Novoklasicismus vsazený v kytici chrp a vlčích máků

Až ve zralém věku bylo Otakaru Kubínovi, jednomu z nejslavnějších česko-francouzských malířů 20. století, dopřáno malbou objevovat rodné Boskovice a jejich okolí. K moravské krajině se Othon Coubine (1883–1969) vracel jako malířsky nesmírně zkušený tvůrce, světově proslulý a uznávaný krajinář, který dosáhl slávy a vyzrálého mistrovství malbou především francouzské Provence, ale také krajiny a zákoutí městeček a viaduktů italských Alp. Vývoj, bohatství a nejvnitřnější malířské lásky Otakara Kubína nabízí výstava obrazů a grafických prací, kterou připravila Galerie Moderna na Masarykově nábřeží v Praze.

Do tehdejšího Československa a svých rodných Boskovic se Kubín, jehož tvorba obsáhla proměny krajiny i umění více jak pěti desetiletí 20. století, vrátil v roce 1952 po čtyřicetiletém pobytu ve Francii, kde se usadil v roce 1913. Vybaven neobyčejným talentem a erudicí získanou studiem na sochařsko-kamenické škole v Hořicích a poté na Akademii výtvarných umění v Praze, kde byl žákem v ateliéru nejprve Josefa Václava Myslbeka a později Václava Brožíka, Vojtěcha Hynaise, Hanuše Schwaigera a Františka Thieleho, krátce pobyl také na akademii v Antverpách a pak cestoval po Francii, Itálii a Belgii.

Jako člen avantgardní skupiny Osma patřil v dobách svého mládí ke generaci malířů české moderny z počátku 20. století, jejíž názor se utvářel v kontextu evropského expresionismu. Po příjezdu do Francie bylo Kubínovo rané expresívní dílo silně ovlivněno van Goghem, Gauguinem a fauvismem. Záhy byl považován za významného člena tzv. Pařížské školy, pravidelně vystavoval na Salonu nezávislých a na Salonu v Tuileriích v Paříži. Vlastní umělcův styl vyzrál po první světové válce, kdy opouští kubismus a přiklání se k neoklasicismu, v čemž ho podpořil i sám tvůrce kubismu Pablo Picasso při své slavné a často citované návštěvě v Provence. S rodnou zemí ale Kubín nikdy kontakt neztratil (v r. 1932 se stal členem Umělecké besedy, také byl členem S. V. U. Mánes). Na Moravu se vrátil v r. 1952; zůstal pouhých dvanáct let a pak nevratně a navždy zamířil zpět do Francie.

  • Otakar Kubín / Pohled na Řím, Koloseum, 1922 zdroj: Galerie Moderna
  • Otakar Kubín / Kytice, 20. léta zdroj: Galerie Moderna

Na moravské Boskovice v jeho tvorbě už nezbylo tolik prostoru, poměřujeme-li jejich množství s mnohostí obrazů s motivy evropského Středomoří. Přesto jsou boskovické krajinky rovnocenné a stejně mistrovské jako francouzské, byť ty jsou sběratelsky více žádané a atraktivnější. Srovnáme-li typově tyto dvě hlavní oblasti jeho krajinářského zájmu, nezbývá než se znovu a znovu obdivovat jeho neuvěřitelné schopnosti světlem modelovat ráz krajiny, její architekturu a jakési vnitřní naladění. Tam, kde je Provence snově rozkvetlá, zářivá a vonící fialkovou levandulí a italská městečka a viadukty anticky archaické, což je pocitově zabudováno nějakým zvláštním způsobem přímo v přírodě, tam je moravská krajina zemitá; obrysy, tvary a křivkami se prosazuje s větší konkrétností a ukotveností „ve stříbřitém vzduchu“, i když je to trochu na hlavu, to takhle říct.

V obrazech boskovické krajiny je snad nejvíce patrná Kubínova zkušenost s principy kubismu v oblasti krajinomalby, který umělecky vstřebal, vyrovnal se s ním, ale zřejmě se s ním nikdy plně neztotožnil. Proto jistou „sešněrovanost“, danou geometrií a přísnější kompozicí, kterou si geometrie sama od sebe vynucuje, nahrazuje rozkošnou nespoutaností a přirozenou sebeobnovou kvetoucí přírody, která je sama sobě svým pánem a stylistou. Přírodu vidí Otakar Kubín jako lyrický duševní stav smyslové blaženosti, v jeho krajinách nenajdeme dramatickou rozervanost romantiků, jejichž utrpení a rozjitřenost prohlubuje drtivá síla živlů. V klidné náruči Kubínových krajin můžeme bezpečně spočinout a věnovat se detailům. V tomto smyslu pocitovém a kompozičním jsou i jeho krajiny a zejména zátiší klasicistní, dávající důraz na rovnováhu a přirozený řád.

  • Otakar Kubín / Krajkářka, 1918 autor: Marie Kohoutová, zdroj: ČT24
  • Otakar Kubín / Poprsí mladé ženy, 1923 autor: Marie Kohoutová, zdroj: ČT24

Výstava Otakar Kubín: Bohatství proměn nabízí ještě další skvostné kousky. Kromě Kubínových krajin také jeho slavná květinová zátiší, několik žánrových obrazů (Krajkářka, olej na plátně, 1918; Snídaně, lept, 1919), Ležící akt (lept, 1928) a především portréty. V nich se jeho touha po řádu a harmonii projevuje nejsilněji. Většinou jsou to grafické práce, ale na výstavě je i několik malovaných portrétů (Portrét dívky 3, olej na kartonu, 20. léta; Portrét dívky 2, olej na dřevě, 1913–14).

Snad se mu malba hlavy štětcem zdála příliš robustní a barvy emocionálně výraznější, než sám chtěl, a malované portréty opravdu působí poněkud bezradně. Ale pomocí jemných instrumentů grafických technik pro sebe nachází odpovídající prostředek nejlépe vystihující vlastní vidění portrétisty. Decentně abstrahuje křivky tvaru hlavy, obličeje, vlasů a jejich úpravy i výraz očí dívčí tváře a modeluje portréty tak, jak by je zřejmě viděli portrétisté antiky a klasicismu – osobnost portrétovaného určuje celek, výraz opřený o soustředěný klid a vnitřní rovnováhu s jemně propracovanými detaily, nikoli expresivní křivka, nepravidelnost, grimasa, silná hnutí mysli a emoce, které portrétovaný nemá pod kontrolou. Sebevláda člověka nad sebou samým, což nejlépe vyjadřuje jeho tvář, jako vysoce ceněná kvalita a trvalá hodnota zaráží svou aktuálností a nezastupitelností i v dnešní době. A také o tom vypovídá Kubínovo portrétní dílo.

  • Otakar Kubín / Otakar Kubín: Zátiší, 20. léta zdroj: Galerie Moderna
  • Otakar Kubín / Otakar Kubín: Zátiší, 20. léta zdroj: Galerie Moderna

Je potěšitelné, že Galerie Moderna připomíná kolekcí více jak 70 obrazů, kreseb a grafických listů tohoto vynikajícího výtvarníka světového významu. Jeho díla draží přední evropské aukční domy za neuvěřitelné sumy mnoha set tisíc liber. Návštěvníci nenápadné galerie na pražském Masarykově nábřeží mohou díla Otakara Kubína v bohatství jeho proměn obdivovat zadarmo.

OTAKAR KUBÍN: BOHATSTVÍ PROMĚN. Kdy a kde: Galerie Moderna, Masarykovo nábřeží 24, Praha 1; do 24. února.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 12 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 13 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 19 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
4. 12. 2025

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025
Načítání...