Hitlerovo „auto pro každého“ dobylo svět

Berlín - Psal se 15. únor 1936 a Adolf Hitler tehdy poprvé světu oznámil zrození lidového vozu. Aniž to tušil, mluvil o později slavném Volkswagenu Brouk. Konstruktér Ferdinand Porsche ho vyvíjel už od počátku 30. let. Jeho prototyp se poprvé představil široké veřejnosti na X. mezinárodní výstavě automobilů v Berlíně. Místo nástroje propagandy nacistů se z něj ale po válce stal symbol květinových dětí a svobody. A i díky němu je dnes Volkswagen světovým gigantem.

Počátky Volkswagenu byly bezpochyby temné. Právě touha Hitlera být velkým vizionářem, který přetaví Německo v moderní průmyslovou velmoc, stála za vznikem pozdějšího Brouka. Porsche představil Hitlerově vládě svůj projekt vozu pro široké masy v lednu 1934. A nemohl vybrat vhodnější okamžik. Hitler potřeboval automobily, které by se mohly prohánět po jeho prestižních a velkolepých, ale docela prázdných dálnicích. Krizí sužovaní Němci tak měli mít možnost  koupit si auto za cenu motorky, obrovská továrna zase zaměstnat tisíce lidí.

Dobová propaganda hovořila o tom, že „doktor Porsche zkonstruoval limuzínu, otevřený vůz a kabrio – limuzínu, která spotřebuje 6 až 7 litrů paliva - a s rychlostí 100 kilometrů v hodině bude stát jen 990 marek.“ Pokud někdo v době krize práci měl, jeho průměrný měsíčný plat se pohyboval kolem 120ti marek. Pořadníky se plnily a brzy už na Volkswagen šetřilo přes 330 tisíc Němců. Většina z nich se ale nedočkala.

2 minuty
Auto pro každého
Zdroj: ČT24

Několik vyrobených aut sloužilo k propagandistickým účelům a továrna začala chrlit hlavně vojenské verze pro armádu. Sny o motorizaci Německa a produkci půlmilionu lidových vozů ročně se tak brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely. Po válce pak byla fabrika skoro celá zničená a hrozil jí zánik.

Z trosek se továrna bleskurychle vzpamatovala

Po německé kapitulaci ležela většina slavné Porscheho továrny v troskách. Ze sutin ji pozvedl britský důstojník Ivan Hirst, který ve vybombardovaných halách vzkřísil výrobu i téměř pohřbený projekt nenáročného vozidla pro široké masy. V březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1 000 kusů za měsíc, hranice 2 000 volkswagenů měsíčně padla v průběhu roku 1948. Mezitím se již první vozy exportovaly do Nizozemska a brzy měly proniknout i na americký trh, kde kdysi vznikla i slavná přezdívka „brouk“. Vůbec poprvé ji prý pro vůz s typicky zakulacenou karosérií a širokými blatníky použil v roce 1938 deník New York Times.

Michael Kudela, šéfredaktor Auto Motor a Sport:

„Když Američané po válce obhlíželi Volkswagen Brouk a měli možnost ho převzít k výrobě, tak nad ním ohrnovali nos a řekli, že takové auto nemá šanci. A stalo se z něj nejprodávanější auto na světě.“

Brouka zachránila objednávka od okupačních mocností na 10 tisíc kusů.  V roce 1949 pak Volkswagen přešel do rukou Spolkové vlády a začala bezpříkladná kariéra. V roce 1955 již slavili ve Wolfsburgu vyrobení miliontého vozu, který se mezitím stal jedním z nejúspěšnějších německých exportních artiklů a hlavních symbolů poválečného hospodářského zázraku. Kultovním vozítkem se Brouk stal přesto, že v době své největší slávy již platil za poněkud zastaralý model. Jeho majitelé shovívavě tolerovali hlučnost motoru, malý vnitřní prostor a v třeskutých zimách i špatné topení. Brouk dobyl Ameriku i svět a dodnes na něj fanoušci nedají dopustit. Nejen, že se stal předmětem zájmu umělců i excentriků a „oficiálním“ vozem amerických hippie, ale zahrál si i v celé řadě filmů.

