„Moje jediný přání je opakování.“ Tata Bojs vystavují svých 30 let

Tvorba kapely Tata Bojs zahrnuje vedle hudby i důraz na vizuální stránku. Třicet let existence tak shrnují nejen koncerty, ale také samostatnou výstavou, kterou v pražském Centru současného umění DOX připravil zpěvák, bubeník a vizuální umělec Milan Cais. Návštěvníky zve do repliky první zkušebny nebo do nahrávacího studia, kde si můžou zkusit písně od Tata Bojs upravit podle svého.

„Ohlížení se zpátky je vždycky trochu nebezpečná věc. Je s tím většinou spojeno dost patosu. Minulost je past, jak zpíváme v jedné písničce, ale máme rádi pohyb na hraně. Primárně jsme se snažili vytvořit dojem zábavné, aktuální a pestré výstavy plné nových instalací, které můžou fungovat i samy za sebe. To, že vedle nich má divák možnost sledovat ještě historii jedné kapely, je další příjemný bonus,“ uvedl Milan Cais, který Tata Bojs v roce 1988 založil spolu s Markem Huňátem alias Mardošou.

Výstava TATA 30JS koncepčně vychází z devíti alb, které skupina vydala v uplynulých třiceti letech. Nechybí zásadní Futuretro, které „Tatáče“ dostalo do širšího povědomí, Biorytmy, Nanoalbum nebo Ležatá osmička. Fotografie, desky či koncertní záznamy doplňují nově vytvořené sochy, multimediální objekty či rekonstrukce prostředí spojených s kapelou.

3 minuty
30 let Tata Bojs na výstavě
Zdroj: ČT24

Aby se návštěvník v expozici neztratil, propojuje jednotlivá „zastavení“ spleť kabelů. Vedou až k úplným začátkům Tata Bojs, kteří začínali na konci osmdesátých let na pražské Hanspaulce. Ještě jako školáci. Cais vytvořil repliku jejich tehdejší malé zkušebny.

„Je tu například propagační buben, který nikdy nehrál, jenom jsme ho postavili před nás na podium. To byla naše vlastně první dekorace,“ upozorňuje Cais na jeden z exponátů. Dosvědčuje, že první vystoupení nebyla ještě zdala tak propracovaná jako dnes, ale náznaky už byly. 

Ke zkušebně patří také nahrávací studio. „Lidé si tu můžou udělat svůj mix našich písniček,“ vysvětlil Cais. K albu Ležatá osmička zase odkazuje nekonečná cyklojízda. Na kolech si mohou zájemci v galerii zajezdit, na stěně pak visí původní bicykl z klipu k singlu Opakování. „Je to opravdu kolo moje a mé sestry, na kterém jsme jezdili, když jsme byli malí, a které si zahrálo ve videoklipu,“ potvrzuje Cais.

Zřejmě největší instalací na výstavě je tzv. oltář rokenrolu. Do jednoho obřího regálu vměstnal Milan Cais věci a vzpomínky na kapelu a její hudbu, třeba bedny na aparaturu nebo sošky Cen Anděl. 

Díla z expozice budou také součástí publikace TATALOG, která by měla vyjít na začátku příštího roku a shrnout historii kapely také knižně. Doprovodným programem katalogu i výstavy, která trvá do 4. března, mají být akustické koncerty.  

K třicetinám si Tata Bojs nadělili také vinyl s remasterovaným Nanoalbem z roku 2004. Třicáté výročí ale chápou spíš jako možnost se na chvíli ohlédnout než jako závěrečné bilancování. Pomalu proto chystají i novou desku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 16 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
před 23 hhodinami

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...