Stáčírna olejů: Když má německý nápad úspěch v Česku

Praha - Základem dobrého obchodu je zejména originální nápad. Pokud navíc jeho majitel podniká v určitém oboru jako jediný v zemi, má napůl vyhráno. Do vkusu zákazníků se právě tímto způsobem trefil i pražský obchod Vom Fass, který se zabývá stáčením rostlinných olejů, octů nebo třeba pálenek. Právě systém obchodů s likéry, lihovinami a octy má základnu v Německu a nejprve zaujal hlavu rodiny - Filipa Heringa.

Manželé Filip Hering a Eliška Sirová sice sami nápad neměli, ale věděli, kde hledat – a to na internetu. „Když jsem to našel na internetu, tak jsem s nimi navázal kontakt. Protože jsem uměl německy dobře, tak to bylo relativně jednoduché a oni se nacházeli ve fázi, kdy se chtěli rozšířit na východ,“ popisuje začátky svého podnikání pan Hering.

Společnost Vom Fass zastupuje v Německu160 obchodů. Další se pak nachází v Rakousku, Švýcarsku, Velké Británii nebo třeba Japonsku. Celkem se jedná o zastoupení v 16 zemích po celém světě. V době, kdy se Filip Hering poohlížel po oboru podnikání, ale společnost neměla pokrytý východ Evropy. Tuto díru se Hering pokusil zaplnit.

9 minut
Reportáž Veroniky Kvakové
Zdroj: ČT24

Majitelé předtím nikdy nepodnikali

Manželé zpočátku nevěděli, kde obchod otevřít. Jistá byla pouze Praha: „Říkali jsme si, že musíme na Prahu 1. A také firma měla názor, že musíme do středu města.“ Další nesmělé kroky pak podnikali také v samotném obchodování. „My jsme opravdu nikdy neměli obchod, v životě jsme nic neprodávali. Já jsem ani nebyl schopný si to spočítat. Lidé říkali, že si musíme udělat byznys plán a nemáme vůbec páru o tom, kolik lidí přijde,“ vzpomíná Hering.

Podnikatelé ovšem, co se týče například zákazníků, neměli s čím srovnávat. „Srovnávali jsme s Vídní a s Berlínem, což je nesrovnatelné. Takže jsme to otevřeli a jen doufali, že to vyjde, a byl jsem ochotný počítat i s tím, že to nevyjde a že peníze, co jsem do toho investoval, se nevrátí,“ vysvětluje Hering.

Předtím, než manželé stáčírnu otevřeli, u obou vznikly pochybnosti, jestli to není bláznivý nápad. Měli zejména obavy, zda se v Česku najde dost zákazníků, kteří stojí o výrobky ve vyšší cenové kategorii, než je průměr. „Já jsem do toho šla jako Filipův pomocník a skončilo to tak, že mi Filip občas pomáhá. Což je neočekávané, ale milé,“ popisuje začátky podnikání Sirová.

Nejvíce zákazníků přichází před Vánoci

Do obchůdku denně zavítá v průměru 50 až 70 zákazníků. Ovšem to majitelka nepočítá Vánoce: „To byla výjimečná situace tady v krámě.“ Když manželé stáčírnu otevřeli veřejnosti, nevydělávali nic. „Mně přišlo skvělé, že jsme vůbec něco prodali,“ uvádí Hering. „A kolegové ze zahraničí říkali: 'Počkej, listopad je slabý, ale prosinec to vynahradí,'“ uzavírá.

  • Stáčírna olejů, octů a lihovin autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1257/125675.jpg
  • Stáčírna olejů, octů a lihovin autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1257/125674.jpg
  • Pálenky autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1257/125679.jpg
Načítání...