Německá automobilka Volkswagen odmítá, že by v souvislosti se svým emisním skandálem porušila pravidla EU na ochranu spotřebitelů. Nevidí proto potřebu kompenzovat dotčené vlastníky aut. Podle agentury Reuters to stojí v dopise, který Volkswagen zaslal eurokomisařce pro spravedlnost a ochranu spotřebitelů Věře Jourové.
Volkswagen nesouhlasí s tím, že by porušil pravidla EU
Eurokomisařka v pondělí uvedla, že Evropská komise posuzuje, zda Volkswagen porušil směrnice EU týkající se spotřebitelů. Také několik dalších představitelů vyzvalo německou automobilku, aby vypracovala systém kompenzací pro postižené řidiče v EU podobný tomu, na jakém se dohodla s úřady v USA.
Volkswagen v dopise zaslaném Jourové a datovaném 7. září uvedl, že existuje technické řešení, které je již k dispozici pro více než 50 procent postižených vozů ve 28 členských zemích EU. „Proto jsme přesvědčeni, že není zapotřebí dalších kompenzací,“ uvádí se v dopise podepsaném ředitelem automobilky pro veřejné záležitosti Thomasem Stegem.
Volkswagen rovněž nevěří, že porušil dvě směrnice označené Jourovou, a to o prodeji spotřebitelům a zárukách a o nekalých obchodních praktikách. Dodal také, že technické úpravy jsou prováděny zcela na náklady automobilky.
Jourová se ve čtvrtek v Bruselu sešla se zástupci 31 spotřebitelských organizací z celé EU. Podle mluvčího komise Christiana Wiganda byl cílem začátek práce na lepší ochraně spotřebitelů v kontextu kauzy automobilky Volkswagen, která manipulovala s emisemi u svých dieselových aut.
Komise dopředu avizovanou schůzku zorganizovala jako součást své snahy o to, aby se evropským spotřebitelům v této věci dostalo spravedlivého zacházení. Unijní exekutivě pomohlo jednání získat údaje potřebné k řádnému prosazování evropských pravidel, organizace si zase vyměnily informace o nejefektivnějších cestách při řešení kauzy, uvedl mluvčí.
Wigand připomněl, že Jourová hodlá otázku ochrany evropských spotřebitelů otevřít také na jednáních se zástupci Volkswagenu i úřadů jednotlivých zemí EU, které se věcí zabývají.
Skandál se týká zhruba 11 milionů aut ve světě
Emisní skandál vypukl před rokem v USA. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.
Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů. Po celém světě byl software instalován do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž asi 1,2 milionu vozů českého výrobce Škoda Auto.