Martin Rajniš má v sobě kousek ženské duše

Se jménem architekta Martina Rajniše je spojeno mnoho budov na našem území. Mezi nejznámější patří asi obchodní dům Máj na Národní třídě (1975) nebo Poštovna na Sněžce (2007), ale třeba i Pavilon na Expu ve Vancouveru (1986). „Architektura je strašně důležitá věc. Málokdo si uvědomuje, jak moc na nás působí. Architektuře rozumí každý, ale ani ti největší odborníci jí nerozumějí do té míry, aby se na to dalo úplně spolehnout,“ říká spoluzakladatel České komory architektů.

Martin Rajniš se narodil v roce 1944. Vystudoval Fakultu architektury ČVUT, poté působil v libereckém ateliéru SIAL. Sedm let byl profesorem architektury na VŠUP. Loni strávil mnoho času v Benátkách, kde připravoval český pavilon architektury. „Architektura o nás nechává naprosto pravdivý záznam. Zásadní je porozumět tomu, jaký pocit lidé chtějí mít. Nepotřebuji vědět, jak má být velká koupelna, ale na co by se rádi koukali, jestli chtějí více nebo méně světla, jestli chtějí útulný pelíšek, nebo dům otevřený do krajiny,“ říká o své práci, při které preferuje práci s přírodními materiály a stavby začleněné do přírody.

Nedávno přednášel Rajniš na konferenci Křižovatky architektury, kde probíhala i diskuse s mladými architekty, s nimiž spolupracuje často a rád. To, že ho občas chtějí „předběhnout“, ho vždy rozdráždí. Ovšem v dobrém slova smyslu. „Mladí mají drsné podmínky. Asi drsnější než já, přestože jsem byl v nejhorším bolševismu. Česká architektura, která bude za chvíli v rukách té nejmladší generace, má našlápnuto na to, aby se dostala na mapu architektury,“ míní.

Obchodní dům Máj - jeden z prvních obchodních domů poválečné doby v centru Prahy na nároží Národní a Spálené ulice.
Zdroj: ČT24/Stránky architektonické kanceláře SIAL

Martin Rajniš, architekt:

„Na světě je řekněme deset, patnáct zemí, které najdete ve všech časopisech o architektuře. Jsou jimi Amerika, Finsko i Rakousko. Byly tu i Čechy a teď už nejsou. Ti mladí kluci a holky snad tuhle zemičku v téhle kotlince dotáhnou zase zpátky na mapu architektury.“

Rozdíl v práci ženy a muže v architektuře se podle Rajniše skoro nepozná. „Ženské mají větší důraz pro detail. Když je někdo drsně programový, je to spíš chlápek. Ale znám i drsné programové architektky a mladé architekty s neobyčejným smyslem pro detail,“ vysvětluje. I on sám má v sobě kousek ženské duše, dokonce sní o tom být alespoň na týden ženou. „Doufám, že svět budoucnosti je světem žen. Architektuře by to strašně pomohlo,“ doufá. A kde se máme nadále v architektuře učit? „Naším učitelem musí být země a příroda, musíme z ní čerpat základní prvky z toho, co děláme. Myslím, že mladí architekti jdou touto cestou,“ dodává optimisticky.

11 minut
Rozhovor s architektem Martinem Rajnišem
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 6 hhodinami

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
před 7 hhodinami

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
včera v 16:33

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
včera v 12:07
Načítání...