Bob Dylan filozofuje nad cizími písněmi. Vedou ho k úvahám o rozvodech, mobilech i sebevraždách lumíků

Bob Dylan není jen hudebníkem, vládne také perem. V knize Filozofie moderní písně, která se letos dočkala i českého překladu, probírá téměř sedmdesát nahrávek jiných umělců. Zároveň se nedávno vrátil ve studiu k některým svým starším skladbám a nově je nahrál na album Shadow Kingdom.

Filozofie moderní písně není kánon Dylanových oblíbených kousků ve stylu „sto nejdůležitějších alb, která musíte slyšet, než zemřete“. U některých písniček dokonce tušíme, že je Dylan zrovna nemusí, slouží mu ale jako odrazový můstek k zajímavé úvaze. Ve výběru je řada nahrávek z doby Dylanova dospívání a mládí, hodně rokenrolů a blues, najdeme zde i tituly, jež bychom přece jen nečekali, třeba punkové The Clash nebo undergroundové The Fugs.

Dylan jednotlivé písně, které zabírají období od roku 1924 do roku 2004, využívá spíše k obecnějším úvahám, přičemž leckdy trousí věty jako: „Tahle písnička je vymaštěná a přichází k tobě s obhroublým a nemravným pohledem, přehání a zesiluje se, dokud si ji neosvojíš natolik, že se ti trefí do nálady. Má spoustu nedostatků, ale umí je všechny skrývat.“ Nebo: „Tohle je písničková hádanka; čím déle ji posloucháš, tím je podivnější, zdá se, že má postranní motivy.“

Například u velkého hitu britských The Who My Generation následuje úvaha o sledování filmů v mobilu, od té se však Dylan odpíchne k přemýšlení nad tím, co vlastně ta generace je, jak ji definovat, aby se obloukem vrátil k samotné písni.

Píše i o skladbě Kurta Weilla a Bertolda Brechta Mack the Knife z divadelní hry Žebrácká opera („Opera to zrovna není, spíš hra s písněmi. Něco jako Porgy a Bess, která se taky považuje za operu, alespoň George Gershwin si to myslel,“ poučuje Dylan). Českým posluchačům je skladba známá v nápaditém překladu Voskovce s Werichem jako Mackie Messer, Dylana ale zajímá podání Bobbyho Darina. Hned jej porovnává s Frankem Sinatrou: „Zatímco Sinatra málem vynalezl římskokatolickou církev, Darin byl pouhým ministrantem.“

V rozjímání nad písní Johnnieho Raye The Little White Cloud That Cried mu její název poslouží k vypsání dalších písniček „těch, kdo brečí“. Podobně u skladby My Prayer v podání The Platters najdeme i výběr popových titulů, které vycházejí z klasiky, a také amerických písniček, vzniklých přepsáním francouzských, ale i německých, brazilských či japonských originálů.

Klasický rokenrol Carla Perkinse Blue Suede Shoes je Dylanovi záminkou k dlouhé úvaze o botách. V souvislosti s písní Doesn't Hurt Anymore indiánského aktivisty Johna Trudella, jemuž zřejmě neznámí pachatelé v roce 1979 upálili těhotnou ženu a tři děti, pojednává o tragickém údělu amerických indiánů, a to i v současnosti.

O dalším klasickém rokenrolu Little Richarda Long Tall Sally se nedozvíme ani slovo, místo toho Dylan píše o obrech žijících před potopou světa. A projde mu to. U písně Don't Let Me Be Misunderstood, zde v podání Niny Simone, především rozebírá anglické překlady Camusova Cizince a jejich nedostatky, pak přechází k fenoménu esperanta. U jiné písně chválí herecké výkony ve filmu Dvanáct rozhněvaných mužů, v němž jedním z chválených byl i Jiří Voskovec.

V písni The Old Violin, již nazpíval Johnny Paycheck, přemýšlí Dylan o písních, které autoři píší o sobě: „Někdy, když autoři napíšou písničku o vlastním životě, může být výsledek tak konkrétní, že jiné lidi ani neosloví. Zhudebnění deníčku není zárukou procítěné písně.“

Někdy jako by Dylan psal z vlastní zkušenosti, to když třeba u nahrávky Johnnieho Taylora Cheaper To Keep Her dští síru na rozvodové právníky: „Rozvod je průmysl, který vynáší desítky miliard dolarů ročně. I bez toho, že bys musel pronajímat sál, najímat kapely a házet kytice. I bez dortu to stojí majlant.“ Sám Dylan byl v roce 1977 po dlouhé právnické tahanici rozveden a majlant ho to skutečně stálo.

Jakoby mimoděk čtenáře i poučuje, například u skladby Saturday Night At The Movies se dozvíme, jak to ve skutečnosti je s mýtem o sebevražedných puzeních lumíků (a je to dosti nechutné).

Byť „filozofie“ v názvu knihy je možná už příliš otřepané slovo, uvedené příklady dokládají, jak netradičně a volně Dylan k psaní o jiných písních přistupuje – za těmi zdánlivě lehkými větami se ale skrývá nemálo znalostí a praxe. Vstupuje i asociativní, tedy neprvoplánový výtvarný a fotografický doprovod.

Nepietní předělávky vlastních písní

Bob Dylan se podíval nedávno i do své vlastní hudební minulosti. Na albu Shadow Kingdom se vrátil ke čtrnácti starším skladbám, převážně z druhé poloviny šedesátých let (jedna je ovšem z roku 1989) a jako bonus přidal novinku Sierra's Theme. Čtyřicáté Dylanovo studiové album je vlastně záznamem dokumentu Shadow Kingdom: The Early Songs of Bob Dylan, který vznikl během covidové uzávěry – není to však záznamem koncertu.

Dylan nově pojednal své slavné, důvěrně známé a zažité písně – ne, že by to nedělal již dříve, jeho koncerty jsou vyhlášené tím, jak „nepietně“ k nim přistupoval, leckdy je překopal téměř k nepoznání. Například bez přehánění legendární skladbu a první hit Blowin' In the Wind, původně provázený akustickou kytarou, po letech Dylan nahrál jako reggae.

Ovšem aby novému pohledu na staré písně věnoval celé studiové album, to zde ještě nebylo. Deska Shadow Kingdom potvrzuje kvalitu Dylanových písní, které nejenže fungují v jiném kontextu, ale přežily i ne zcela šetrné zacházení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...