Praha - Už za necelé tři týdny budou muset řidiči jezdit za špatného počasí pouze na zimních gumách. Letos poprvé mají možnost vybírat si nové pneumatiky i podle speciálních štítků, které by jim měli ledacos napovědět o vlastnostech pneumatiky a třeba také o tom, jakou vzdálenost bude auto potřebovat k brždění. Za nově označené pneumatiky si však řidiči připlatí.
S výběrem pneumatik pomohou nově řidičům štítky, ale…
Podobně jako třeba energetické štítky u ledniček sledují i štítky na pneumatikách nejdůležitější parametry. Písmena A až G ukazují vlastnosti pneumatik - hlučnost, vliv na spotřebu, nebo jak se pneumatika chová při špatném počasí. Velký rozdíl je například při brzdění na mokré vozovce. Auto s áčkovými pneumatikami zabrzdí o 18 metrů dřív než auto s pneumatikami kategorie G.
Experti: Štítkování má své meze
Podle odborníků by ale řidiči neměli vybírat pouze podle štítků. Výrobci si totiž pneumatiky hodnotí sami. A kategorie, které pak na nich uvedou, nikdo další nekontroluje. „Zákazník může na trhu narazit například na některé levné čínské pneumatiky, které sice možná splňují otázku hlučnosti, ale rozhodně ne bezpečnosti,“ upozornil mluvčí ÚAMK Martin Opatrný.
Za nově označené pneumatiky si navíc řidiči proti loňsku připlatí. „Jedná se o všechny značky, je to navýšení zhruba o 10 až 15 procent,“ uvedl majitel pneuservisu Robert Červený.
Martin Opatrný
„Hlavním kritériem pro výběr dobré pneumatiky by měla být bezpečnost, to znamená především hloubka dezénu minimálně 4 milimetry.“
Řidiči by ovšem měli zvážit při nákupu i další okolnosti a kritéria. Například to, na jak dlouhé vzdálenosti budou na zimních pneumatikách jezdit, v jakých podmínkách se na silnici budou obvykle vydávat nebo jaký mají styl jízdy.
Zimní pneumatiky v zimě nejen za špatného počasí
Od loňského roku zákon řidičům nařizuje, aby v období od listopadu do března používali zimní pneumatiky vždy. A jak je definováno špatné počasí? Je to situace, kdy na silnicích leží souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, anebo lze během jízdy očekávat zhoršení podmínek do toho stavu.
Experti přesto radí, aby řidiči v zimě vyjížděli na zimních pneumatikách vždy. Upozorňují, že neexistují univerzální pneumatiky. Vždy jde o pneumatiky, které jsou vzhledem k povaze výrobní směsi vhodné buď na léto, nebo na zimu.