Electronic Beats zkoumají rozdílné přístupy k elektronice

Praha – Jestliže v loňském roce byl festival Electronic Beats show jedné hvězdy, americké zpěvačky Lany Del Rey, pak letos nelze žádné ze tří vystupujících jmen vydělit jako to „největší“. Velkou podporu si v Česku drží anglický producent Bonobo, jehož poklidné vrstvení samplů a decentní elektroniky v Divadle Archa obklopí hlasitější a tvrdší německé projekty. Jak Moderat, tak Diamond Version jsou respektovaná a relevantní jména na světové elektronické scéně, což budou moci pražskému publiku ukázat už v pátek 28. března.

Ročník 2013 byl pro hudební program Electronic Beats trochu odchýlením z nastoleného trendu, když na pódium pražského Divadla Archa organizátoři přivezli hvězdnou americkou zpěvačku Lanu Del Rey. Ta má však ke kytaře a dobově padesátým létům mnohem blíž než k elektronice, a tak se dá letošní obsazení vnímat i jako návrat k původní ideji festivalu. Jako obvykle bude kladen důraz na vizuální projekce a vůbec celkovou prezentaci Electronic Beats, což je něco, co je s festivalem spjato už od jeho počátku v České republice v roce 2006.

Když se v roce 2002 poprvé objevilo jméno Moderat, nedopadlo to zrovna nejlépe – vydané EP se kvalitativně nevymykalo průměru a o něčem zřejmě vypovídá i jeho samotný název Auf Kosten der Gesundheit (tedy přibližně na úkor vlastního zdraví). Spolupráce expresivních Modeselektor se zasněným, až křehce introspektivním projektem Apparat o generaci mladšího Ringa byla pro obě strany patrně tak vyčerpávající zkušeností, že se Moderat na dlouho odmlčeli.

O to větší překvapení vyvolalo, když se o sedm let později objevil eponymní dlouhohrající debut Moderat, jehož úspěch podpořily vesměs kladné recenze (výtečné pak pokud jde o dojmy z živých vystoupení, vždyť třeba respektovaný magazín Resident Advisor je zařadil na úplný vrchol svého žebříčku nejlepších koncertních zážitků). Oceňovanou skladbou se stala gradující mašina Nr. 22 – v ní se přes pozvolný začátek postupně přežene hravá syntezátorová smyčka a tvrdší rovina beatu.

Čtyři roky nato vyšla albová dvojka, lakonicky označená římskou dvojkou. Rozevírá se jednou z nejpřístupnějších věcí, kterou Moderat kdy vydali – skladbou Bad Kingdom. „Toto není to, co jsi chtěl nebo zamýšlel,“ zní letargický Ringův hlas nad distinktivní basovou linkou. Nejsou to ale jen jeho slova, tady jako by promlouvaly zklamané naděje návštěvníků raveových parties raných devadesátých let, jejichž představy o budoucnosti vytvořené nad ránem ve strohých prostorech berlínských klubů se (nutně) nepotkávají s realitou. Budoucnost není taková, jakou jsme si ji vysnili – to především říkají někdejší energické postavy klubové scény, které se i se čtyřicítkou na krku drží a zůstávají relevantní taktéž pro experimentálnější hudební publikum.

Patnáct let je v současném, hyper-rychlém hudebním světě skutečně podstatná doba. A je vpravdě docela odvážné změnit se v takovémto časovém intervalu tak málo, jako se pod svým hudebním alteregem Bonobo (ne)proměnil anglický producent Simon Green. Kurs směřování jeho tvorby pevně nastavil už první singl Terrapin, který vyšel v posledních měsících devadesátých let: pomalu plynoucí a tlumená elektronika, vybrnkávaná kytarová arpeggia a zhusta využívané samply, které si Green svým přenosným diktafonem i sám nahrává (jen na poslední desce The North Borders prý použil zvuku brzdících destiček v nákladních automobilech či zavírajících se dveří od vlaku).

Kdyby někdo chtěl tvorbu projektu Bonobo charakterizovat jedním slovem, byla by tu dost velká šance, že řekne „nekonfliktní“. Což je vlastně docela v pořádku: takové označení je s žánry, v jejichž rámcích se Bonobo pohybuje (downtempo, chillout), spojováno. Těžko však na jeho pěti deskách najít něco, co by tuto základní polohu nějakým způsobem rozšiřovalo či narušovalo. Na posledních albech (minimálně od předposledního Black Sands) pak jako by Bonobo čelil podobným obtížím a osudům jako jiné downtempové projekty nultých let, jakými jsou třeba francouzští Air či britští Cinematic Orchestra, kteří svou ranou autorskou poetiku čím dál více rozmělňují a nedokáží už úspěšně navazovat na své začátky.

Málokteré vydavatelství formovalo chápání experimentální elektroniky takovým způsobem jako Raster-Noton, tedy značka vedená Němci Carstenem Nicolaiem (Alva Noto) a Olafem Benderem (Byetone). A nezůstává „jen“ u vydávání, oba jsou totiž respektovanými hudebníky se spoustou hlavních i vedlejších projektů. Nicolai s Benderem už figurovali v dřívější formaci Signal, před dvěma lety pak vznikl jejich společný projekt fascinovaný reklamní estetikou nazvaný Diamond Version.

„Posbírali jsme reklamní slogany a začali je namátkou pročítat. Bylo to dost absurdní,“ říká Carsten Nicolai. Diamond Version se světem advertisementu chytře pracují, což se projevuje třeba ve videích k jejich skladbám – diváka či posluchače zhusta atakují buď právě útržky za sebe kladených reklamních promluv či zdeformované obrazy z notoricky známých televizních spotů. Protínání vizuality a zvukového experimentu ostatně není ani pro jednoho z Němců žádným krokem do neznáma – prakticky v každém okamžiku své tvorby se s tím určitým způsobem potýkali.

Na pódiu pražské Archy oba doplní i japonský hudebník a vizuální umělec Atsuhiro Ito, který použitím fluorescentních tyčí vytváří určitý kontrast ke strnulému projevu Nicolaie s Benderem. Diamond Version se strojovým tepem svých kompjútrů a hravě kritickou vizuální prezentací v každém případě na publikum kladou vysoké nároky. To pražské to pozná už tento pátek.

LINEUP FESTIVALU ELECTRONIC BEATS 2014

20:00 DJ FELIX!
21:30 DIAMOND VERSION
22:15 DJ FELIX!
22:45 BONOBO
00:00 DJ FELIX!
00:30 MODERAT

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 8 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 9 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 15 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
4. 12. 2025

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025
Načítání...