Oscarového favorita Emilii Pérez nebere Mexiko jako dobrou reklamu

Snímek Emilia Pérez s úspěchem prochází sezonou filmových cen směrem k blížícím se Oscarům. V Mexiku, kde se příběh drogového bosse, který touží po změně pohlaví, odehrává, by z takové pozornosti měli mít radost. Ale nemají. Nepovažují totiž muzikálovou krimi francouzského režiséra Jacquese Audiarda za zrovna dobrou reklamu.

Emilia Pérez figuruje snad ve všech nejsledovanějších oceněních. Je vítězem Evropských filmových cen, Zlatých glóbů, a vede nominace na Oscara. Navíc třináct šancí na oscarovou sošku ustanovilo nový rekord mezi neanglicky mluvenými hranými tituly. Kromě ceny za nejlepší film si Emilia Pérez může pomýšlet třeba také na trofej za scénář a režii, obojí je dílem zkušeného francouzského filmaře Audiarda.

Žánrový mix krimi a muzikálu zasadil ovšem do současné reality Mexika. Právnička Rita dostane nabídku od šéfa drogového kartelu, aby mu pomohla skoncovat s krvavým byznysem. Narkobaron se totiž touží vymanit z mafiánského prostředí a stát se tím, čím se cítí být – ženou. Představitelka hlavní role Karla Sofía Gascónová může jako vůbec první otevřeně transgender herečka získat Oscara.

Parodie na Hollywood i Francii

Úspěch filmu přitáhl pozornost k Mexiku, což není všem v této zemi milé. Virálním se stal příspěvek, který na Twitteru zveřejnil po úspěchu snímku na Zlatých glóbech mexický kameraman Héctor Guillén. Vytvořil plakát parodující hollywoodskou propagaci filmů. „Skoro pět set tisíc mrtvých a Francie se rozhodla natočit muzikál,“ hlásal jeden ze sloganů. Jiný „láká“ na „rasistický eurocentrický výsměch“.

„Chtěl jsem přinést jinou vizi toho, co je Emilia Pérez pro mnoho z nás Mexičanů,“ vysvětlil následně serveru BBC.

Guillén se scenáristicky podílel také na parodii, kterou natočila mexická trans filmařka Camila D. Aurora, aby poukázala na nepatřičnost Audiardova snímku. V půlhodinovém videu s názvem Johanne Sacreblu, který je dostupný na internetu, si utahuje z francouzských stereotypů. Herci v pruhovaných tričkách, baretech a s falešnými kníry mají bavit příběhem o románku mezi transgender dědici z konkurenčních pekařských rodin. Nechybí bagety a muzikálová čísla. 

Násilí jako „suvenýr“

Kritické mexické hlasy se ohrazují proti způsobu, jakým je jejich vlast ve filmovém hitu vyobrazena. Audiardovi vyčítají povrchní ztvárnění citlivých témat. Především těch spojených s násilím, které Mexiko dlouhodobě sužuje. Emilia Pérez vykresluje prostředí drogového kartelu a jedna z linek se také zaobírá pátráním po zavražděných nebo nezvěstných lidech, kteří se stali oběťmi násilností spojených s drogami a zločinem. 

Mexická filmová kritička Gaby Mezaová míní, že Emilia Peréz je filmem „na export“. Přirovnala ho k suvenýrům, které si turisté v Mexiku kupují v domnění, že jsou autentickým dokladem tamní kultury – jenže nejsou.

Zoe Saldanaová ve filmu Emilia Pérez
Zdroj: Aerofilms

Podle jejího názoru jsou drogy a únosy použity v příběhu jako „přísada na oslazení“. Ve skutečnosti ale s následky takového násilí musí žít mnoho Mexičanů, pro něž jde o traumatickou zkušenost. Agentura AP s odvoláním na údaje mexické federální vlády uvádí, že se v tamní drogové válce pohřešuje více než 121 tisíc lidí. Rodiny ve snaze své blízké najít často riskují vlastní životy.

