Praha - Základem dobrého obchodu je zejména originální nápad. Pokud navíc jeho majitel podniká v určitém oboru jako jediný v zemi, má napůl vyhráno. Do vkusu zákazníků se právě tímto způsobem trefil i pražský obchod Vom Fass, který se zabývá stáčením rostlinných olejů, octů nebo třeba pálenek. Právě systém obchodů s likéry, lihovinami a octy má základnu v Německu a nejprve zaujal hlavu rodiny - Filipa Heringa.
Stáčírna olejů: Když má německý nápad úspěch v Česku
Manželé Filip Hering a Eliška Sirová sice sami nápad neměli, ale věděli, kde hledat – a to na internetu. „Když jsem to našel na internetu, tak jsem s nimi navázal kontakt. Protože jsem uměl německy dobře, tak to bylo relativně jednoduché a oni se nacházeli ve fázi, kdy se chtěli rozšířit na východ,“ popisuje začátky svého podnikání pan Hering.
Společnost Vom Fass zastupuje v Německu160 obchodů. Další se pak nachází v Rakousku, Švýcarsku, Velké Británii nebo třeba Japonsku. Celkem se jedná o zastoupení v 16 zemích po celém světě. V době, kdy se Filip Hering poohlížel po oboru podnikání, ale společnost neměla pokrytý východ Evropy. Tuto díru se Hering pokusil zaplnit.
Majitelé předtím nikdy nepodnikali
Manželé zpočátku nevěděli, kde obchod otevřít. Jistá byla pouze Praha: „Říkali jsme si, že musíme na Prahu 1. A také firma měla názor, že musíme do středu města.“ Další nesmělé kroky pak podnikali také v samotném obchodování. „My jsme opravdu nikdy neměli obchod, v životě jsme nic neprodávali. Já jsem ani nebyl schopný si to spočítat. Lidé říkali, že si musíme udělat byznys plán a nemáme vůbec páru o tom, kolik lidí přijde,“ vzpomíná Hering.
Podnikatelé ovšem, co se týče například zákazníků, neměli s čím srovnávat. „Srovnávali jsme s Vídní a s Berlínem, což je nesrovnatelné. Takže jsme to otevřeli a jen doufali, že to vyjde, a byl jsem ochotný počítat i s tím, že to nevyjde a že peníze, co jsem do toho investoval, se nevrátí,“ vysvětluje Hering.
Předtím, než manželé stáčírnu otevřeli, u obou vznikly pochybnosti, jestli to není bláznivý nápad. Měli zejména obavy, zda se v Česku najde dost zákazníků, kteří stojí o výrobky ve vyšší cenové kategorii, než je průměr. „Já jsem do toho šla jako Filipův pomocník a skončilo to tak, že mi Filip občas pomáhá. Což je neočekávané, ale milé,“ popisuje začátky podnikání Sirová.
Nejvíce zákazníků přichází před Vánoci
Do obchůdku denně zavítá v průměru 50 až 70 zákazníků. Ovšem to majitelka nepočítá Vánoce: „To byla výjimečná situace tady v krámě.“ Když manželé stáčírnu otevřeli veřejnosti, nevydělávali nic. „Mně přišlo skvělé, že jsme vůbec něco prodali,“ uvádí Hering. „A kolegové ze zahraničí říkali: 'Počkej, listopad je slabý, ale prosinec to vynahradí,'“ uzavírá.
- Stáčírna olejů, octů a lihovin autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1257/125675.jpg
- Stáčírna olejů, octů a lihovin autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1257/125674.jpg
- Pálenky autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1257/125679.jpg