Recenze: DekkaDancers / Podkultovní zboží

Volné sdružení tanečníků DekkaDancers netřeba představovat. Za necelé tři roky svého působení na české taneční scéně na sebe dokázali dostatečně upozornit a zaslouženě získali dobré jméno. Jejich choreografie jsou nápadité, mají svůj osobitý styl a publikum baví. Na jejich poslední pražské vystoupení této sezony jsem se proto už dlouho těšila. DekkaDancers v komponovaném večeru nazvaném Podkultovní zboží představili čtyři choreografie – starší Ultimo a Umíněnost ztracených a dva premiérové kusy, Shutdown Agony a Kill de Bill.

Večer otevřela choreografie Ultimo autora Viktora Konvalinky. Dynamický duet pro dva tanečníky (Konvalinka tančil spolu s Tomášem Červinkou) je zasazen do doby války. Ocitáme se kdesi v podzemním krytu a pozorujeme dva mladíky v plynových maskách, kterak zde v tíživé atmosféře tráví svůj čas. Choreografie plynule přechází z vážné polohy do vtipných momentů, například když muži popíjí víno či svádí boj o nafukovací pannu. Taneční projev obou interpretů je velice vyzrálý, Konvalinka byl za svůj výkon v této choreografii dokonce nominován na cenu Thálie za rok 2010. Z mého pohledu bylo Ultimo tím nejlepším dílem večera. 

Jako druhá byla reprízována Umíněnost ztracených z pera Toma Rychetského a Viktora Konvalinky. Příjemná choreografie, která se vtipně, místy až ironicky zamýšlí nad vztahy mužů a žen, opět vyvolala úsměvy na tvářích diváků. Na prostorné jeviště Nové scény se dílo hodilo, jeho rozměry dovolily naplno vyniknout hravým choreografickým nápadům s postelovými matracemi.

Třetí choreografií v pořadí bylo sólové autorské dílo Tomáše Červinky nazvané Shutdown Agony. Zajímavá byla především videoprojekce, která ho doprovázela. Kamera, na začátku umístěná těsně nad tanečníkem, zprvu snímala blízký detail jeho obličeje. Postupně se v průběhu tance vzdalovala a po celou dobu promítala na velké plátno všechny jeho pohyby. Červinkův tanec byl vymezený čtvercovým prostorem ohraničeným několika zářivkami, které umožňovaly zajímavé světelné proměny. Dílo nebylo špatné, působilo však v rámci představení ve srovnání s ostatními choreografiemi vcelku nevýrazně. I jako interpret podle mého názoru Červinka daleko víc zaujal v jiných kusech.

Poslední choreografie autorů Rychetského a Konvalinky nazvaná Kill de bill měla v plánu diváky od začátku až do konce bavit, což se povedlo na výbornou. V programu byla tato vtipná hříčka prezentována mottem „…je čas uronit slzu za padlé…“. A je pravda, že diváci slzy ronili, ale smíchy. Projekce ukázek z válečných filmů nás přenesla do vojenského prostředí. Už když se v jednotlivých prostřizích na videu objevili vážně se tvářící členové DekkaDancers coby vojáci, vyvolalo to u diváků salvy smíchu. Šest tanečníků pod velením Tomáše Kopeckého pak parodovalo vojáky v bitevním poli. Pohybová groteska v podání Jonáše Dolníka na lidovou píseň Když jsem já sloužil celé hlediště  doslova „odbourala“. V okamžiku, kdy se z výšky na jeviště spustily atomové bomby, celá parodie dostala nový směr. Vojáci se dostali do jakéhosi nebe pro válečné hrdiny, nebyli už oblečeni do vojenských mundúrů, ale do bílých jégrovek a jejich humorný tanec se opět inspiroval lidovými motivy.

DekkaDancers si ze sebe zkrátka umí udělat legraci, což nadšení diváci ocenili a hlasitě jásali. Během večera jsem se ani chvíli nenudila a z divadla jsem odcházela ve skvělé náladě. Nezbývá než doufat, že se představení objeví na programu Nové scény i příští sezonu.

