Čekali „nějakou nitku“, před čtvrtstoletím ale v Broumově objevili celou kopii Turínského plátna

„Objevili jsme tam složený pruh látky. Nejdříve jsme byli zklamáni, ale k našemu údivu po rozbalení byl vidět otisk lidského těla,“ popsal někdejší správce broumovského kláštera Přemysl Sochor okamžik ze 17. ledna 1999. Přesně před čtvrtstoletím se našla kopie Turínského plátna, do něhož byl údajně zabalen Kristus, když jej sňali z kříže. Přiložený dokument mimo jiné tvrdil, že se kopie, vytvořená v polovině sedmnáctého století, dotýkala originálu. Na rozdíl od něj je tak známo, jak a kdy vznikla.

Kopie Turínského plátna zůstala po staletí skryta v kostele svatého Vojtěcha v benediktinském klášteře v Broumově. V dřevěné schránce za zlaceným štukovým věncem s nápisem „sancta sindon“, tedy „svatá látka“. Na základě této indicie v Broumově tušili, že za štukovou výzdobou ve výšce dvanácti metrů se může skrývat ostatek související s Turínským plátnem. Nic přesnějšího se ale nevědělo.

„Na začátku všech objevů stojí zvědavost,“ podotkl po objevu dlouholetý správce broumovské římskokatolické farnosti a kláštera Norbert Josef Zeman. K prozkoumání obsahu skrytého relikviáře ho nabádal Přemysl Sochor, pozdější správce kláštera, tehdy mladík na náhradní vojenské službě, která ho přivedla k broumovským řeholníkům.

Sochor k tehdejším očekáváním uvedl: „Domnívali jsme se, že se tam bude nacházet třeba nějaká nitka z originálu nebo něco podobného.“ Místo pouhé nitky našli složenou velmi jemnou lněnou látku, a když ji rozbalili, zjistili, že jde o kopii Turínského plátna. Navíc z relikviáře vypadl i průvodní dopis turínského arcibiskupa Julia Caesara Bergirii, dosvědčující pravost kopie.

Skoro jako originál

Z listiny vyplývá, že turínský duchovní plátno v roce 1651 daroval opatu u svatého Mikuláše na Starém Městě pražském, pozdějšímu pražskému arcibiskupovi Matouši Ferdinandovi Sobkovi z Bílenberka. Není bez zajímavosti, že k významným nálezům v klášteře se počítá i nález Sobkových ostatků, jež byly v kryptě objeveny pět let před kopií Turínského plátna.

Opat se rozhodl vzácné plátno ještě za svého života věnovat broumovskému klášteru. Při barokní přestavbě řeholníci relikvii uložili na čestné místo. „Co je zajímavé, neudělali žádnou poznámku třeba v seznamu barokních relikvií. Určitě to někdo před námi otevřel, ale asi nevěděl, co to je nebo jakou to má cenu, a tak to přečkalo celé věky i dobu komunismu,“ upozornil Sochor. Čtvrtstoletého výročí se nedožil on ani druhý z nálezců Norbert Josef Zeman.

Rozměry broumovské kopie jsou téměř shodné s italským originálem, který měří 4,36 metru na délku a 1,1 metru na šířku. Na plátně je rozeznatelná postava o výšce 170 až 180 centimetrů z přední a zadní strany. Uprostřed je pak nápis „extractum ab originali“, což znamená „vyňato z originálu“.

Na plátně jsou patrné i skvrny po popáleninách, které vznikly na originálu v roce 1532 při požáru v Chambéry, kde bylo před Turínem roucho uloženo. Dochovaný dokument uvádí, že kopie byla při slavnostním ceremoniálu přikládána k originálu, aby získala punc posvátnosti. Zmiňuje také jména osob, které plátno opatu Sobkovi doručily z Itálie do Čech.

Klášter Broumov
Zdroj: Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)/Pavel Vlach

V Broumově vystavují kopii kopie

Klášter Broumov uvádí, že na světě se nachází zhruba čtyřicet podobných historických kopií, ta broumovská je ale jediná ve střední Evropě severně od Alp a patří k nejzdařilejším.

Vlastníkem kopie, která byla prohlášena kulturní památkou, je broumovské opatství. Nicméně kvůli nevhodným podmínkám ke skladování byl vzácný artefakt přesunut do benediktinského arciopatství v Praze na Břevnově. Následně ho čeká uložení do depozitáře Uměleckoprůmyslového muzea, kde ho budou zkoumat památkáři.

