Nejlepší podnikatel Zélandu? Dobrovolník, co se stal byznysmenem

Monako - V roce 2006 se Novozélanďan Dan Radcliffe rozhodl, že založí firmu, která se bude starat o dobrovolníky. Dnes jich má víc než 43 tisíc a v rozvojových zemích už odpracovali 3 miliony hodin. Jeho firmě, která pomoc zprostředkovává, se daří natolik, že byl vyhlášen Nejlepším podnikatelem Nového Zélandu a o víkendu bojoval v Monte Carlu i o titul nejlepšího podnikatele světa. Jak se z dobrovolníka stane byznysmen, zjišťovala Zuzana Hodková.

Z dobrovolníka se stal podnikatelem (zdroj: ČT24)

Během studií na vysoké škole jsem hodně cestoval a vyzkoušel jsem si i jeden z dobrovolnických programů. Přišlo mi to dost drahé a hlavně nepříliš transparentní. Takže jsem si říkal, že by si takové programy mohlo dovolit víc lidí a mohly by být transparentnější.

Jak?

Tím, že dobrovolníci budou vědět, kam jejich peníze směřují, že registrační poplatek jde na chod společnosti na Novém Zélandu a poplatek za program jde lokálnímu týmu v dané zemi.

Jaký je vlastně byznys model vaší společnosti?

Lidé nám platí registrační poplatek 279 dolarů a také platí poplatky za samotný program. Ty se odvíjejí od toho, do jaké země a na jak dlouho cestují. Lidé vlastně platí za bezpečnost a jistotu, že se jim na cestách nic nestane, že budou mít jídlo a ubytování.

Máte 43 tisíc dobrovolníků po celém světě. Je jednoduché hledat dobrovolníky?

Chceme růst. Aby se nám to dařilo, musíme počty dobrovolníků neustále rozšiřovat, takže měníme i způsoby marketingu. Máme ale i mnoho dobrovolníků, kteří se nám vrací. Vyjedou jednou a chtějí znovu.

O jaké země je v tomto směru největší zájem?

Bali je velmi populární. Zachraňují želvy, učí děti, jsou ve školkách, pomáhají s životním prostředím. Je tam široká škála možností, co dělat.

Vy sám ještě vyjíždíte pryč, nebo už jen firmu řídíte?

Snažím se pomáhat lokálně. Dříve jsem hodně vyjížděl za oceán, ale tím, jak se byznys rozrůstá, je to pro mě těžší a těžší.

Na jakých trzích působíte?

Nejdůležitější trhy pro nás jsou Spojené státy a Kanada, rychle roste čínský trh, ale i Velká Británie a Austrálie. Dobrovolníky posíláme do celého světa. Tedy do třiceti zemí v Africe, Latinské Americe i Asii. Teď se snažíme prosazovat i v Evropě. Chceme, aby si lidé uvědomili, že dobrovolnictví může být hlavní formou cestování a pomáhat nemusí jen v Africe.

Kde konkrétně v Evropě?

V tuto chvíli máme program v Itálii a chceme Řecko a Španělsko. Třeba v Itálii můžete učit, pracovat ve školce, pomáhat v přírodě - je toho mnoho.

Co byla vaše největší podnikatelská chyba?

Před pěti lety jsem chtěl v Indii rozjet IT společnost. Obchodní vztahy tam ale zkrachovaly a já přišel o peníze. To byla asi má největší chyba.

Proč se to stalo?

Zbláznil jsem se do představy, že budu mít vlastní společnost v Indii, ale neudělal jsem si žádné průzkumy, neznal jsem lidi, se kterými jsem měl pracovat, nevěděl jsem o nich nic, takže jakmile jsme začali byznys rozjíždět, celé se to rozpadlo. Beru to ale jako lekci. Vždy musíte znát lidi, se kterými chcete dělat byzyns.