Spolujízdou rychle, levně, zábavně

Praha - Spolujízda je nový fenomén, který postupně nahrazuje autostop. Jde o relativně bezpečný a levný způsob cestování, kterému v Česku přichází na chuť stále více lidí. V zahraničí, zejména v Německu a ve Francii, je poměrně běžným způsobem dopravy. Češi se teprve učí.

Stopaři ze silnic asi úplně nevymizí, přesto si tento způsob cestování vybírá stále méně lidí. Pohodlnější a jistější je totiž domluvit se s někým předem, například přes sociální sítě nebo přes nově vznikající agentury. Výhoda spolujízdy spočívá v tom, že většinou víte, s kým pojedete a kdy. Nedílnou součástí společného cestování je ovšem pravidlo, že řidiči přispějete na náklady, což u autostopu nebývá. Samozřejmě se může stát, že na portálech, které se spolujízdou zabývají, svoji jízdu nenajdete. Pak nezbývá než stopovat a doufat, že vám nějaké auto v brzké době zastaví.

Spolujízdu využívají hlavně studenti

Spolujízda je rychlejší, pohodlnější i levnější než hromadná doprava. Bývá spolehlivá a umožňuje potkat nové lidi. V současné době ji využívají především vysokoškolští studenti. 70 procent uživatelů tvoří muži. Může to být způsobeno tím, že se méně bojí spolujízdy využívat, ale také tím, že v dobách svého studia řídí častěji. Další část tvoří obchodní zástupci nebo lidé, kteří cestují často, mají neobsazené auto a chtějí místa nabídnout, aby pro ně byla jízda aspoň trochu výhodnější. 

160911
Zdroj: ČT24

Důvodů proč vzít spolujezdce je několik. Sníží se náklady na cestu a získáte společníka. „Když je zataženo nebo bouřka, může člověk i zaklimbat, takže když vedle mě sedí nějaký spolujezdec, tak se bavíme a vždycky se dozvím něco zajímavého,“ říká Jan Škoda, který využívá spolujízdu jako řidič i jako pasažér. „Skutečnost, že si můžu s někým zajímavě popovídat mi pomáhá zvýšit mou vlastní bezpečnost,“ dodává.

První forma spolujízdy vznikla v Česku již v 90. letech, kdy začaly vznikat specializované agentury zprostředkovávající zájem mezi uchazečem o spolujízdu a řidičem, který má auto a dostatek místa. Tato forma spolujízdy se dále rozvinula díky mobilním sítím, kdy se mohli řidič se spolujezdcem navzájem flexibilně domluvit. 

Ekonomika + (zdroj: ČT24)

První agenturu si v České republice otevřel Vít Dosoudil už v roce 1998. Inspiroval se v Německu, kde má spolujízda mnohem delší historii. Takzvané „mitfahr“ centrály tam existují v každém větším městě už bezmála padesát let. V Berlíně je jich dokonce několik a všechny se uživí. „Já tímto způsobem jezdil ze Stuttgartu do Prahy a byl jsem překvapený, jak dobře tato služba funguje. Když jsem do jedné centrály zavolal a zeptal se, jestli mají nějaké volné auto do Prahy, řekli mi - ano, dnes můžete jet ve tři, ve čtyři a v osm, vyberte si. Protože tato služba byla mnohem levnější než autobus nebo vlak, tak jsem ji začal využívat a divil se, proč to nefunguje v Čechách,“ vypráví Dosoudil, zakladatel portálu Spolujízda.cz.

Do zahraničí nebo jenom do centra

V Česku existují tři typy spolujízdy. Prvním typem jsou spolujízdy zahraniční, které směřují většinou z Česka do Německa, Rakouska či Francie. Druhý typ spolujízdy představuje pravidelné týdenní dojíždění například z Ostravy do Prahy a na konci týdne zase z Prahy do Ostravy. Třetím typem, na který se zatím portály příliš nezaměřují, jsou každodenní jízdy do práce. Může se jednat o dojíždění na větší vzdálenost nebo o příměstskou dopravu z okrajových částí Prahy do centra. 

