22 Jump Street je správná adresa pro nabušenou letní párty

Poté, kdy si to Jenko a Smith z tajné policejní jednotky Jump Street užili na střední, poslali je tentokrát na vysokou, kde se všichni sjíždějí zákeřnou drogou Why-Phy. A tak musí máknout a něco s tím udělat. Stačí jen splynout s prostředím, infiltrovat se mezi dealery, odhalit výrobce – a pak jim všem nakopat pozadí a zatrhnout tipec. Prostě zívačka jako dělaná pro dva sympatické vymaštěnce a akademický sbor.

Vzpomínka na pozdní, televizní osmdesátky znovu ožívá. 21 Jump Street tehdy byl poměrně úspěšný, kriminální televizní seriál (sto dva epizod po šedesáti šesti minutách), ale hlavně velitelské stanoviště speciální policejní jednotky, která potírala zločin mezi teenagery, a to nejen na ulicích, ale také na středních školách a vejškách. A sluší se poznamenat, že mezi jejími mladými příslušníky se ke své budoucí hvězdné kariéře nenápadně propracovával i mladičký Johnny Depp (jenž se tím dneska zrovna nechlubí). Kolik takovýhle téměř zapomenutých seriálů, které dnes patří jen generačně determinované, nostalgické vzpomínce na mládí, existuje…

Ale není zas až tolik takových, které po létech s nadhledem a komediální, akční nadsázkou resuscitovalo filmové plátno. A právě tohle se před dvěma roky stalo. V době, kdy není zrovna převis filmových námětů nad jejich potřebou a látky pro ekranizaci se hledají, kde se dá, vycítili režiséři Phil Lord a Chris Miller potenciál televizního seriálu, který byl už čtvrt století u ledu, šli do toho a trefili bingo.

22 Jump Street / Channing Tatum, Jonah Hill
Zdroj: ČT24/Falcon

Jejich akční krimi komedie 21 Jump Street (v níž si střihl symbolické cameo i vzpomínaný Johnny Depp) se v roce 2002 stala téměř dokonalou cool žánrovkou ve formátu buddy movie a stylu Mizerů, již charakterizovaly brutální hlášky a vypointované gagy – a také pro producenty inspirativní fakt, že vydělala na celosvětových tržbách něco přes dvě stě milionů dolarů, což byl zhruba pětinásobek vloženého. A to prosím bez příspěvku českých diváků, kterým distributoři tenhle titul nedopatřením (nebo chybným odhadem) nějak nenabídli. Jen naiva by si mohl myslet, že u tohohle to skončí.

A tak je tu máme znovu!

Jestliže bychom hledali nejstručnější vyjádření toho, co nám vydařený sequel, jenž si nezadá s jedničkou a nese název 22 Jump Street přináší, pak bychom mohli říci déjà vu. A nic dalšího už nemuseli dodávat. Ostatně na férovku to Jenkovi a Schmidtovi říká hned na začátku jejich kapitán Dickson (věčně roztomile a někdy i docela právem vytočený Ice Cube): „Dělejte to samé, co posledně! A všichni budou spokojeni.“ A přesně to se také stalo.

22 Jump Street / Jonah Hill, Ice Cube, Channing Tatum
Zdroj: ČT24/Falcon

Channing Tatum a Jonah Hill to dali a (téměř) všichni, kteří nečekali existenciální psychologické drama, ale letní popcornovou pohodovku, jim za to aplaudují. Většina diskusí se tak vede jen o tom, zdali je dvaadvacítka o něco lepší nebo o malinko horší nežli jednadvacítka, ale vcelku panuje shoda, že na filmové plátno přilétla srandou a pohodou naspeedovaná letní pecka, která jede (téměř) non stop a hodí vás do pohody.

Recyklované, ale výživné

Přestup na vejšku Jenkovi a Schmidtovi sedl, a kdo se s nimi bavil před dvěma roky ve 21 Jump Street, ten si to nepochybně užije i tentokrát. Oba stejné režijní i herecké tandemy už spolu mají ledacos natrénováno, zbytečně neexperimentují a sázejí takříkajíc na osvědčenou tutovku. A proklatě jim to vychází, díky téměř neustávajícímu přívalu slušně vypointovaných a docela invenčních gagů (sem tam nějaký ten slabingr se v tomhle přídělu ztratí), hustých hlášek (které činí přístupnost od 12 let problematickou) a tempařskému rytmu, který neztrácí dech a má chytlavou razanci velké plážové diskotéky.

22 Jump Street / Jonah Hill, Channing Tatum
Zdroj: ČT24/Falcon

Ne, že by vždycky všechno šlapalo na sto procent, ale nikdy to nezabředne do blbých, nevkusných nebo laxativních poloh, což se v daném žánru nezřídka stává. Tahle Jump Street nepůsobí jako podruhé to samé (a tudíž nudné), ale jako nášup, který si s chutí dáte, protože víte, že vám právě tohle chutná a hlavně dá to, co očekáváte.

V daném případě režiséry, kteří vědí, co chtějí i jak toho dosáhnout, spolehlivě fungující ústřední herecký tandem Channing Tatum – Jonah Hill (který je pro daný žánr klíčový), jehož vhodně doplňuje ve svém zachmuřeném partu věčně vytočený Ice Cube, a jednoduchý až triviálně primitivní příběh, který je v zásadě debilní a místy absurdní, což se do daného formátu docela hodí, protože tady nejde primárně o děj, ale o fóry. O spoustu většinou slušně vystavěných fórů, které si vlastně vystačí docela samy a nepotřebují sofistikovanou story, která by od nich odváděla pozornost.

