Tisíce železničářů čeká přesun do SŽDC až na podzim

Praha – Železničáře z Českých drah zatím přesun pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) nečeká. Návrh ministra dopravy Radka Šmerdy oddálit zaměstnanecké změny o dva měsíce na 1. září dnes totiž posvětila vláda. Přesun se týká zhruba 9 500 výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů a má jím být završen proces transformace české železnice. Odboráři sice s přesouváním nesouhlasí, ministrův návrh ale považují za první krok k sociálnímu dialogu.

Posunutí termínu je nutné k vypořádání sociálních aspektů převodu zaměstnanců tak, aby v SŽDC nevznikly dvě kategorie zaměstnanců. Zaměstnanecké změny původně navrhnul bývalý ministr dopravy Vít Bárta (VV). Počet zaměstnanců SŽDC, která v tuzemsku spravuje vlakové tratě, se po začlenění lidí od Českých drah zhruba zdvojnásobí. Dráhy nyní zaměstnávají přibližně 27 tisíc lidí.

Vláda konečně komunikuje, pochvalují si odboráři 

8 minut
Tisková konference po jednání vlády
Zdroj: ČT24

Jaroslav Pejša:

„Je to první krok pana ministra Šmerdy k opravdovému sociálnímu dialogu.“

Přesun zaměstnanců takzvané živé dopravní cesty do SŽDC dlouhodobě kritizují železniční odboráři. S odkladem celé akce tak souhlasí. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši byl původní plán převodu zaměstnanců k 1. červenci nepromyšlený. Pro přechod takového množství zaměstnanců totiž dosud nejsou dojednány sociální podmínky s jejich novým zaměstnavatelem. Odboráři se navíc obávají, že nebude SŽDC schopná nově příchozím zajistit stejnou míru zaměstnaneckých výhod, jaké mají dojednané v kolektivní smlouvě s Českými drahami.

Českým drahám může navíc návrh přesunu „živé dopravní cesty“ způsobit hospodářské škody, obává se Pejša. Odborářům vadí, že se jedná o přesunu bez nemovitostí. Českým drahám prý tak zůstane spousta zanedbaných budov, kvůli kterým budou proti ostatním dopravcům znevýhodněny. Podle Pejši přitom jde o zbytný majetek, za jehož údržbu jsou odpovědné pouze České dráhy.

Železniční holding jako řešení?

Ministr dopravy nedávno uvedl, že jeho resort v teoretické rovině uvažuje o vzniku železničního holdingu, ve kterém by se České dráhy se SŽDC znovu propojily. Vláda je oddělila v lednu 2003 kvůli snížení nákladů a zvýšení výkonů a tržeb. Nestranický ministr Šmerda však zřejmě bude muset funkci opustit, jak to chtějí Věci veřejné. Post obsadil po Bártovi a VV zřejmě budou prosazovat, aby byl ministrem opět člen jejich strany.

Radek Šmerda
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
před 13 hhodinami

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 14 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami
Načítání...