Praha – Přípravy před vyhlášením tendru na provozovatele mýta v Česku nabírají další zpoždění. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) ale tvrdí, že se vše stihne. Na vypsání výběrového řízení za miliardy korun zbývá pět měsíců – doteď jen není jasné, jakou technologií se bude mýtné vybírat. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) dal ministrovi čas do konce roku, aby přesvědčil, že stíhá své úkoly.
Mýtný tendr se blíží. Sílí obavy, zda se stihne
Mýtný systém v České republice provozuje rakouská firma Kapsch. Její desetiletá smlouva se ovšem blíží ke konci a není jasné, kdo, kde a jak bude od ledna 2017 mýtné vybírat. „Není nachystaná ani legislativa a neproběhlo to otevřenou a odbornou a ekonomickou diskusí, takže příprava velkého tendru bude velmi složitá a téměř nereálná,“ předpovídá bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.
Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) jakékoliv pochybnosti odmítá. „Neexistuje, že by se to nestihlo. Ten systém je v majetku státu, to znamená, že provozovat ho bude stát. Není o čem spekulovat,“ prohlásil Prachař. Jinými slovy to znamená, že pokud ministerstvo nestihne zajistit nového dodavatele ve velkém tendru, systém bude provozovat samo a vybere si pouze subdodavatele. Nebo by se mohlo dohodnout s Kapschem na prodloužení kontraktu.
„Budeme vypisovat tendr buď na provozovatele mýta, kdy stát řekne: Dáváme vám technologii a vy nám ji za nejlepších podmínek provozujte a spravujte, nebo jej rozdělíme, tak jak je to v Rakousku, na logické celky: Technologii, audit, ekonomiku, služby,“ popsal Prachař. „Stát teoreticky může – za předpokladu, že bude mít odborně vyškolené pracovníky – tuto technologii provozovat. Je to jedna z variant,“ dodal šéf resortu dopravy.
Výběr poradenské firmy se zpozdil o dva měsíce
Jenže spekulace pokračují. Ministr chtěl do letošního září vybrat v soutěži konzultanta, který úřadu s obřím tendrem pomůže. O vítězi nakonec rozhodl až o dva měsíce později – stala se jím poradenská firma Arthur D. Little. Pokud se však soupeři proti výsledku odvolají k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, práce na přípravě tendru hned tak nezačnou. A konkurenti skutečně odvolání zvažují.
„Pokud někdo podá návrh na zahájení správního řízení a pokud bychom vydali předběžné opatření, tak by nemohlo dojít k podpisu smlouvy,“ potvrdil předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Ministr Prachař nicméně s projektovým manažerem za 23,5 milionu počítá. Předpokládá, že by se do projektu zapojil později.
Poradenská firma má podle Prachaře zpracovat analýzu technologického vývoje mýtných systémů v příštích letech a jejich možné využití v českých podmínkách. Následně mají poradci sepsat zadávací dokumentaci k budoucímu výběrovému řízení na desetiletý provoz elektronického mýta. Naopak politické rozhodnutí o tom, které silnice zpoplatnit, jejich úkolem nebude.
„Předpokládá se tendr na deset let. Máme důvod k tomu, aby v rámci takového výběrového řízení byl i pohled zvenčí, jiný než pohled úředníků ministerstva nebo ŘSD,“ obhajuje význam poradenské firmy ministr.
Ve výběru mýta se točí velké peníze – od roku 2007 stát inkasoval téměř 50 miliard korun (jen za loňský rok 8,55 miliardy). Pětina z toho podle ČTK připadla současnému dodavateli Kapsch a jeho subdodavatelům. Firma ústy svého generálního ředitele Karla Feixe už deklarovala, že bude mít zájem provozovat systém i nadále.
Mýtná síť na 1 500 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic první třídy je podle Nejvyššího kontrolního úřadu příliš drahá. Za prvních pět let provozu šla podle auditu do státní pokladny jen polovina vybraných peněz. Především kvůli vysokým nákladům na vymáhání dluhů a odměnám pro Kapsch.