Berlín/Salcburk – „Dávám si od něj odstup,“ prohlásil před týdnem Ferdinand Piëch, předseda dozorčí rady německé automobilové skupiny Volkswagen na adresu generálního ředitele Martina Winterkorna v rozhovoru pro Der Spiegel, a rozpoutal tak krizi, kterou včera řešil i řídící výbor dozorčí rady. Winterkorn podle posledních informací sice i dál zůstává na svém místě, nicméně sedí na notně nestabilní židli.
Ve vedení Volkswagenu to skřípe
Podle zdroje Reuters Piëch v poslední době na zasedáních dozorčí rady kritizoval cestu, po které se skupina vydala pod vedením jeho bývalého chráněnce Winterkorna. Argumentoval zejména špatným vývojem na americkém trhu, kde se Volkswagenu v minulých letech nedařilo. V souvisloti s tím, že i po Piëchově kritice Winterkorn zůstává na svém místě, píše Reuters o nebývalé prohře předsedy dozorčí rady.
Piëch, který žije v Salcburku, je patriarchou rodinného klanu, jež ve Volkswagenu ovládá 50,7 procenta hlasovacích práv. Vedle něj sedí v řídícím výboru ještě jeho bratranec Wolfgang Porsche, premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil, šéf závodní rady Bernd Osterloh a dva další zástupci zaměstnanců. „Je to naprosto bezprecedentní měření sil,“ komentoval současnou situaci ve Volkswagenu analytik Evercore ISI Arndt Ellinghorst s tím, že se to celé musí vyřešit co nejdříve.
Ve svém dnešním prohlášení klade výbor důraz na to, aby sedmašedesátiletý Winterkorn ve své funkci pokračoval „tak aktivně a úspěšně jako doposud“. V tomto směru má prý generální ředitel „neomezenou důvěru výboru“. Podle neoficinálních zdrojů vystoupil na včerejším jednání proti Winterkornovi pouze Piëch.
Podle agentury Reuters se očekává, že Piëch z dozorčí rady odejde v roce 2017. Doposud se předpokládalo, že by ho na tomto místě mohl vystřídat právě Winterkorn. Pod ním se teď ale rozhýbala i židle generálního ředitele a podle odborníků se nedočká prodloužení smlouvy. Spekuluje se, že by ho mohl vystřídat Matthias Mueller, který v současné době řídí jednu z částí koncernu – automobilku Porsche. Mueller má totiž podle všeho podporu obou rodin, tedy nejen Porscheho, ale i Piëcha. Vedle toho se mluví i o jiných jménech, do čela koncernu by se mohl postavit například šéf Škody Wilfried Vahland nebo hlavní vývojář Audi Ulrich Hackenberg.
Piëch má všechno promyšlené
Automobilka dnes sice uvedla, že řídící výbor dozorčí rady příští rok navrhne prodloužení Winterkornova kontraktu. Ale bez podpory Piëcha, který sám ve vedení firmy strávil skoro 22 let, to bude mít současný ředitel velice těžké. „Piëch je strategicky uvažující člověk, který jako šachisté přemýšlí několik tahů dopředu. Zcela jistě se promyšleně snaží diskreditovat Winterkorna a otevřít diskusi o jeho nástupci,“ uvedl v televizi n-tv specialista na automobilový průmysl Stefan Bratzel.
Za Winterkornem stojí vlivná závodní rada, údajně ho podpořil i Piëchův bratranec Wolfgang Porsche. „Piëch ale už v minulosti dokázal v dozorčí radě prosadit svou, když se chtěl zbavit nějakého manažera, a to i přes protichůdný názor zástupců zaměstnanců,“ upozornil Bratzel.
„Bitva ještě zdaleka není dobojována,“ upozornil dnes pro agenturu DPA odborník na automobilový průmysl Ferdinand Dudenhöffer s tím, že slíbený návrh na prodloužení kontraktu je pro Winterkorna pouze „etapovým vítězstvím“ a že cílem prohlášení je prozatímní uklidnění situace v podniku.
- Oba rodinné klany jsou potomky Ferdinanda Porscheho, tvůrce proslulého VW Beetle, a ve skupině drží 50,7 procent akcií. Na druhém místě je Dolní Sasko s 20 procenty, následované Qatar Investment Authority se 17 procenty.
Volkswagen, jehož součástí je i česká Škoda Auto, je největší automobilkou v Evropě. Nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. Loni koncern zvýšil prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu vozů, a poprvé tak překonal desetimilionovou hranici. Prodej koncernu stoupl i v letošním prvním čtvrtletí, kdy meziročně poskočil o 1,8 procenta na 2,5 milionů vozů.
Akcie Volkswagenu po zveřejnění toho, že Winterkorn zůstává, posílily o více než dvě procenta, později však o většinu zisků přišly.
Mateřská značka Volkswagen se ale potýká s problémy, když se loni její prodej snížil o 2,6 procenta na 2,58 milionu vozů a jeho provozní zisk klesl o 14,4 procenta na 2,5 miliardy eur (68,7 miliardy Kč). Právě potíže značky Volkswagen podle německých odborníků zřejmě zavinily odcizení Piëcha a Winterkorna. Předseda dozorčí rady totiž považuje Volkswagen za své životní dílo a jakýkoli možný neúspěch si bere osobně.
A v loňském roce se dařilo i Škodovce. Během této doby totiž zvýšila zisk o 46 procent na 665 milionů eur, tedy na 18,4 miliardy korun. Každý den tak automobilka vydělala 50 milionů korun. Svým zákazníkům pak dodala rekordních 1,037 milionu vozů, což představuje téměř 13procentní meziroční nárůst. Škodovka tak poprvé v historii překonala milionovou prodejní hranici.