Motto šestého festivalového dne lze samozřejmě pochopit jako zdraví prospěšnou výzvu k jednorázovému vyloknutí lázeňského pítka, ale kdo si naložil níže zmíněné soutěžní projekce, pravděpodobně zajde na něco silnějšího. Minerálka těžko spláchne pachuť unfair play, prázdnoty vztahů a sebedestruktivních sklonů. No není festivalový život rozkošný?
Šestý den ve Varech: Až na dno. Jak rozkošné!
Lidé rozebírali, jestli je to film spíš optimistický, nebo pesimistický, svěřil se s reakcemi na svůj filmový režijní debut Miroslav Krobot, který své vesnické drama uvedl v premiéře v úterý. Jeho Díra u Hanušovic (přečtěte si o ní více) je jedním ze dvou českých snímků v hlavní soutěži (oba vznikly s přispěním České televize, proč se nepochlubit), druhý se divákům představil dnes. Na rozdíl od Krobotova počinu mohli ale Fair Play Andrey Sedláčkové znát už z mimofestivalových kin. „Mluví se o něm jako o filmu o dopingu, ale pro mě je filmem o mateřské lásce a jejích hranicích,“ podotkla k Fair Play Anna Geislerová. Píší se osmdesátá léta v Československu a její dceru, sportovkyni, zařadí do státem řízeného dopigového programu…
Prohlédněte si fotografie z premiéry Fair Play ve Varech (tvůrci filmu budou 10. 7. hostem v Domě ČT, sledovat setkání můžete v přímém přenosu):
Svůj počin má ČT i v soutěži Na východ do Západu, soustředěné na debuty a druhé snímky od filmařů z bývalého socialistického bloku. Jitka Rudolfová do ní přispěla Rozkoší (též už promítanou v kinech), v níž důležitou roli hrají textové zprávy. Originálně snímek představil Jan Budař, na plátně i ve skutečnosti umělec, který se snaží být vždy a všude originální:
Sedláčkové i Krobotovi v hlavní soutěži konkuruje třeba Jeff Preiss. Vedle dcery hlavního hrdiny (jazzového pianisty Joea Albanyho) a heroinu je pro jeho drama Až na dno podstatná hudba. Sám americký režisér k ní má blízko, stojí totiž za videoklipy například ke skladbám R.E.M. nebo Iggyho Popa:
Hudba coby způsob vyjádření propojuje i jinak odlišné městské subkultury, které jsou popsány v publikaci Kmeny. Jedním ze spoluautorů (a vlastně i člen jedné ze subkultur) je raper a výtvarník Vladimir 518, který se podílí na převedení knihy do televizního dokumentárního cyklu. Punkeři, sprejeři nebo motorkáři, těšte se!
„Subkulturou“, ovšem vítanou, jsou na festivalu ve Varech vozíčkáři a vůbec osoby se sníženou schopností pohybu. Jim patřil dnešní den. Podívejte se, jak to vytáčí mistři světa v tanci na vozíku:
Festivalový den ještě nekončí. William Friedkin, režisér Vymítače ďábla nebo Francouzské spojky, ještě stihne dnes večer převzít Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii. Zítra s ním uveřejníme rozhovor, v němž mimo jiné prozradí, proč jsou filmy jako Coca-Cola.