Bratři Lumièrové - první archiváři pohybu

Paříž – Aniž by to některý z necelých čtyřiceti přítomných diváků tušil, všichni ti, kteří 28. prosince 1895 navštívili Indický salónek kavárny Grand Café na bulváru Kapucínů v Paříži, stáli u zrodu jednoho z klíčových fenoménů nadcházejícího století. Ten den tu totiž bratři Louis a Auguste Lumièrové předvedli svůj nový vynález – kinematograf, na kterém promítli několik kratičkých filmů. Každý ze snímků trval asi minutu, od prvního z nich – zachycujícího odchod dělníků z Lumièrovy továrny – se datuje i počátek světové kinematografie.

Autorem vynálezu nebyli přímo bratři Lumièrové, ale jejich otec Antoine, po němž Louis a Auguste mimo jiné zdědili zájem o fotografování. Sestrojil přístroj, ve kterém spojil funkce filmovací kamery, kopírky filmů a projektoru. Patent na přístroj získali Lumièrové 13. února 1895.

Předskokani bratří Lumièrů

5 minut
Rozhovor s Vladimírem Opělou
Zdroj: ČT24

Kinematografu předcházelo velké množství pokusů, které často sloužily k pobavení a okouzlení – camera obscura, laterna magika nebo stroboskop. Blízko ke kinematografu měl praxinotop Émila Reynauda, který tři roky před představením v Grand Café „promítal“ v prvním optickém kině v pařížském muzeu Grévin. „Nepoužíval ovšem filmový pás, ale malované obrázky a efekt pohybu prováděl pomocí optické změny,“ upřesnil ředitel Národního filmového archivu Vladimír Opěla.

Lumièrům také šlapali na paty Němec Max Skladanowsky a jeho bratr Emil se svým bioskopem, dvojitým projektorem, který veřejně představili v listopadu 1895. „Uspořádali filmové představení, na němž ukazovali italské a ruské tance nebo zápasy klokanů,“ popsal Opěla, co mohli tehdejší návštěvníci berlínského varieté Wintergarten sledovat.

Program promítání: „přejetí“ vlakem, rodinná snídaně…

Prvenství v dějinách světové kinematografie si Lumièrové vysloužili především tím, že jejich přístroj byl v té době technicky nejdokonalejší. „I na ceduli na Grand Café se nemluví o prvním filmovém představení vůbec, ale o prvním představení provedeném jejich kinematografem,“ upozornil Opěla. Reklamní plakát Pařížany předem informoval, že „aparát umožňuje zachytit díky bleskově po sobě jdoucím snímkům všechny pohyby, jaké se v dané chvíli odbývají před objektivem, a pak je ukázat celému sálu v pohybu i v přirozené velikosti“.

První veřejné představení (neveřejné se uskutečnilo už v březnu téhož roku) zahájilo promítání 45 sekund dlouhého snímku Sortie de l'usine Lumière à Lyon (Dělníci odcházející z Lumièrovy továrny). „Promítali pásmo krátkých filmů, sedmnáctimetrových, protože víc jejich kamera neumožňovala,“ vysvětlil ředitel Národního filmového archivu. „Jednalo se spíš o výjevy ze života – příjezd vlaku, snídaně Augusta Lumièra s jeho manželkou a dcerkou, procházka vědecké společnosti na březích Saône a podobně.“

Na první představení údajně přišlo pětatřicet diváků, tedy sotva čtvrtina kapacity Grand Café. Během týdne se ale z kinematografu stala senzace. Hýbající se obrázky diváky ohromily a v některých případech také vyděsily. Příjezd vlaku, který zdánlivě jede do publika, natolik přítomné šokoval, že údajně křičeli hrůzou a schovávali se pod židle.

Od dokumentu k hraní - od Lumièrů k Mélièsovi

Lumièrové i přes úspěch viděli budoucnost svého kinematografu pouze v odborné a vědecké oblasti. S výjimkou několika málo skečů, například Pokropeného kropiče, nenatáčeli hrané filmy, zaměřovali se spíš na dokumentování skutečnosti. Nicméně připsali si i další kinematografická prvenství.

Jsou i tvůrci prvního zpravodajského snímku dokumentujícího aktuální událost. V červnu 1895 natočil Louis film Přistání účastníků sjezdu, na němž zachytil návštěvníky fotografického sjezdu. Hned druhý den tento záznam přímo na sjezdu promítl. Hovořil i jeden z aktérů filmu, a navodil tak atmosféru „zvukového“ filmu. Lumièrové také ve filmu použili první trik. Snímek Bourání zdi byl na jednom promítání spuštěn pozpátku, čímž vzniklo zdání, že se zeď sama staví. Roku 1898 zřejmě natočili také reklamní film na mýdlo Sunlight.

Nové možnosti, které kinematograf dovoluje, si ale plně uvědomil až jeden z návštěvníků prvního promítání v Grand Café – Georges Méliès. Zakoupil po zhruba ročním přesvědčování („Můj vynález není na prodej, nehledě na to, že byste se tak akorát sám zničil,“ řekl mu údajně otec bratrů Lumièrů) promítací stroj a začal natáčet a promítat své vlastní filmy. Majitel firmy na výrobu pomůcek pro eskamotéry a kouzelníky a divadla Roberta Houdiniho vnesl do kinematografie efekty, filmové triky a hraný děj.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
před 5 hhodinami

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 19 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 20 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
včera v 10:26

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
4. 12. 2025
Načítání...