Pražská sólistka „zaskočila“ ve finském Labutím jezeře

Helsinki - V klenotu klasického repertoáru, baletu Labutí jezero, se v helsinské Finské národní opeře představila první sólistka baletu Národního divadla Nikola Márová. Ztvárnění dvojrole Odetty/Odylie v choreografii Kenneta Greveho pro ni nebylo novinkou - finský choreograf toto dílo nastudoval minulou sezonu i s pražským souborem, kde Márová ztvárnila hlavní roli. Za jiné nastudování, ve Státní opeře Praha v roce 2008, obdržela tanečnice za svůj výkon v Čajkovského baletu Thálii. Pražské publikum může Márovou v současnosti vídat na scéně ND i Státní opery například v baletech Labutí jezero, Louskáček nebo Popelka.

„Možnost vystoupit v Helsinkách mi Kennet Greve (působící jako umělecký ředitel finského baletu) nabídl už před pražskou premiérou, protože se chystal představení nastudovat se svým souborem. Chtěl pozvat mne a Michala Štípu jako pár, z toho ale začátkem sezony z finančních důvodů sešlo. Před říjnovou premiérou se jim ale zranila sólistka, která měla tančit druhou premiéru, takže mě požádali, jestli mohu přijet,“ vysvětluje Nikola Márová. Jejím tanečním partnerem byl první sólista Královského dánského baletu Andrew Bowman.

Tanečnice odjela v říjnu do Helsinek na pět dní zkoušet s novým partnerem. Ten ale musel na poslední chvíli zaskočit za zraněného kolegu a tančit i se sólistkou z prvního obsazení, na důkladné nazkoušení tedy nebyl čas. Protože ale Márová přijela do Finska nemocná, mohla si alespoň rozvrhnout vlastní trénink i se vyléčit.

Před samotným představením zbyly na zkoušky pouhé dva dny. Pro zkušené tanečníky nepředstavuje zásadní problém ztančit se po několika zkouškách, i když spolu pracují poprvé. „Naši práci komplikovala ještě další okolnost, Andrew byl krátce po vážné operaci kolene a musel tomu přizpůsobit některé prvky,“ vzpomíná Márová. „Navíc je vzrůstem menší než Michal Štípa, se kterým jsem zvyklá tančit nejen Labutí jezero, ale i další tituly, a rychle si zvyknout na jinou výšku partnera není jednoduché. A měl naučenou trochu jinou techniku partneřiny, což vychází z různých druhů baletních škol, které jako tanečníci v určitých regionech studujeme. Snažila jsem se především přizpůsobit jeho návykům a představení jsme nakonec bezpečně zvládli,“ dodává tanečnice.

Choreografie byla až na drobnosti stejná jako v Praze, ale s větším počtem tanečníků. Finská opera má oproti pražskému Národnímu divadlu mnohem větší jeviště. „Nejprve jsem se toho spíš lekla, ve velkém prostoru je potřeba daleko víc síly, na druhou stranu je to možnost si pohyb užít na maximum, skutečně využít všechny možnosti choreografie a nemyslet na omezení,“ říká Márová.

Finské a obecně severské publikum je chladnější, sám choreograf na to hosty předem upozorňoval. Závěrečný potlesk byl ale dlouhý a vřelý. Podobnou zkušenost před časem měli pražští tanečníci na finském festivalu Imatra Ballet Gala. Finské publikum se vyznačuje vysokou kulturou a tanec je považován za umění rovnocenné ostatním múzám. Média mu věnují velkou pozornost, recenze na premiéru Labutího jezera vyšly podle Márové v tisku do tří dnů.

Kromě říjnové premiéry tančila Márová i v listopadové repríze. V letošní sezoně se Labutí jezero v Helsinkách dalších repríz už nedočká, šéf finského baletu ale Márové přislíbil hostování pro příští sezonu - tentokrát i s jejím stálým partnerem Michalem Štípou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 35 mminutami

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
před 1 hhodinou

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
před 17 hhodinami

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
před 22 hhodinami
Načítání...