Berlín - Psal se 15. únor 1936 a Adolf Hitler tehdy poprvé světu oznámil zrození lidového vozu. Aniž to tušil, mluvil o později slavném Volkswagenu Brouk. Konstruktér Ferdinand Porsche ho vyvíjel už od počátku 30. let. Jeho prototyp se poprvé představil široké veřejnosti na X. mezinárodní výstavě automobilů v Berlíně. Místo nástroje propagandy nacistů se z něj ale po válce stal symbol květinových dětí a svobody. A i díky němu je dnes Volkswagen světovým gigantem.
Hitlerovo „auto pro každého“ dobylo svět
Počátky Volkswagenu byly bezpochyby temné. Právě touha Hitlera být velkým vizionářem, který přetaví Německo v moderní průmyslovou velmoc, stála za vznikem pozdějšího Brouka. Porsche představil Hitlerově vládě svůj projekt vozu pro široké masy v lednu 1934. A nemohl vybrat vhodnější okamžik. Hitler potřeboval automobily, které by se mohly prohánět po jeho prestižních a velkolepých, ale docela prázdných dálnicích. Krizí sužovaní Němci tak měli mít možnost koupit si auto za cenu motorky, obrovská továrna zase zaměstnat tisíce lidí.
Dobová propaganda hovořila o tom, že „doktor Porsche zkonstruoval limuzínu, otevřený vůz a kabrio – limuzínu, která spotřebuje 6 až 7 litrů paliva - a s rychlostí 100 kilometrů v hodině bude stát jen 990 marek.“ Pokud někdo v době krize práci měl, jeho průměrný měsíčný plat se pohyboval kolem 120ti marek. Pořadníky se plnily a brzy už na Volkswagen šetřilo přes 330 tisíc Němců. Většina z nich se ale nedočkala.
Několik vyrobených aut sloužilo k propagandistickým účelům a továrna začala chrlit hlavně vojenské verze pro armádu. Sny o motorizaci Německa a produkci půlmilionu lidových vozů ročně se tak brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely. Po válce pak byla fabrika skoro celá zničená a hrozil jí zánik.
Z trosek se továrna bleskurychle vzpamatovala
Po německé kapitulaci ležela většina slavné Porscheho továrny v troskách. Ze sutin ji pozvedl britský důstojník Ivan Hirst, který ve vybombardovaných halách vzkřísil výrobu i téměř pohřbený projekt nenáročného vozidla pro široké masy. V březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1 000 kusů za měsíc, hranice 2 000 volkswagenů měsíčně padla v průběhu roku 1948. Mezitím se již první vozy exportovaly do Nizozemska a brzy měly proniknout i na americký trh, kde kdysi vznikla i slavná přezdívka „brouk“. Vůbec poprvé ji prý pro vůz s typicky zakulacenou karosérií a širokými blatníky použil v roce 1938 deník New York Times.
Michael Kudela, šéfredaktor Auto Motor a Sport:
„Když Američané po válce obhlíželi Volkswagen Brouk a měli možnost ho převzít k výrobě, tak nad ním ohrnovali nos a řekli, že takové auto nemá šanci. A stalo se z něj nejprodávanější auto na světě.“
Brouka zachránila objednávka od okupačních mocností na 10 tisíc kusů. V roce 1949 pak Volkswagen přešel do rukou Spolkové vlády a začala bezpříkladná kariéra. V roce 1955 již slavili ve Wolfsburgu vyrobení miliontého vozu, který se mezitím stal jedním z nejúspěšnějších německých exportních artiklů a hlavních symbolů poválečného hospodářského zázraku. Kultovním vozítkem se Brouk stal přesto, že v době své největší slávy již platil za poněkud zastaralý model. Jeho majitelé shovívavě tolerovali hlučnost motoru, malý vnitřní prostor a v třeskutých zimách i špatné topení. Brouk dobyl Ameriku i svět a dodnes na něj fanoušci nedají dopustit. Nejen, že se stal předmětem zájmu umělců i excentriků a „oficiálním“ vozem amerických hippie, ale zahrál si i v celé řadě filmů.
Brouk vydržel ve výrobě až do roku 2003, kdy poslední kus vyjel z mexické továrny. Sem byla produkce z Německa přesunuta definitivně koncem 70. let. Celkem jich Volkswagen vyrobil 21 a půl milionu, což je neuvěřitelný počet na auto, o kterém poválečný šéf Volkswagenu Heinrich Nordhoff prohlásil, že má víc chyb než pes blech.
- Volkswagen Beetle autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2284/228310.jpg
- Volkswagen Brouk – raný model autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/944/94348.jpg
- Volkswagen Brouk autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2324/232346.jpg