Ťok: Podali jsme trestní oznámení kvůli dodatkům ve smlouvě s Kapschem

Ministerstvo dopravy podalo trestní oznámení týkající se dodatků ke smlouvě se společností Kapsch na desetiletý provoz mýtného systému. Dodatky vznikly během působení bývalých ministrů dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) a Aleše Řebíčka (ODS). Současný ministr Dan Ťok (ANO) tyto úpravy původní smlouvy i její podobu dlouhodobě kritizuje.

Smluvní podmínky, které nepočítaly s přechodem na nového provozovatele po roce 2016, jsou podle Ťoka hlavním důvodem, proč se dosud nepodařilo na provoz systému vypsat výběrové řízení.

Nejznámější je dodatek umožňující společnosti Kapsch stavět mýtné brány i na úsecích, které získají stavební povolení po vypršení nynější smlouvy na konci letošního roku. Podle ministerstva dopravy se smlouvami s Kapschem začala policie zabývat ještě předtím, než úřad trestní oznámení podal.

  • Mýto se vybírá v Česku prostřednictvím mýtných bran od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Za devět let provozu se vybralo více než 67 miliard korun.
  • V loňském roce bylo vybráno 9,7 miliardy korun. 
  • Za stavbu a provoz systému platí stát firmě Kapsch a jejím subdodavatelům zhruba pětinu vybrané částky. 
  • Původní kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Proto koncem srpna podepsalo s Kapschem dodatky ke smlouvě. Za provoz mýta a další služby na maximálně tři roky má získat 5,27 miliardy korun.
  • Zdroj: ČTK

Kdo za to může?

O podání trestního oznámení mluvil Ťok už v lednu. Tehdy řekl, že by se nemělo vztahovat k některému z předchozích ministrů nebo jiné konkrétní osobě, ale bude podáno na neznámého pachatele. Konkrétního viníka ministerstvo nezná a je prací policie, aby jej odhalila, uvedl.

Společnost Kapsch se dlouhodobě brání nařčení, že ji původní smlouva vůči státu neúměrně zvýhodňovala. Argumentuje zejména tím, že definitivní podoba smlouvy byla součástí zadávacích podmínek a se stejným dokumentem tak pracovali všichni čtyři tehdejší uchazeči o provoz elektronického mýtného systému v Česku.

Další roky s Kapschem…

Nynější desetiletý kontrakt s firmou Kapsch na konci letošního roku vyprší. Pokud do té doby nebude správce systému známý, může stát na ušlém mýtu přijít o stovky milionů korun každý měsíc. Ministerstvo proto chce smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit o dva až tři roky a během této doby začít pracovat na výběrovém řízení na provozovatele systému po roce 2019. Tuto variantu hodlá předložit vládě k posouzení.

Kabinet má o výběru elektronického mýta jednat 24. února. Datum bylo několikrát posunuto, nyní ministerstvo ještě přepracovává podklady pro vládu a zapracovává připomínky koaličních partnerů. 

O převzetí systému již od příštího roku má přitom zájem několik firem. Nabídku zaslaly společnost SkyToll, výběrčí mýta na Slovensku, a maďarská společnost National Toll Payment Services. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...