Praha - Železniční odbory požadují jednání s premiérem Petrem Nečasem a ministrem dopravy Vítem Bártou. Devíti železničním odborovým organizacím se totiž nelíbí, že s nimi Bárta neprojednal převedení 9 500 železničářů z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Postup vlády považují za porušení pravidel sociálního dialogu. Na vyhlášení stávky v dopravě, kterou by na to odpověděly, se ale zatím neshodly.
Přesun zaměstnanců ČD by mohl skončit stávkou
S žádostí o diskuzi přišel předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Odbory chtějí o problému diskutovat už na pátečním jednání předsednictva tripartity. „Pokud k jednání nedojde, jsme připraveni na další razantní postup,“ prohlásil po dopolední schůzce odborových předáků Pejša.
Podle Pejši by například zaměstnanci Českých drah po přesunu na SŽDC mohli přijít o výhody kolektivní smlouvy ČD: „Trošku jiné podmínky jsou na Českých drahách a jiné zase na SŽDC. Kdyby se pak správa dostala do minusu, nebude schopná splnit závazky vůči těmto devíti tisícům zaměstnanců.“
Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša
„Zatím neexistuje ekonomické zdůvodnění výhodnosti tohoto řešení. Může to být problém, který by poškodil celou železniční dopravu i ekonomiku v naší republice.“
Hanzelka: Jde o bouři ve sklenici vody
„Při vší úctě k odborářům mám trochu pocit, že se jedná o bouři ve sklenici vody,“ reagoval na kritiku odborů mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle něj bylo o transformaci drah takto rozhodnuto již za dob úřadování ministra Aleše Řebíčka, a nejedná se tedy o žádnou novinku, o které by odboráři předem nevěděli.
„K nám mají vždy dveře otevřené, pan ministr navíc týden co týden jedná s resortní tripartitou. Nepochybně budou odbory v tomto záměru svoji roli mít,“ uvedl Hanzelka. Dodal, že celá transformace stojí teprve na počátku. Navíc prý jde o pouhý přesun pod jiného zaměstnavatele, ne o propouštění. Při této přeměně budou mít zástupci odborů své slovo, zdůraznil mluvčí. Během procesu navíc vznikne pracovní skupina, která bude o přesunu dále jednat.
Bárta oznámil záměr převést tisíce zaměstnanců drah na státní organizaci ve středu. Podle něj jde o další krok v transformaci české železnice, který zprůhlední náklady na provoz dráhy. Změna se má týkat například výpravčích, signalistů a hradlářů.