V nejbližších letech se do Broumova nevrátí. Vystavena je v místě nálezu ale kopie odvezené kopie. „Pokud v budoucnu dojde k úpravě nebo výstavbě nových prostor vhodných pro výstavu kopie, bude možné ji opět zpřístupnit veřejnosti,“ připustil Vojtěch Marek Malina z benediktinského arciopatství. Význam cenné relikvie spatřuje především v „prohloubení osobní víry věřícího“.

Plátno ohrozil Hitler a dva požáry

Turínské plátno bylo o objeveno v polovině čtrnáctého století v chrámu Notre-Dame ve francouzském městě Lirey. Na údajném rubáši Ježíše Krista je naznačena podoba vysokého dlouhovlasého muže s patrnými krvavými ranami na boku, chodidlech a zápěstích.

Předpokládá se, že plátno vystřídalo mnoho míst a majitelů, než se ve čtrnáctém století dostalo do Francie. Vlastivědné muzeum Olomouc, které vystavovalo přesnou repliku Turínského plátna, připomíná, že při pátrání po rané historii této relikvie se lze spolehnout jen na legendy a biblická podání. Brzy po Ježíšově smrti mělo být plátno přemístěno z Jeruzaléma do Edessy, kde přečkalo ukryté ve zdi i ničivou povodeň.

Italská historička Barbara Fraleová předpokládá, že plátno jistou dobu uchovávali a ve velké tajnosti uctívali templáři, jejichž řád vznikl po první křížové výpravě s cílem chránit poutníky ubírající se do Svaté země.

Každopádně otisk Kristova těla po mnoho let opatrovaly francouzské klarisky, a když ho v roce 1532 poškodil požár, snažily se vzácnou relikvii opravit záplatami. Požár ohrozil plátno i v roce 1997, to už bylo od druhé poloviny šestnáctého století, kdy ho získal turínský arcibiskup od dynastie Savojských, uloženo v turínské katedrále.

První fotografie Turínského plátna z roku 1898
Zdroj: Wikimedia Commons (public domain)

Při požáru turínského dómu plameny zcela zničily přes osmdesát vesměs barokních obrazů a další tři desítky maleb utrpělo vážné škody. To, že se oheň zcela vyhnul „Kristovu rubáši“, považovali mnozí křesťané za zázrak. Do bezpečí vzácnou látku dopravil jeden z hasičů.

V ohrožení se Turínské plátno ocitlo rovněž během druhé světové války. Skrýš se pro něj našla v jihoitalském opatství Montevergine. „Turínské plátno bylo v tajnosti převezeno do svatostánku v opatství Montevergine na přímé nařízení vládnoucího italského rodu Savojských a Vatikánu. Oficiální verze říkala, že má být ochráněno před bombardováním v Turíně. Ve skutečnosti bylo převezeno do úkrytu před Hitlerem, který jím byl zjevně posedlý,“ vysvětlil tamní mnich.

Nacistický vůdce, který se zajímal o ezoteriku a okultní vědy, se podle mnichových slov při návštěvě Itálie v roce 1938 vytrvale snažil o Turínském plátnu vyzvědět nejrůznější informace. Němci sice prohledávali za války i kostel v Montevergine, nic ale neobjevili, a tak se po skončení světového konfliktu relikvie vrátila v pořádku do katedrály v Turíně.

Církev nechává rozhodnutí na vědě, věda se neshodne

Spojení Turínského plátna s „negativem“ Ježíše Krista posílila v roce 1898 první fotografie plátna. Na ní zřetelněji, než je možné zaznamenat pouhým okem, vystoupil obrys lidské tváře.

Sama katolická církev k pravosti údajného Ježíšova rubáše zaujímá zdrženlivý postoj a neříká ano ani ne. Nicméně uznává úctu, se kterou plátno coby látku dotýkající se Kristova těla vnímají miliony věřících a třeba v roce 2015 se papež František u plátna pomodlil. Přesto církev rozhodnutí o pravosti víceméně nechává na vědeckém zkoumání.

Ani vědci se ale na jednoznačném potvrzení nebo vyvrácení autenticity Turínského plátna dosud neshodli. Nedokázali datovat vznik relikvie ani přesně určit, jak mohl otisk vzniknout.

