Stát chce podpořit carsharing, peníze ale zatím nedá

Praha - Ministerstvo dopravy chce kvůli přeplněným silnicím a parkovištím podporovat takzvaný carsharing, neboli společné využívání automobilů. Záměr už sice zahrnulo do svých strategických materiálů, s finanční podporou ovšem zatím nepočítá. Carsharing je výhodný zejména pro lidi, kteří využívají auta nepravidelně a ročně najezdí do deseti tisíc kilometrů.

„Carsharing je jedno z možných témat, které bychom chtěli do budoucna rozvíjet a systémově podporovat. Finanční podporu zatím neplánujeme, nicméně vítáme, že se začíná projevovat organizovaný zájem o to, aby carsharingové společnosti existovaly a nabízely takovou službu občanům,“ prohlásil Luděk Sosna, ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy. 

Podle Sosny nemusí být každá aktivita podporovaná státem finančně zabezpečená. „Můžeme nabídnout jiné kroky – ať už z hlediska metodické spolupráce ve vztahu k městům, obcím či krajům, kde můžeme společně vytipovávat oblasti vhodné pro realizaci takového zájmu,“ podotkl Sosna. 

Investice
Zdroj: ČT24/ISIFA

Podle ředitele společnosti Autonapůl Stanislava Kutáčka by podpora měla spíše než od ministerstva přicházet z městských částí.

„Jak známe carsharing ze zahraničí, tak tam často spočívá podpora v tom, že městské části vyhradí parkovací místa pro vozidla carsharingu za zvýhodněných podmínek nebo zadarmo, protože každým tím místem pro auto sdílené mnoha uživateli ušetří dalších X parkovacích míst aut, která si uživatelé nakonec nekoupí, protože užívají to sdílené,“ vysvětlil Kutáček. 

Ministerstvo dopravy proto povede do budoucna s kraji a městy debatu. „Musejí zjistit, nakolik je to pro ně výhodné. Stát se k tomu každopádně staví pozitivně,“ dodal Sosna.

Luděk Sosna, ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy:

„Pro stát je obecně dobré, když se snižuje zátěž směřovaná na individuální dopravu. Situace ve městech je ve špičkových časech z hlediska zátěže sítě kritická. Je to samozřejmě spojeno i s nedostatkem parkovacích míst.“

Společnost Autonapůl, která sídlí v Brně, má již asi 70 uživatelů a dvanáct automobilů. „Ve srovnání se světem je to zanedbatelné číslo. Na západ od nás jsou do carsharingu zapojeny statisíce lidí,“ konstatoval Kutáček. Zájem o společné využívání automobilů ale pořád roste, Autonapůl proto nyní expanduje i do Liberce. 

Jak carsharing funguje?

Lidé si mohou vůz rezervovat na internetu. Podepíší rámcovou smlouvu, složí vratnou vstupní zálohu a poté si ho mohou půjčit – auta jsou dostupná 24 hodin denně. Jednou za čtvrt roku se platí zálohy na benzin či drobné opravy. Kolik lidé zaplatí, záleží na najetých kilometrech - ty se odečítají ze zálohy. V součtu vychází cena za kilometr pod osm korun, napsala Mladá fronta DNES (MfD).

Ve světě jsou přitom systémy různé; od nadšeneckých spolků, kde se několik lidí dělí o náklady, až po komerční projekty, které připomínají půjčovny aut.

MfD připomíná, že nejde jen o peníze na pořízení auta, ale i o platby za pojištění, servis nebo dálniční známky. Carsharing se vyplatí hlavně lidem, kteří často využívají veřejnou dopravu a automobil potřebují po ruce jen zřídka.

6 minut
Rozhovor s Luďkem Sosnou a Stanislavem Kutáčkem
Zdroj: ČT24

Existují také projekty, které propojují majitele aut s lidmi, kteří auto nechtějí, ale občas ho potřebují. Třeba Petr Jansa založil server Sharujeme.cz, kde lidé nabízejí svůj vůz a zájemci si jej mohou půjčit. „Vlastník se o auto stará a nese náklady, víceméně auto pronajímá,“ řekl k tomu Jansa. Cena za kilometr se pohybuje kolem šesti korun, dodává MfD.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 46 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...