Praha - Mají auta duši? ptá se Ondřej Vetchý coby Antonín Kužílek v příběhu protkávajícím čtyři povídky, nazvané souhrnně Autopohádky. Snímek byl natočen podle stejnojmenné knížky spisovatele Jiřího Marka, jenž povídky, jejichž společným jmenovatelem je svět motorů, vymyslel pro své děti. Chinaski, jejichž písničky film provázejí, je pak znovu objevili, když měli sami děti, a natočili audio podobu. Nově vytvořený film tvoří čtyři animované povídky, každá jinou technologií realizace a výtvarným pojetím. Sjednocujícím prvkem filmu je osoba vypravěče Michala Malátného a hudební doprovod skupiny Chinaski. Autopohádky „přijíždějí“ do kin 17. března.
Autopohádky přijíždějí
První příběh O princezně, která se nesmála je animován poloplastickou technologií. Figurky mají poloplastický reliéf a při animaci leží na průhledném skle. Všechny elementy se natáčely postupně – na klíčovacím pozadí. Pak se takto nasnímané prvky sesazovaly v počítačích vzájemně dohromady i s pozadím. Pohádku o smutné princezně, „Jeho Naftovosti“ benzinovém králi a Vendelínovi, jehož „auto“ má skvělou výbavu (mimo jiné odstraňovač chodců), namluvil Pavel Liška. Režisérem této povídky je Břetislav Pojar a výtvarníkem Pavel Koutský.
Mám duši z gumy a srdce plechový…
Asi nejsložitější byla podle slov producenta filmu Michala Podhradského technologie animace použitá ve druhé povídce Účetní a víla (klasická animace loutek). Tato povídka také vyniká vtipným příběhem o účetním Pištorovi, jenž při svých cestách svým milovaným vozem značky Popular překročí bludný kořen a na stříbrném palouku se potká s vílou Lesanou, kterou vzrušují auta. Původně idylický vztah mezi účetním a vílou se ale rázem změní (jak pronese účetní Pištora, "víla stojí peníze jako každá ženská"), a tak se jí zbaví po svém.
Bezesporu nejzajímavější, co se animace týče, je povídka třetí, O rybáři Maršíčkovi. Tvůrci pracovali s ojedinělou a komplikovanou technologií plochých papírových postaviček v reálném prostoru. Vývoj této technologie probíhal přes půl roku. Nejtěžší podle tvůrců bylo zajistit, aby papírové figurky pevně stály v reálném prostředí, a přitom se volně pohybovaly jako loutky. Výtvarnicí je v tomto případě Bára Dlouhá a režisérem František Váša. Realizace známého příběhu o rybáři, jeho ženě a zlaté rybce, ovšem nově interpretovaný a zasazený do světa motorů, je velmi neobvyklá, ovšem nad očekávání povedená.
… jsem jenom dopravní prostředek kolový
Závěrečná povídka "O Vincentovi" je realizována klasickou 3D animační technologií, která podle slov Podhradského "nemá v Čechách na růžích ustláno". Zvláštností je možná režijní pojetí. Zkušený 3D autor Libor Pixa napsal scénář tak, aby dynamizoval hru střihem. Některé části povídky krom toho vznikaly v Británii, některé v Argentině nebo Rumunsku. Příběh je jakýmsi okénkem do nedaleké budoucnosti, patrné je jakési eko poslání pohádky. Upozornění na to, že se automobily staly tak běžnou součástí našeho života, že už ani nevnímáme jejich dopady na prostředí. V tomto smyslu příběh odkazuje na analogii s lidskými vztahy: máme dokonalá elektronická spojení, ale vztahy mnohokrát nestojí za nic. Sám režisér a výtvarník Libor Pixa doufá, že "zdravý rozum zvítězí nad chamtivostí a touhou být za každých okolností první".
První Autopohádky vznikly jako psaný text v psacím stroji spisovatele Jiřího Marka - knížka byla vydána v roce 1958. Tento úspěšný scenárista měl už na svém kontě řadu významných filmů a seriálů – třeba Vraždu v hotelu Excelsior nebo Hříšní lidé města pražského.
Jednotlivé animované povídky předělují hrané epizody s Ondřejem Vetchým v hlavní roli. Natáčely se v Praze, Poříčanech a hlavně v mladoboleslavské Škodovce. Cestování nepříliš úspěšného spisovatele Antonína Kužílka po různých místech a rozhovory s „autoznalými“ lidmi mu má odpovědět na zásadní otázku: Má auto duši? Svou odpověď najde jistě i divák nového rodinného filmu Autopohádky aneb jak říká producent snímku: „Autopohádky si vás najdou samy.“
Český film Autopohádky přichází do kin v distribuci společnosti Bioskop 17. března. Hrají a mluví: Ondřej Vetchý, Petr Nárožný, Eva Holubová, Jan Hraběta, Pavel Liška, Miroslav Táborský, Michal Malátný, Viktor Preiss a další; režie: Břetislav Pojar, Michal Žabka, František Váša, Libor Pixa.