Stát chce podpořit carsharing, peníze ale zatím nedá

Praha - Ministerstvo dopravy chce kvůli přeplněným silnicím a parkovištím podporovat takzvaný carsharing, neboli společné využívání automobilů. Záměr už sice zahrnulo do svých strategických materiálů, s finanční podporou ovšem zatím nepočítá. Carsharing je výhodný zejména pro lidi, kteří využívají auta nepravidelně a ročně najezdí do deseti tisíc kilometrů.

„Carsharing je jedno z možných témat, které bychom chtěli do budoucna rozvíjet a systémově podporovat. Finanční podporu zatím neplánujeme, nicméně vítáme, že se začíná projevovat organizovaný zájem o to, aby carsharingové společnosti existovaly a nabízely takovou službu občanům,“ prohlásil Luděk Sosna, ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy. 

Podle Sosny nemusí být každá aktivita podporovaná státem finančně zabezpečená. „Můžeme nabídnout jiné kroky – ať už z hlediska metodické spolupráce ve vztahu k městům, obcím či krajům, kde můžeme společně vytipovávat oblasti vhodné pro realizaci takového zájmu,“ podotkl Sosna. 

Investice
Zdroj: ČT24/ISIFA

Podle ředitele společnosti Autonapůl Stanislava Kutáčka by podpora měla spíše než od ministerstva přicházet z městských částí.

„Jak známe carsharing ze zahraničí, tak tam často spočívá podpora v tom, že městské části vyhradí parkovací místa pro vozidla carsharingu za zvýhodněných podmínek nebo zadarmo, protože každým tím místem pro auto sdílené mnoha uživateli ušetří dalších X parkovacích míst aut, která si uživatelé nakonec nekoupí, protože užívají to sdílené,“ vysvětlil Kutáček. 

Ministerstvo dopravy proto povede do budoucna s kraji a městy debatu. „Musejí zjistit, nakolik je to pro ně výhodné. Stát se k tomu každopádně staví pozitivně,“ dodal Sosna.

Luděk Sosna, ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy:

„Pro stát je obecně dobré, když se snižuje zátěž směřovaná na individuální dopravu. Situace ve městech je ve špičkových časech z hlediska zátěže sítě kritická. Je to samozřejmě spojeno i s nedostatkem parkovacích míst.“

Společnost Autonapůl, která sídlí v Brně, má již asi 70 uživatelů a dvanáct automobilů. „Ve srovnání se světem je to zanedbatelné číslo. Na západ od nás jsou do carsharingu zapojeny statisíce lidí,“ konstatoval Kutáček. Zájem o společné využívání automobilů ale pořád roste, Autonapůl proto nyní expanduje i do Liberce. 

Jak carsharing funguje?

Lidé si mohou vůz rezervovat na internetu. Podepíší rámcovou smlouvu, složí vratnou vstupní zálohu a poté si ho mohou půjčit – auta jsou dostupná 24 hodin denně. Jednou za čtvrt roku se platí zálohy na benzin či drobné opravy. Kolik lidé zaplatí, záleží na najetých kilometrech - ty se odečítají ze zálohy. V součtu vychází cena za kilometr pod osm korun, napsala Mladá fronta DNES (MfD).

Ve světě jsou přitom systémy různé; od nadšeneckých spolků, kde se několik lidí dělí o náklady, až po komerční projekty, které připomínají půjčovny aut.

MfD připomíná, že nejde jen o peníze na pořízení auta, ale i o platby za pojištění, servis nebo dálniční známky. Carsharing se vyplatí hlavně lidem, kteří často využívají veřejnou dopravu a automobil potřebují po ruce jen zřídka.