Brouk vydržel ve výrobě až do roku 2003, kdy poslední kus vyjel z mexické továrny. Sem byla produkce z Německa přesunuta definitivně koncem 70. let. Celkem jich Volkswagen vyrobil 21 a půl milionu, což je neuvěřitelný počet  na auto, o kterém poválečný šéf Volkswagenu Heinrich Nordhoff prohlásil, že má víc chyb než pes blech.

  • Volkswagen Beetle autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2284/228310.jpg
  • Volkswagen Brouk – raný model autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/944/94348.jpg
  • Volkswagen Brouk autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2324/232346.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Hospodářská krize v Libanonu vyhnala nahoru ceny elektřiny

Libanon, kdysi přezdívaný Švýcarsko Blízkého východu, uvázl v hluboké hospodářské krizi. Politická paralýza, bezpečnostní nestabilita a válka domácího teroristického hnutí Hizballáh s Izraelem z let 2023 a 2024 připravily tamní měnu o 97 procent hodnoty oproti roku 2019. Tyto problémy rovněž uvrhly osm z deseti obyvatel do vážných existenciálních problémů a zvýšily ceny elektřiny.
před 1 hhodinou

V rozpočtu může chybět až čtrnáct miliard na dávky, řekl Jurečka. Podle ANO je to víc

V návrhu rozpočtu na příští rok může chybět až čtrnáct miliard na sociální výdaje, připustil pro ČT ministr práce a sociálních věcí v demisi Marian Jurečka (KDU–ČSL). Ujistil však, že na důchody nebo dávky stát peníze prostě najít musí. Odmítl také kritiku hnutí ANO, že v resortu může scházet skoro 32 miliard korun. Pravděpodobná budoucí vládní koalice tvrdí, že v rozpočtu chybí celkem desítky miliard korun.
před 3 hhodinami

ŘSD nepodepisuje nové smlouvy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dál nepodepisuje kontrakty na nové projekty. K realizaci jsou sice připravené, jenže chybí peníze. V nejistotě se tak ocitají i klíčové stavby.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů z ekonomiky probírali povolenky ETS 2

V Událostech, komentářích z ekonomiky hovořili ekonom a hlavní poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník, hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) o emisních povolenkách ETS 2 nebo o plánech vznikající vlády převést poplatek za obnovitelné zdroje na rozpočet. Debatou provázela Nina Ortová.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Zrušení poplatků za obnovitelné zdroje vyjde na 18 miliard, říká Schillerová. Jurečka varuje před plošností

Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová v pořadu Otázky Václava Moravce kritizovala, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury chybí desítky miliard korun. „Dopravní stavby jsou pro nás absolutní priorita,“ uvedla. Ministr v demisi Marian Jurečka (KDU-ČSL) uznal, že tato složka je problematická. Podle ekonoma Jiřího Rusnoka by dávalo smysl kvůli dopravním stavbám i zvýšit deficit. Stejně jako Jurečka naopak kritizoval, aby schodek rostl kvůli plošnému dotování cen energií nebo snížení odvodů OSVČ.
před 15 hhodinami

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Schodek státního rozpočtu by mohl být vyšší, řekla Schillerová

Skutečný schodek státního rozpočtu by nakonec mohl být v příštím roce vyšší než zatím předpokládaných 286 miliard korun, připustila v rozhovoru pro ČT místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Její hnutí tvrdí, že ve výdajích návrhu rozpočtu, který připravila vláda v demisi Petra Fialy (ODS), může reálně chybět minimálně 85 miliard korun. Končící kabinet to ale odmítá.
15. 11. 2025

Trump zrušil cla na některé potraviny, jejichž ceny rostou

Americký prezident Donald Trump v pátek zrušil dovozní cla na hovězí maso, ovoce, kávu a další potraviny, které v posledních měsících v USA zdražily. Šéf Bílého domu, který zavedl cla na mnoho produktů s cílem vyvinout tlak na ostatní země, sám čelí tlaku, neboť sliboval pokles cen, ale děje se opak, napsala agentura AP. Opoziční demokraté v Trumpově rozhodnutí vidí důkaz, že jeho celní politika vede ke zdražování.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025
Načítání...