160911
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Firmy vyhlížejí, zda Trump zavede další cla. Část by mohla přesunout výrobu

Řada českých podniků po nástupu Donalda Trumpa do Bílého domu už předpokládá, že dojde k uvalení nových cel, případně zvýšení těch aktuálně platných. Pro evropskou ekonomiku by to podle nich byl problém. Některé firmy pak přiznávají, že by v takovém případě přemístily výrobu právě do Spojených států.
před 9 hhodinami

Trump bude chtít Americe vrátit ztracený respekt, říká Topolánek

Nový americký prezident Donald Trump bude chtít podle bývalého předsedy vlády Mirka Topolánka vrátit Spojeným státům částečně ztracený respekt. „Amerika ten respekt částečně ztratila za Baracka Obamy a nepochybně i za Joea Bidena,“ sdělil Topolánek v Interview ČT24. Trump podle něho určitě neopustí svoji základní myšlenku, kterou je heslo „America first“. To, co nový prezident USA říká, je podle bývalého českého premiéra třeba brát velmi vážně. „Trump je člověk z byznysu, je významně transakční a je to dobrý vyjednávač,“ míní Topolánek.
před 10 hhodinami

Polské nábytkářství zažívá krizi, sektor opustily desetitisíce lidí

Polský nábytkářský sektor, jeden z největších na celém světě, čelí hluboké krizi. Jen vloni ho muselo opustit dvacet tisíc zaměstnanců. Na vině jsou vysoký kurz zlotého, ceny energií, ale také obcházení evropských sankcí ze strany ruských firem.
před 22 hhodinami

Lidí v exekuci nadále ubývá

Počet lidí v exekuci loni meziročně klesl o více než třicet tisíc. Loni tak bylo zatíženo exekucí přibližně 615 tisíc lidí. Vyplývá to z nejnovějších dat Institutu prevence a řešení předlužení. Dlužníků přitom ubývá dlouhodobě. Hlavními důvody snižujícího se množství exekucí jsou postupné právní úpravy a proces oddlužení, díky kterému se každý rok zbaví exekuce desítky tisíc lidí.
před 23 hhodinami

Podnikatelé prezidenta Trumpa obklopují z oportunismu, míní Koubský

Vztah nového amerického prezidenta Donalda Trumpa a miliardáře Elona Muska, který povede úřad pro efektivitu, komentoval v pořadu 90' ČT24 redaktor Deníku N Petr Koubský. Podle něj je vztah obou mužů těžko odhadnutelný, protože oba jsou velmi nepředvídatelní, rychle se rozhodují a „často velmi zvláštně.“ Trumpovo obklopení podnikateli z technologického světa Koubský vnímá jako jejich snahu zajistit si přízeň vlády kvůli státním zakázkám.
před 23 hhodinami

Senátoři by tento týden mohli vrátit sněmovně až tři vládní předlohy

Přestože má koalice v horní komoře jasnou většinu, senátoři by mohli tento týden vrátit sněmovně až tři vládní předlohy. Konkrétně jde o úpravy energetického a vysokoškolského zákona a také o další normy pro ukrajinské uprchlíky. Výhrady v rozhovorech pro ČT připustily všechny senátorské kluby.
21. 1. 2025

V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,453 milionu aut

Výroba osobních aut v Česku v předchozím roce vzrostla meziročně o 3,9 procenta na rekordních 1,453 milionu vozů. Produkce elektrických aut naopak klesla o 16 procent na 151 162 elektromobilů a plug-in hybridů. Více než 93 procent vyrobených automobilů firmy vyvezly. Export vozidel tak v meziročním srovnání zaznamenal 4,5procentní nárůst, oznámilo Sdružení automobilového průmyslu.
21. 1. 2025Aktualizováno21. 1. 2025

Výroba elektřiny v Česku dál klesá, oslabují hlavně uhelné elektrárny

České energetické zdroje loni vyprodukovaly 68,7 terawatthodiny elektřiny, což je meziročně o čtyři procenta méně. Důvodem tohoto trendu je především nižší produkce uhelných elektráren, vyplývá ze zprávy oborových webů oEnergetice.cz a Ušetřeno.cz za rok 2024. Loňská výroba byla podle propočtů ČTK nejnižší přibližně od roku 2001.
21. 1. 2025
Načítání...