflektuje zásahy zemědělské a průmyslové infrastruktury do krajiny. Nadhled získaný satelitními snímky dle autora umožňuje pochopit, v jakých makrostrukturách současný člověk žije a jakou podobu světa vytváří.