Praha – Nová osobní a lehká užitková auta se do září v České republice prodávají zase o kousek lépe. Za toto období se jich koupilo 134 tisíc. Samotný prodej osobních aut vzrostl výrazněji, stoupl o necelých sedm procent na 126 tisíc vozů. Užitková auta se naopak propadla skoro o polovinu. Nejlépe se prodává značka Škoda. Na záda jí potom dýchá Ford a Volkswagen. Za celý letošní rok očekávají automobilky zhruba desetinový nárůst. Česko je tak jednou z mála zemí, kde trh roste. Třeba v Německu, Franci, Itálii nebo Španělsku prodeje padají až čtvrtinovým tempem.
O nová auta je opět zájem, nejlépe se prodávají škodovky
Recese nezastavila růst českého trhu s auty. Alespoň ta osobní rostou. Z prodejen si jich zákazníci od ledna do září odvezli ještě o osm tisíc víc než loni. A zatímco tehdy růst táhli lidé, letos se o něj postaraly hlavně firmy. „Ten trh je ovlivněn tím, že od loňského dubna je možnost odpočtu DPH na firemní osobní auta. Privátních zákazníků je o 15 procent méně, kdežto firemních vozidel o 30 procent více,“ tvrdí tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Největší zájem je o škodovky
Nejprodávanější značkou osobních vozů je Škoda se 40 tisíci prodanými auty. Její tržní podíl navíc po letech propadu vzrostl, dokonce nejvíc ze všech značek. Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia, Fabia a Kia Cee´d. Velký zájem je také o automobily značky Ford, zákazníci jich nakoupili téměř 11 tisíc. Volkswagen potom prodal deset tisíc aut. Za ně se zařadili potom i Renault, Hyundai a Peugeot.
Prodejům vévodily malé vozy. Podílely se na nich 27 procenty. Podíl malých a mini vozů ale proti loňsku klesl skoro o osm procentních bodů. Následují auta střední třídy s pětinou procenta a nižší střední s téměř 19 procenty. Zhruba třetinu trhu tvořilo provedení kombi, hatchbacky a liftbacky mají podíl 26 procent.
Nákladním autům se pomalu začíná dařit
Nákladní auta, jejichž prodej se na začátku roku výrazně propadl, se začínají kupovat více. Za prvních devět měsíců roku se jich prodalo 3 611 vozů. V samotném září stoupl prodej o polovinu. Nejvíce se prodával DAF, Mercedes Benz a MAN. Poptávka po autobusech ve stejném období klesla na 461 vozidel. Propadu se nevyhnul ani prodej motocyklů. Těch se za tři čtvrtě roku prodalo 17 tisíc. Nejprodávanějšími značkami byly Rhon, Honda a Yamaha.
Negativní trend se dotkl i osobních ojetin. Jejich dovoz klesl o 12 procent na 98 tisíc vozů. Podle Tunkla se nejvíce vozila auta stará mezi pěti a deseti lety. Rostl ale zájem o vozy nad deset let, které měly na dovozech čtvrtinový podíl. Nejdováženější značkou je domácí Škoda.
České ekonomice se začíná dařit
analytik PricewaterhouseCoopers Jiří Zouhar
„Nákupní apetit se snaží podpořit i prodejci nejrůznějšími slevovými a marketingovými akcemi. Díky nim se již stává trendem, že za stejnou cenu než před rokem či dvěma má dnes zákazník i o třídu vyšší automobil.“
Registrace automobilů podle analytiků potvrzují trend mírného oživování ekonomiky a opatrného optimismu zákazníků. Pozitivním barometrem vývoje ekonomiky jsou podle Zouhara i rostoucí prodeje vozů luxusních značek, stejně jako nárůst u nákladních vozidel. Počet prodaných je však stále nižší než v roce 2008.
Za celý letošek by se podle odhadů Svazu dovozců automobilů mohlo prodat kolem 170 tisíc nových osobních aut, což je o zhruba šest procent více než loni. Prodej užitkových aut naopak poklesne z loňských 19 tisíc zhruba na 11 tisíc vozů.