Mezi nimi je i Artemisa Belmonteová, která založila internetovou petici, aby se film v Mexiku nepromítal. Žena, která usilovala o spravedlnost pro pohřešovanou matku a strýce, považuje muzikál o nejen pro ni tak bolestivém tématu za urážlivý.

Snímek se nakonec sice začal v mexických kinech promítat, nicméně navzdory oscarovým ambicím a hereckým hvězdám přilákalo premiérové uvedení filmu jen dvacet tisíc diváků.

Selena Gomezová schytala výsměch za španělštinu

Vedle scénáře se terčem kritiky koneckonců stalo i obsazení větších rolí a místo natáčení. Lokace latinskoamerické země zastoupila Francie a skutečnou Mexičankou je jen Adriana Pazová, představitelka ženy, do níž se hlavní hrdinka zamiluje. Ještě Selena Gomezová, která hraje mafiánovu bývalou manželku, má mexické kořeny po otci, nicméně je rodilou Američankou.

Ve Spojených státech se narodila rovněž Zoe Saldanaová, byť má rodinné vazby na Dominikánskou republiku. Ve filmu ztvárnila právničku. A představitelka trangender drogového bosse Karla Sofía Gascónová pochází z Madridu.

Selena Gomezová ve filmu Emilia Pérez
Zdroj: Aerofilms

Rozhodnutí producentů upřednostnit známější jména před méně známými, byť mexickými herci, má z komerčního pohledu svou logiku. Nicméně španělština, která ve filmu zní, zní mexickým divákům rušivě kvůli různým přízvukům. Zejména Gomezová schytala spoustu výtek. Herečka si navíc musela plynulost španělštiny kvůli roli znovu osvojovat.

„Je mi to líto, udělala jsem to nejlepší, co jsem mohla s časem, který jsem dostala,“ reagovala na kritiku svého výkonu od mexického herce Eugenia Derbeze. Ten v populárním podcastu Hablando de Cine označil výkon Gomezové, včetně její španělštiny, za „neomluvitelný“. Později se za svůj komentář omluvil.

Nechci nic zlehčovat, kál se režisér

Sám Audiard při představování filmu v Mexiku tamní diváky ujistil, že k tématu se snažil přistupovat uvážlivě. „Pokud se vám zdá, že to příliš zlehčuju, omlouvám se,“ dodal ale směrem k těm, kterých se svým pojetím dotkl. Zdůraznil, že film je muzikál, proto ho nelze brát jako „realistický“. Původně si dokonce pohrával s nápadem připravit Emilii Pérez jako operu.

Na výtky, že Mexiko dobře nezná, nicméně reagoval řečnickou otázkou, jestli William Shakespeare musel jež až do Verony, aby napsal příběh z tohoto italského města.

Jacques Audiard při premiéře filmu Emilia Pérez v Los Angeles
Zdroj: Reuters/Mario Anzuoni

Mezi uražené nepatří oscarový režisér Guillermo del Toro. Mexický tvůrce, jenž se zdárně prosadil i v Hollywoodu, film Emilia Pérez podpořil. Mimo jiné vyjádřil – z pohledu své kultury – pochopení pro muzikálové uchopení příběhu o násilí.

„Vyjadřování emocí prostřednictvím písně je srozumitelné. A já jako Mexičan zbožňuji melodrama a zbožňuji telenovelu, hřiště melodramatu,“ vysvětloval v rozhovoru, který s Audiardem vedl při uvedení snímku pro členy Asociace amerických filmových režisérů.

Také herečka Adriana Pazová, kterou Audiard do kritiky ceněného titulu obsadil, se vyjádřila, že na filmu nic urážlivého pro Mexiko neshledává.