Rozhovor s Luďkem Sosnou a Stanislavem Kutáčkem (zdroj: ČT24)

Existují také projekty, které propojují majitele aut s lidmi, kteří auto nechtějí, ale občas ho potřebují. Třeba Petr Jansa založil server Sharujeme.cz, kde lidé nabízejí svůj vůz a zájemci si jej mohou půjčit. „Vlastník se o auto stará a nese náklady, víceméně auto pronajímá,“ řekl k tomu Jansa. Cena za kilometr se pohybuje kolem šesti korun, dodává MfD.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Firmy vyhlížejí, zda Trump zavede další cla. Část by mohla přesunout výrobu

Řada českých podniků po nástupu Donalda Trumpa do Bílého domu už předpokládá, že dojde k uvalení nových cel, případně zvýšení těch aktuálně platných. Pro evropskou ekonomiku by to podle nich byl problém. Některé firmy pak přiznávají, že by v takovém případě přemístily výrobu právě do Spojených států.
před 4 hhodinami

Trump bude chtít Americe vrátit ztracený respekt, říká Topolánek

Nový americký prezident Donald Trump bude chtít podle bývalého předsedy vlády Mirka Topolánka vrátit Spojeným státům částečně ztracený respekt. „Amerika ten respekt částečně ztratila za Baracka Obamy a nepochybně i za Joea Bidena,“ sdělil Topolánek v Interview ČT24. Trump podle něho určitě neopustí svoji základní myšlenku, kterou je heslo „America first“. To, co nový prezident USA říká, je podle bývalého českého premiéra třeba brát velmi vážně. „Trump je člověk z byznysu, je významně transakční a je to dobrý vyjednávač,“ míní Topolánek.
před 5 hhodinami

Polské nábytkářství zažívá krizi, sektor opustily desetitisíce lidí

Polský nábytkářský sektor, jeden z největších na celém světě, čelí hluboké krizi. Jen vloni ho muselo opustit dvacet tisíc zaměstnanců. Na vině jsou vysoký kurz zlotého, ceny energií, ale také obcházení evropských sankcí ze strany ruských firem.
před 17 hhodinami

Lidí v exekuci nadále ubývá

Počet lidí v exekuci loni meziročně klesl o více než třicet tisíc. Loni tak bylo zatíženo exekucí přibližně 615 tisíc lidí. Vyplývá to z nejnovějších dat Institutu prevence a řešení předlužení. Dlužníků přitom ubývá dlouhodobě. Hlavními důvody snižujícího se množství exekucí jsou postupné právní úpravy a proces oddlužení, díky kterému se každý rok zbaví exekuce desítky tisíc lidí.
před 18 hhodinami

Podnikatelé prezidenta Trumpa obklopují z oportunismu, míní Koubský

Vztah nového amerického prezidenta Donalda Trumpa a miliardáře Elona Muska, který povede úřad pro efektivitu, komentoval v pořadu 90' ČT24 redaktor Deníku N Petr Koubský. Podle něj je vztah obou mužů těžko odhadnutelný, protože oba jsou velmi nepředvídatelní, rychle se rozhodují a „často velmi zvláštně.“ Trumpovo obklopení podnikateli z technologického světa Koubský vnímá jako jejich snahu zajistit si přízeň vlády kvůli státním zakázkám.
před 18 hhodinami

Senátoři by tento týden mohli vrátit sněmovně až tři vládní předlohy

Přestože má koalice v horní komoře jasnou většinu, senátoři by mohli tento týden vrátit sněmovně až tři vládní předlohy. Konkrétně jde o úpravy energetického a vysokoškolského zákona a také o další normy pro ukrajinské uprchlíky. Výhrady v rozhovorech pro ČT připustily všechny senátorské kluby.
21. 1. 2025

V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,453 milionu aut

Výroba osobních aut v Česku v předchozím roce vzrostla meziročně o 3,9 procenta na rekordních 1,453 milionu vozů. Produkce elektrických aut naopak klesla o 16 procent na 151 162 elektromobilů a plug-in hybridů. Více než 93 procent vyrobených automobilů firmy vyvezly. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 4,5procentní nárůst, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu.
21. 1. 2025Aktualizováno21. 1. 2025

Výroba elektřiny v Česku dál klesá, oslabují hlavně uhelné elektrárny

České energetické zdroje loni vyprodukovaly 68,7 terawatthodiny elektřiny, což je meziročně o čtyři procenta méně. Důvodem tohoto trendu je především nižší produkce uhelných elektráren, vyplývá ze zprávy oborových webů oEnergetice.cz a Ušetřeno.cz za rok 2024. Loňská výroba byla podle propočtů ČTK nejnižší přibližně od roku 2001.
21. 1. 2025
Načítání...