Recenze: Happy End Michaela Hanekeho není šťastný

Michael Haneke natočil film o tom, že šťastné konce neexistují. Od tvůrce, který se vytrvale vrací k myšlence, že lepší je milovanou bytost vlastnoručně udusit, než ji nechat, aby se sama protrpěla k smrti, tohle není tak překvapivý vzkaz. Jestliže vám to připomíná jeho až k neukoukání silnou Lásku, pak je to správně, protože právě o to Hanekemu jde. Pro ty, kterým by to snad nedošlo, to v Happy Endu znovu připomíná.

Vlastně nic nového pod chladným sluncem jeho Pianistky, Bílé stuhy a hlavně Lásky a ve společnosti bolavých duší, které nejsou schopny se domluvit, ochotny si naslouchat, milovat se, dotýkat, chápat a hledat sílu, jak ještě (do zítřka nebo alespoň do večeře) přežít. Taková je i podnikatelská rodina Laurentových, jejichž honosné sídlo v Calais je navzdory jejich přítomnosti prodchnuto prázdnotou, egoismem a samotou.

Nemáš rád nikoho

Pro senilního doyena rodu Georgese (skvělý Jean-Louis Trintignant), jeho pragmatickou dceru Anne (neselhávající Isabelle Huppertová), jejího zamindrákovaného syna Pierra (Franz Rogowski), emocionálně vyprázdněného Thomase (Mathieu Kassovitz) a jeho dvanáctiletou dceru Eve (hodně zajímavá Fantine Harduinová), se žádný happy end nekoná.

To si ironický Haneke (jakkoli to u něj nebývá zvykem) jen tak škodolibě zažongloval s názvem filmu, ale dál zůstal ponořen do svých obvyklých kritických meditací, které jsou více o smrti nežli o životě.

Michael Haneke
Zdroj: Ollivier-Calo/ČTK/ABACA

Hanekeho filmy připomínají jeho asketický profil a ostrý pohled, jenž je stejně pronikavý jako chladný a neosobní. „Nemáš rád nikoho. Neměl jsi rád mámu, nemáš rád Anaïs, nemáš rád Claire a nemáš rád mě,“ říká Eve svému otci Thomasovi, o kterém ví své. A tuhle charakteristiku lze vztáhnout na všechny úctyhodné, předstírající a konspirující Laurentovi.

Chladný voyeur

Tentokrát je ale Haneke spíše tezovitý a konverzační nežli analytický a dramatický, a tudíž méně naléhavý a emocionálně oslovující. Jeho Happy End spíš jenom tak plyne a příliš ho nerozpohybuje ani poklidně stylizovaný  vizuál kameramana Christiana Bergera, ani originální struktura narace, oživovaná (a zároveň komplikovaná) dotáčkami z iPhonu, nebo na hraně porna balancujícími texty chatu.

Originální evropský tvůrce, jehož opusy obvykle znepokojují, provokují a bolí, se ve svém posledním filmu představuje spíše jako odtažitý a chladný voyeur, recyklující svá oblíbená témata a pokládající stále podobné otázky, na které si musíte najít odpověď sami. A ještě o něco obtížnější je navázat vztah s jeho osamělými, stigmatizovanými figurami, sedícími jako cizinci kolem jednoho stolu. Na nikoho se tu pořádně nenapojíte, není komu stranit, za koho dýchat, o koho se bát.

Trpký film rozhodně není divácky odpočinkový. Jít Hanekemu naproti je nezbytné, ale dá to zabrat, protože on sám nepomůže. Nastaví rámec a „vykolíkuje“ bílá místa jako prostor pro ty, kteří pochopí, že si je musí sami zaplnit, a past pro ty, kterým to nedojde a marně čekají, že jim napoví.

Ironický Happy End nepatří mezi vrcholy Hanekeho filmografie a nemá se šťastným koncem moc společného. Je to groteskní rodinné puzzle s až příliš širokým záběrem. Tahle festivalová artovka je totiž rozpřažena od eutanázie přes lekce z klinické psychologie dítěte, bizarní humánnost, nenápadnou korozi buržoazie až po migrační krizi. Chce toho říci tolik, že bez odpovědi toho zůstává víc, než bývá u Hanekeho (jenž stále hledá nové téma) zvykem. Nevím jak je možné, že i navzdory tomu dokáže oslovit.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 1 hhodinou

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025
Načítání...