Muzikálová krimi Emilia Pérez se tak stala součástí širší debaty, jak by měli zejména západní filmaři – a potažmo libovolní tvůrci – přistupovat k příběhům z jiných zemí a kultur.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Designér Plecháč stoupá vzhůru a není na to sám

Moravská galerie v Brně představuje oceňovaného designéra Jana Plecháče. Výstava pod názvem Vzhůru! Shromažďuje jeho díla za patnáct let tvorby, od studentských let až po současnost, kdy pracuje jako umělecký šéf pro světoznámou sklářskou firmu.
před 1 hhodinou

Frontman Placebo nazval italskou premiérku fašistkou. Čeká ho soud

Zpěvák britské rockové skupiny Placebo Brian Molko před dvěma lety označil italskou premiérku Giorgiu Meloniovou za fašistku či nacistku. Za slova pronesená na koncertě v Turíně byl obviněn z urážky a půjde před soud. Není jediným umělcem, který se kvůli údajným pomluvám dostal s předsedkyní italské vlády do křížku.
před 18 hhodinami

Londýn chystá rozsáhlou opravu brutalistního komplexu Barbican

Londýn se chystá na opravu unikátního kulturního centra Barbican. Brutalistní komplex ze sedmdesátých let hostí často světové orchestry nebo filmové hvězdy, postupně však chátrá. Vedení britské metropole chce do centra investovat sto milionů liber, v přepočtu zhruba tři miliardy korun. Oprava má být celková, město zamýšlí vrátit komplex do podoby co nejbližší té původní. Jsou v něm mimo jiné dva tisíce bytů, koncertní sály, kina, restaurace, knihovna nebo také hudební škola. To všechno mohlo vyrůst po válce přímo v historickém centru Londýna jen kvůli tomu, že původní čtvrti zdevastovalo německé bombardování během druhé světové války.
včera v 06:15

Festival Jeden svět letos věnuje zvláštní pozornost dění na Slovensku

Letošní ročník festivalu Jeden svět nabídne více než stovku filmů s lidskoprávní tématikou. Zahájí ho snímek Vzpomínky plné přízraků, který se odehrává ve válkou poznamenané Sýrii. V kategorii Slovenská cesta se Jeden svět věnuje také dění v sousední zemi. Přehlídka, kterou po sedmadvacáté pořádá Člověk v tísni, se uskuteční od 12. března do 27. dubna. Filmy mohou lidé zhlédnout v 57 městech a obcích po celém Česku.
19. 2. 2025

Dobrá literatura vychází z přemýšlení o smrti, říká nobelista Pamuk

Prahu navštívil turecký spisovatel a laureát Nobelovy ceny Orhan Pamuk a uvedl překlad zatím svého posledního románu Morové noci. Představil se i jako výtvarník – v Centru současného umění DOX právě probíhá výstava jeho děl s názvem Útěcha věcí. Rozhovor s nobelistou vedla Tereza Willoughby.
18. 2. 2025

Zemřel autor Skleněného pokoje, spisovatel Simon Mawer

Ve věku 76 let zemřel v minulém týdnu britský spisovatel Simon Mawer, autor románů Skleněný pokoj či Pražské jaro, napsal web The Bookseller s odvoláním na nakladatelství Abacus, které Mawerovo dílo dlouhodobě vydávalo.
18. 2. 2025Aktualizováno18. 2. 2025

Bílý lotos se vrací ve třetí sérii. Objeví se i známé tváře

Jeden z nejoceňovanějších televizních hitů posledních let Bílý lotos se vrací ve třetí sérii. Černá komedie se tentokrát přesunula do Thajska. Než se odhalí oběť tragédie, stráví diváci jeden týden s pestrou paletou postav. Mnohdy bizarní figury z té nejbohatší společenské vrstvy hrají neokoukané i známé tváře – v nové sérii se objeví třeba Jason Isaacs ze série o Harrym Potterovi nebo Walton Goggins známý z filmů Quentina Tarantina. První dvě řady získaly patnáct televizních cen Emmy a dva Zlaté glóby. Už teď je potvrzená i čtvrtá série.
17. 2. 2025

Začal filmový festival Berlinale. Úvodní snímek poukázal na téma migrace

V německé metropoli začalo Berlinale. Na zahajovacím ceremoniálu jednoho z největších mezinárodních filmových festivalů převzala čestného Zlatého medvěda za celoživotní dílo britská oscarová herečka Tilda Swintonová. Na úvod se promítala novinka Das Licht mezinárodně proslulého německého režiséra Toma Tykwera.
14. 2. 2025
Načítání...