Tak tohle je 22 Jump Street, která dokazuje, že recyklovat se dá téměř cokoli. Její základní předností je to, že se sama nebere vážně a otevřeně a poctivě to přiznává (ba místy dokonce i vtipně využívá). Navíc nabízí rychlý střih, rychlé vypalovačky do podkresu a jen sporadické time outy, v nichž se (abyste si alespoň na chvíli oddychli) planě, ale hlavně krátce plká zejména o lásce a přátelství. A abych nezapomněl, také jsou tu k vidění třeskuté a ledacos slibující závěrečné titulky, takže neodcházejte z kina předčasně.

Základní podmínkou vašeho spokojeného zírání na tenhle sympaticky ulítlý spektákl je, že víte, o co jde, a tolerantně přiznáváte slušně parafrázovanému vtipu právo na to i nadále zůstat vtipem. Jestliže jste si teď dvakrát řekli ano, tak neváhejte a jděte do toho.

22 JUMP STREET. USA 2014, 112 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Phil Lord, Christopher Miller. Scénář: Oren Uziel, Rodney Rothman, Michael Bacall. Kamera: Barry Peterson. Hudba: Mark Mothersbaugh. Hrají: Channing Tatum (Jenko), Jonah Hill (Schmidt), Ice Cube (kapitán Dickson), Peter Stormare (Duch), Wyatt Russell (Zook), Amber Stevensová (Maya), Jillian Bellová (Mercedes). V kinech od 10. července 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

„Dyť to zvládnou i malé holky!“ Ženy malovaly zátiší, šachy i traumata

Nebyli jen staří mistři, ale i staré mistryně, zdůrazňuje retrospektiva připravená Národní galerií Praha. Představuje umělkyně, které působily ve střední Evropě, Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce devatenáctého století. Podle galerie jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku.
před 2 hhodinami

Úředník slovenského resortu kultury odnesl z muzea Donatellovu bustu

Ze Spišského muzea ve slovenské Levoči zmizela busta mladé ženy od renesančního umělce Donatella, informoval slovenský server Aktuality.sk. Podle něj ji z depozitáře za doprovodu policie v kuklách ve čtvrtek odnesl generální tajemník služebního úřadu ministerstva kultury a nejbližší spolupracovník ministryně Martiny Šimkovičové Lukáš Machala na dosud neznámé místo. Dílo, jehož pravost se potvrdila teprve začátkem letošního roku, mělo být zpřístupněno veřejnosti na podzim.
před 5 hhodinami

Dvě kamarádky a jeden manžel řeší v ostravské Aréně své životy

Dvě ženy a jeden muž, nevěra i pomsta. Hořká komedie Kamarádky nabízí v trpký pohled na manželství i přátelství. Hru slovenského dramatika Pavola Weisse, kterou uvádí Komorní scéna Aréna v Ostravě, inspirovaly skutečné příběhy.
před 8 hhodinami

Ve Zlíně se promítají filmy pro děti a mládež z padesáti zemí

Ve Zlíně začal filmový festival pro děti a mládež. Téměř tři sta snímků z padesáti zemí světa se bude promítat do 4. června. Vítězné tituly Zlín Film Festivalu si odnesou Zlatý střevíček, cena za mimořádný přínos patří trikovému mistrovi Borisi Masníkovi a herečce Simoně Stašové.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Mimina lezou po Žižkovské věži už čtvrtstoletí. Nemají být roztomilá

Váží přes tři sta kilo, místo obličeje mají čárový kód a udrží se na svislé ploše. Na žižkovské televizní věži v Praze se černá laminátová mimina v nadživotní velikosti poprvé objevila 29. května 2000. Nejprve dočasně, nakonec pro velký úspěch nastálo. „Kdyby náhodou došlo k tomu, že sem Rusové pošlou atomovou bombu, tak věž asi půjde do kopru, ale mimina vydrží nekonečně,“ prohlásil jejich „otec“ David Černý v 90’ ČT24 moderované Jiřím Václavkem.
včera v 17:05

Do Česka míří film, jemuž se v Cannes tleskalo 19 minut

Mezigenerační trauma jedné umělecky založené rodiny zvedlo publikum canneského festivalu na nohy na devatenáct minut vyplněných potleskem. Pro české distributory i to může být posvěcením šťastné ruky. Filmy totiž někdy nakupují už roky před premiérou, kdy nemají k dispozici ani scénář, což může přinést obchodní riziko. Jindy vybírají přímo na festivalu.
včera v 10:40

Příběh zámku z Trutnovska inspiroval filmaře, teď je komplex na prodej

Komplex Nové Zámky na Trutnovsku je na prodej. Do povědomí veřejnosti se dostal v souvislosti s chováním majitelů vůči muži, který jim odmítl prodat pozemky. Příběh se poté stal předobrazem filmu Zahradníkův rok. Firma ruského podnikatele Alexeje Zacharova se zbavuje zámku i čtyřiceti hektarů polností, stavebních parcel a vodní plochy. Z dříve oblíbeného místa k procházkám udělal majitel téměř pevnost obehnanou žiletkovým drátem.
včera v 07:00

„Vyčištění“ Postoloprt stálo život stovky Němců. Na vyšetření nebyl zájem, říká Padevět

Těsně po konci druhé světové války, na začátku června 1945, zavraždili českoslovenští vojáci v Postoloprtech minimálně 763 civilistů. Bez soudu byli postříleni a pohřbeni v masových hrobech německy mluvící obyvatelé. Ačkoliv byla dva roky poté zřízena vyšetřovací komise, odsouzen nikdo nebyl. K událostem se v nové knize vrací spisovatel Jiří Padevět.
28. 5. 2025
Načítání...