Rozbor prachových částic například naznačil, že roucho pochází z Blízkého východu a je dva tisíce let staré. V roce 1988 byl od plátna oddělen miniaturní vzorek, který vědci se souhlasem církevních míst podrobili zkoumání radiokarbonovou metodou. Ta ukázala, že plátno pochází zřejmě z let 1260 až 1390.

Turínský kardinál slouží mši před Turínským plátnem (2010)
Zdroj: Reuters/Giorgio Perottino

Možnost středověkého podvrhu jiní vědci odmítli s tím, že vzorky pocházely se středověkých restaurátorských záplat, ne původního plátna. Tvrdil to například americký chemik Raymond Rogers, který došel pro změnu k závěru, že Turínské plátno může být staré až tři tisíce let. Ze stejného důvodu zjištění z osmdesátých let rozporovala švýcarská archeoložka Maria Grazia Siliatová. Prohlásila, že rubáš skutečně halil Ježíšovy ostatky, opírala se o testy fotografií Turínského plátna, které podle jejího tvrzení odhalily vybledlý nápis, v němž se podařilo dešifrovat slova „Ježíš Nazaretský“.

Turínští profesoři Nello Balossino a Pierluigi Baima Bollone – jeden učitel výpočetní techniky, druhý patolog – zase oznámili, že na plátně identifikovali slabý otisk staré římské mince s datem 29 A.D, tedy léta Páně 29, velmi blízko předpokládanému datu Kristova úmrtí.

Profesor organické chemie Luigi Garlaschelli chtěl dokázat, že Turínské plátno je padělek, výrobou repliky. Použil techniky dostupné ve středověku, například aplikování pigmentu na látku a pak její zahřátí v troubě. Dosažený výsledek podle něho jasně dokazuje, že údajné „nevysvětlitelné znaky, které není možné napodobit lidskými prostředky“, lze vytvořit „prostřednictvím jednoduché procedury“.

Jiní italští vědci, Matteo Borrini a Luigi Garlaschelli ze společnosti kriticky zkoumající tvrzení pseudověd (CICAP), se pustili do forenzní analýzy krevních skvrn. Pouze některé z nich odpovídají podle studie poloze těla ukřižovaného muže, zatímco další skvrny se nedají vysvětlit žádnou pozicí těla – ať už na kříži, nebo v hrobě. Při posuzování rozmístění stop krve si vědci vzali k ruce živého dobrovolníka.

Příprava Turínského plátna na vystavení v roce 1998
Zdroj: Reuters

Malba, fotografie, chemická reakce?

Pokud pomineme možnost, že jde o skutečný otisk skutečného Ježíše, dají se další hypotézy o původu údajné Kristovy tváře shrnout do několika možností. Různé teorie přicházejí s vysvětlením, že mohlo jít o malbu, tedy například červené skvrny považované za krev můžou být ve skutečnosti drobnými částečkami červeného oxidu železa.

Do úvahy podle některých přichází také primitivní druh fotografie, k čemuž by měly znalosti středověkých učenců postačovat. Jiné teorie vsází na přirozené chemické procesy, které způsobily ztmavnutí vláken látky. A předmětem vědeckého zkoumání se dokonce stalo i vypálení obrazu výbuchem „zářivé energie“, tedy ultrafialového záření či rentgenového záření vycházejícího přímo z těla.

Mezinárodní tým odborníků, který se na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let sešel k výzkumu Turínského plátna (projekt je znám pod zkratkou STURP), tvrdí, že obraz je skutečnou podobou „zbičovaného a ukřižovaného člověka, nikoli dílem umělce“. Na látce jsou pravé stopy krve krevní skupiny AB, a dokonce lze doložit i stopy lidské DNA, byť značně poškozené, píše BBC.

