Maďarské banky už nechtějí nést další ztráty ze zvýhodněných kurzů

Budapešť – Maďarské banky nejsou ochotny nést vyšší ztrátu než 500 miliard forintů, tedy asi 42 miliard korun, kterou jim způsobují nucená umoření devizových hypotečních půjček při zvýhodněných kurzech. Vládě tento návrh předložila asociace maďarských bank, uvedl dnes generální tajemník organizace Levente Kovács. Z letošních umoření hypoték při preferenčních kurzech budou mít banky ztrátu přes 200 miliard forintů, dodal.

Maďarský parlament přijal v září opatření, které umožňuje domácnostem s hypotečními půjčkami v eurech nebo švýcarských francích splatit tyto úvěry při zvýhodněných kurzech. To v současnosti způsobilo bankám ztrátu přes 90 miliard forintů. Podle Kovácse budou banky kvůli těmto ztrátám potřebovat dodatečný kapitál.

Banky si v Maďarsku nevydělají

Systém předčasného umoření hypotečních úvěrů za preferenční kurzy je podle něj „profesionálně nepřijatelný“ a banky se budou snažit omezit další podobné kroky v rámci nadcházejících jednání vlády s Mezinárodním měnovým fondem. Kovács upozornil na to, že maďarské banky jsou už kvůli dodatečné dani, kterou na ně uvalila vláda strany Fidesz po svém nástupu v loňském roce, zatíženy nejvyšším zdaněním v Evropě. 

Maďarští dlužníci ukončili do konce listopadu 53 563 devizových hypotečních smluv a celkově splatili zhruba 248 miliard forintů, což by při tržních kurzech činilo asi 339 miliard forintů. Hypotéky v eurech se mohou do konce roku umořit při kurzu 250 forintů za euro a ve švýcarských francích při 180 HUF/CHF ve srovnání s tržními kurzy 300 HUF/EUR a 242 HUF/CHF. 

Eura a švýcarské franky
Zdroj: ISIFA/EPA/Zoltan Mathe

Vláda svůj plán na snížení nákladů domácností na splácení devizových hypoték s bankami nekonzultovala. Začala s nimi jednat až pod tlakem Evropské komise. Devizové hypotéky v nízkoúročených eurech a zejména švýcarských francích se pak pro Maďarsko staly vážným problémem v roce 2008 po prudkém poklesu kurzu forintu a byly jednou z příčin, proč si muselo Maďarsko vzít stabilizační úvěr od Mezinárodního měnového fondu a Evropské unie. Nyní mají maďarské domácnosti na devizových hypotékách dluh kolem pěti bilionů forintů (přes 400 miliard korun).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...