Ve výrazné symbolice osudového čísla 68 přijel na letošní festival v Cannes režisér Jan Němec. Příběh, který se odehrál v roce 1968, vzniká na 68. ročníku festivalu. Navíc přímo od tvůrce, jemuž rok 1968 silně zasáhl do osobního i profesního života.
Němcovo déjà vu: osudový rok 1968 zasáhl i festival v Cannes
Pro Československo to měl být v Cannes mimořádně úspěšný ročník. Do soutěže se dostaly hned tři české snímky – od Jiřího Menzela, Miloše Formana a právě Němce. Tehdy bylo téměř jisté, že hlavní cenu dostane jeden z československých filmů. Osud ale postavil politickou překážku. Francii totiž na jaře 1968 zachvátily mohutné studentské protesty namířené proti konzervativní společnosti a materialismu.
Solidaritu s nespokojenými dělníky a studenty tehdy vyjádřily i školy v čele se slavným filmovým institutem Naidec. Přímo v Cannes se tehdy rozhodli studenty popodřit i převážně levicově zaměření režiséři věhlasných jmen jako Jean-Luc Godard nebo Francois Truffaut, kteří své filmy stáhli. Podobně se zachoval také Miloš Forman. „Takže se rozhodli, že festival je snobská záležitost a že ho zruší. Godard dokonce rozřezal plátno a tím to skončilo,“ vzpomíná Němec.
Jiří Menzel své ztracené šance v Cannes tolik litovat nemusel. Jeho Rozmarné léto zvítězilo jen o pár týdnů později na festivalu v Karlových Varech. Jiným způsobem rozmarně ale nastalo léto o několik týdnů později při okupaci vojsk Varšavské smlouvy. Jan Němec tehdy natočil unikátní materiál, který poslal do zahraničí. O pár let později směřuje do zahraničí i on.
Tehdejší události zpracoval Jan Němec v povídce Italská spojka, podle níž také vzniká film s názvem Krycí jméno Holec. Režisérem je Rakušan Franz Novotný, v hlaní roli se objeví Kryštof Hádek. Povídka je součástí Němcovy vzpomínkové knihy Nepodávej ruku číšníkovi. Právě podle své předlohy napsal scénář ke snímku Vlk z Královských Vinohrad natáčenému v Cannes. Jeho životní příběhy na plátně prožije herec Jiří Mádl.
„Pokud by všechno dobře dopadlo, tak by se mělo točit v Londýně, Stockholmu, Mnichově, Kalifornii - prostě na všech destinacích, kde filmař Jan Němec působil,“ zmínil hlavní dramaturg Filmového centra ČT Jaroslav Sedláček.
Vše závisí na tom, jestli se filmařům podaří získat pro jejich velké plány také odpovídající finance. Koproducentem filmu je i Česká televize. Podle režiséra Němce ale nemá být jeho film jen popisem historických událostí. „Tenhle film je spíš takové poohlédnutí dozadu, nostalgická vzpomínka, nikoliv seriózní rekonstrukce,“ říká režisér o vznikajícím snímku.
V Cannes roku 2015 Němec natáčí hraný film ze 60. let s lehce dokumentaristickým přístupem. Ani on prý nechce točit stejným stylem jako před půlstoletím. Nápady a kreativitu ale ani ve svých 78 letech neztrácí.