Veřejnost má možnost posoudit Turínské plátno na vlastní oči jen vzácně. Naposledy bylo vystaveno v roce 2015.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Hynek Martinec nahlíží na současný svět přes cyberlemon

Díla česko-britského umělce Hynka Martince jsou ve sbírkách galerií po celém světě. Do letošního srpna jsou k vidění i na výstavě Cyberlemon v pražském Centru současného umění DOX. Ve svých nových dílech reaguje na zrychlený a stále více polarizovaný svět. Na stěnu galerie také vytvořil své dosud největší dílo – devět metrů dlouhou a osm metrů vysokou kresbu. A jakýmsi průvodcem výstavy je – jak napovídá název – citron, přičemž „kybercitron“ ohlašuje Martincovo téma: syntézu starého a nového.
před 20 hhodinami

Artová kina přitahují stále více diváků

Návštěvnost artových kin dosahovala v minulém roce ve větších městech rekordních čísel, v menších městech alespoň vyrovnala předcovidové hodnoty. Multiplexy na návrat k číslům návštěvnosti před covidem stále čekají. ČT to potvrdil předseda Asociace provozovatelů kin Dan Krátký. Diváky artových kin lákají zejména mezinárodní festivalové hity, nezávislé snímky, originální dramaturgie, ale i nižší cena za vstupné a občasné zařazování mainstreamových titulů do programu.
před 22 hhodinami

Alžírský soud poslal spisovatele Sansala do vězení, Macron volá po propuštění

Paradoxně jako dobrou zprávu hodnotí příznivci Boualema Sansala verdikt alžírského soudu, který kontroverzního spisovatele poslal na pět let do vězení za tvrzení, že sporné území Západní Sahary dříve patřilo Maroku. Za názor, který oficiálně zastává i Francie, mu hrozilo až doživotí. Mírnější trest pro autora, jenž je podle svých blízkých vážně nemocný, naznačuje zlepšení vztahů mezi oběma zeměmi – a příslib propuštění, po němž volá i francouzský prezident Emmanuel Macron.
28. 3. 2025

Mareš kreslí komiksy o Praze. Po politicích je to lázeň, poznamenal

Široké veřejnosti je ilustrátor a kreslíř Štěpán Mareš známý především jako autor satirického Zeleného Raoula, teď vytvořil trochu jinou sérii komiksů. Bez karikatury se věnuje historii Prahy a osobnostem, které v ní žily. „Po všech těch politicích je to lázeň,“ podotkl Mareš v Událostech, komentářích. První tři svazky vytvořené pro městskou firmu Prague City Tourism vypráví o Golemovi, Albertu Einsteinovi a Franzi Kafkovi. Další mají následovat, stejně jako překlady do angličtiny a němčiny. Marešovy komiksy mají být vkusnou alternativou k matrjoškám, čepicím a podobným předmětům, které se prodávají jako suvenýry z Prahy.
28. 3. 2025

Minisérie Adolescent pomáhá dospět rodičům

Minisérie Adolescent o třináctiletém chlapci obviněném z vraždy spolužačky se zdá být víc než jen diváckým hitem. Britský premiér Keir Starmer mluví o nebezpečných mladých mužích sledujících internet, rodiče zjišťují, proč emoji červené pilulky ohrožuje jejich děti.
27. 3. 2025

Prahu miluju, říká Bill Skarsgård. Tentokrát v ní uváznul při natáčení V pasti

I do českých kin se chystá americký thriller V pasti s Anthony Hopkinsem a Billem Skarsgårdem v hlavních rolích. Remake argentinského snímku 4x4 tvůrci představili osobně i v Praze, producentsky se na něm podílel mimo jiné český filmař Petr Jákl.
27. 3. 2025

Izraelští osadníci podle aktivistů napadli a zranili oscarového palestinského režiséra

Izraelští osadníci v pondělí na okupovaném Západním břehu Jordánu napadli a zbili Hamdána Ballála, jednoho z režisérů dokumentárního filmu Žádná jiná země, který letos získal Oscara, píše agentura AP s odkazem na židovské aktivisty, kteří byli svědky incidentu. Palestinský režisér byl poté zadržen izraelskou armádou, propuštěn byl v úterý.
25. 3. 2025Aktualizováno25. 3. 2025

Černého motýli by mohli zůstat na Máji déle

Majitel obchodního domu Máj v Praze na Národní třídě zvažuje, že požádá magistrát o prodloužení souhlasu s umístěním pohyblivých motýlů na fasádě. Pražští památkáři instalaci několikametrových výtvorů výtvarníka Davida Černého povolili jen na jeden rok. Rozměrná díla byla na budovu umístěna loni 18. a 19. května, což vzbudilo kritiku části odborníků i veřejnosti. Černý podání žádosti podle provozovatele Máje podporuje.
25. 3. 2025
Načítání...