Česká obchodní inspekce (ČOI) uložila pokutu dva miliony korun společnosti Astena group za klamavé předváděcí akce. Její praktiky inspekce označila za agresivní. Je to první pokuta firmě Astena group a zároveň nejvyšší pokuta organizátorům těchto akcí, pro něž se vžilo označení šmejdi.
Padla rekordní pokuta šmejdům. Firma Astena group musí zaplatit dva miliony
Firma opakovaně lákala spotřebitele na slosování o sto tisíc korun v hotovosti a v letáku navíc zdůrazňovala, že se nejedná o předváděcí akci, i když opak byl pravdou. Pro pochybovačné klienty měla firma i „důvěryhodné“ vysvětlení, že prý byli jako věrní zákazníci místního supermarketu vylosováni a mají si převzít výhru.
„Její dealeři telefonicky kontaktovali vytipované seniory a pod záminkou převzetí dárku je zvali na soutěž o sto tisíc korun. K žádnému slosování však na těchto akcích nedošlo, zato inspektoři kontrolami prokázali, že účastníci zaplatili několikatisícové částky za pochybný příslib voucheru na nákup libovolného zboží. Kolik obětí mají na kontě tyto nekalé obchodní praktiky společnosti, nelze vyčíslit,“ konstatuje ČOI.
Česká obchodní inspekce po uložení sankce ve výši dvou milionů korun zaslala 17. února příslušnému živnostenskému úřadu návrh na odebrání živnostenského oprávnění společnosti Astena group. Podle údajů v obchodním rejstříku má firma sídlo v Jihlavě a její základní kapitál činí 200 tisíc korun. Jednatelem je osmatřicetiletý Josef Grznár z Kladna, přičemž společnost byla zapsána v dubnu 2013.
Stejně vysokou pokutu ČOI dala v květnu 2013 za předváděcí akce 1. České Reklamní společnosti za promyšlenou manipulaci a agresivní nátlak na seniory během prodeje.
Inspektoři nově mohou akce nahrávat bez svolení
Inspektoři České obchodní inspekce získali nové možnosti díky novele zákona o ochraně spotřebitele platné od prvního února. Mohou na předváděcích akcích nahrávat bez svolení natáčených prodejců. Na předváděcích akcích už také není možné, aby prodejce chtěl peníze v hotovosti. „Může je chtít teprve po sedmi dnech od uzavření kupní smlouvy na předváděcí akci,“ uvedl mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
Pozadu ale nezůstávají ani pořadatelé předváděcích akcí, kteří přicházejí stále s novými způsoby, jak spotřebitele oklamat a přilákat je na prezentaci. Stále důmyslnějšími triky se snaží také vyhnout jakékoli kontrole. „Zkontrolovat předváděcí akci je velmi náročné. Vyžaduje to většinou celodenní práci dvou inspektorů. Akcí je nahlášených zhruba osmdesát na jeden pracovní den. Není v silách ČOI, aby zkontrolovala každou z nich,“ přiblížil Fröhlich.
Podle doporučení ČOI je nejúčinnější způsob, jak konání akce zmařit, v rukou spotřebitelů. „Nenechte se na tyto akce pod žádnou záminkou nalákat a nechoďte na ně, tím nejlépe ochráníte před rizikem podvodu sebe i svoje peněženky,“ doporučil už dříve ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
Česká obchodní inspekce dala předloni pořadatelům předváděcích akcí za klamavé praktiky 260 pokut v celkové výši 29 milionů korun. Údaje za loňský rok budou podle Fröhlicha k dispozici příští týden. Podle dostupných údajů v prvním čtvrtletí nabyly právní moci pokuty za 16 milionů korun, ve druhém za 4,5 milionu a ve třetím za 3,5 milionu korun.