Kdy a kde: Podkultovní zboží - komponovaný večer sdružení DekkaDancers na Nové scéně ND, 8. června.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Muzea a galerie v Česku mají bohatší sbírky. I díky dotacím

Tuzemská muzea a galerie získaly v loňském roce do svých sbírek několik významných kulturních děl. Patří mezi ně třeba obraz od Jana Zrzavého, grafiky od Toyen nebo skleněné negativy s prvním československým prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem. Výkup desítek mimořádně hodnotných předmětů podpořilo dotací ministerstvo kultury. Jen Masarykovo muzeum v Hodoníně si do sbírek pořídilo 189 negativů z let 1918 až 1937. Za kolekci zaplatilo zhruba 280 tisíc korun, ze státních peněz šlo sedmdesát procent této částky.
před 13 hhodinami

Novým rektorem AVU chtějí být tři kandidáti

O post rektora Akademie výtvarných umění (AVU) v Praze se ucházejí tři kandidáti. Splnili podmínky, které stanovil Akademický senát AVU. Uchazeči Tomáš Pospiszyl a Dušan Zahoranský na AVU už nyní působí, Marek Pokorný je externista. Senát AVU zvolí nového rektora 5. března. Předchozí rektorka Maria Topolčanská rezignovala loni v říjnu. AVU od té doby vede v zastoupení nová prorektorka pro studijní záležitosti Šárka Krtková, kterou do funkce jmenovala Topolčanská.
před 15 hhodinami

Nový ředitel Studia Ypsilon plánuje zrušit stávající podobu souboru

Ředitelem Studia Ypsilon bude od 1. března děkan Divadelní fakulty AMU (DAMU) v Praze František Tománek, jehož koncepce počítá se zrušením stávající podoby souboru. Výsledky výběrového řízení v pondělí schválili radní hlavního města, jehož příspěvkovou organizací divadlo je. Tománek plánuje divadlo transformovat na výukové a umělecké pracoviště Divadelní fakulty AMU. To podle serveru iRozhlas.cz kritizují členové souboru, divadlo situaci odmítlo komentovat.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Putina ve filmu hraje umělá inteligence i Jude Law

V lednu se shodou okolností dostalo pozornosti dvěma novým hraným filmům o Vladimiru Putinovi. Oba sledují jeho cestu k moci, každý ale jiným způsobem. V Polsku měl premiéru snímek s jednoduchým názvem Putin, který příběh ruského vůdce vypráví stylizovanou satirou i pomocí AI. Ve francouzské produkci se zase chystá politický thriller Mág z Kremlu, v němž byl pro roli Putina potvrzen Jude Law.
17. 1. 2025

Na Berlinale budou soutěžit dva české animované filmy

Česká kinematografie bude mít na letošním festivalu Berlinale zastoupení díky dvěma animovaným filmům. Světovou premiéru čekají loutkové Pohádky po babičce, natočené podle knihy Arntošta Goldflama čtyřmi režiséry. Do soutěže krátkometrážních snímků se po deseti letech od poslední české účasti dostal Kámen osudu od studentky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) Julie Černé.
17. 1. 2025

Zemřel režisér David Lynch, mistr matoucích filmů

Ve věku 78 let zemřel americký režisér David Lynch. Oznámila to jeho rodina. Lynch byl nominován na Oscara za filmy Modrý samet, Sloní muž a Mulholland Drive. Byl také spoluautorem televizního seriálu Městečko Twin Peaks. Jeho dílo se stalo v mnoha kruzích kultovním a inspirovalo množství napodobitelů, byť se svojí logikou snu vzpíralo jasným interpretacím. „Život je velmi, velmi matoucí, a tak by to mělo být dovoleno i filmům,“ sdělil v jednom z rozhovorů.
16. 1. 2025Aktualizováno16. 1. 2025

Celebrity kvůli požárům v Los Angeles pomáhají i kritizují

Devastující požáry v okolí Los Angeles zničily domov mnohým celebritám. Řada osobností se rozhodla pomoci finančně, třeba Leonardo DiCaprio nebo Beyoncé, některé také vyjádřily svůj názor na zvládnutí požáru. Ke kritikům patří například Mel Gibson. Negativní reakce schytávají influenceři, pokud sdíleli fotografie s ohněm za zády.
16. 1. 2025

Jsme zpátky a je nám jedno, jak se jmenujeme, hlásí The Prostitutes

Kapela The Prostitutes loni ohlásila překvapivý comeback a teď se ve zkušebně připravuje na koncerty a dokončuje nové album. Představila z něj už první singl.
16. 1. 2025
Načítání...