Anifilm není pod psa. Začne na Psím ostrově a ocení animátorku Maxipsa Fíka

5 minut
Programový ředitel Pavel Horáček zve na Anifilm
Zdroj: ČT24

Třeboň opět po roce hostí největší tuzemskou přehlídku animovaného filmu. Festival Anifilm letos představí od 1. do 6. května na sto třicet snímků napříč kategoriemi. Letošní ročník zahájí česká premiéra Psího ostrova režiséra a scenáristy Wese Andersona. Příběh o člověku, nejvěrnějším příteli psa, už zahajoval jiný velký festival – Berlinale, a to jako vůbec první animovaný film v historii přehlídky. Nejen Psí ostrov, ale i další program Anifilmu v Událostech v kultuře blíže představil programový ředitel přehlídky Pavel Horáček.

Psí ostrov doprovodí do Třeboně také animátor Elie Chapuis a jeden z producentů Ben Adler, oba dlouholetí spolupracovníci Wese Andersona. Kde se s nimi mohou diváci potkat? 

Ben Adler i Elie Chapuis jsou členy mezinárodní poroty pro celovečerní film, takže mají povinnosti na festivalu od úterý až do neděle. Kromě toho Elie Chapius ve čtvrtek jakožto animátor prezentuje making off filmu Můj život Cuketky, na němž dělal také jako animátor, a o den později se oba spojí na making off filmu Psí ostrov. 

Hlavní tématem letošního ročníku je 3D animace. V jaké podobě?

Za zhruba třicet let, které má za sebou, prošla tato technika obrovským vývojem, proto jsme ji chtěli připomenout. Nachystali jsme šest pásem krátkých filmů, pustíme ale samozřejmě i celovečerní snímky. A především k tématu přijede řada hostů. Ze studia Pixar Robin Cooper anebo Rich Quade, za alternativnější animaci to bude Chris Landreth, který se proslavil oscarovým snímkem Ryan nebo Faiyaz Jafri známý třeba filmem Hellou Bambi.

Odráží se téma 3D animace i v soutěžích? 

Řekl bych, že současní autorští animátoři přistupují k 3D technice pořád trochu ostýchavě. Například v mezinárodní soutěži tato technika není nikterak dominantní, animátoři se drží spíše tradičnějších technik, jako jsou loutky nebo kreslená animace. 

Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu předáte Libuši Čihařové, která se podílela mimo jiné na příbězích Maxipsa Fíka, Makové panenky nebo Kosích bratrů. Čím její tvorbu připomenete?

Připomeneme ji pásmem filmů, které režírovala, a také jedním, který animovala. Společně s ní jsme navíc nachystali pásmo studentských filmů, protože ještě do loňského roku působila na FAMU na katedře animace.

Kteří další čeští tvůrci se v Třeboni představí a s čím?

V Třeboni se objeví řada tuzemských tvůrců, protože jsme se po dvou letech vrátili k české národní soutěži nazvané Český obzor. Zde soutěží přes sedmdesát animací, filmů, videoklipů, s novým filmem se vrací například Pavel Koutský nebo Vít Pancíř, ale v soutěži jsou třeba i znělky České televize.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...