Hitlerovo „auto pro každého“ dobylo svět

Berlín - Psal se 15. únor 1936 a Adolf Hitler tehdy poprvé světu oznámil zrození lidového vozu. Aniž to tušil, mluvil o později slavném Volkswagenu Brouk. Konstruktér Ferdinand Porsche ho vyvíjel už od počátku 30. let. Jeho prototyp se poprvé představil široké veřejnosti na X. mezinárodní výstavě automobilů v Berlíně. Místo nástroje propagandy nacistů se z něj ale po válce stal symbol květinových dětí a svobody. A i díky němu je dnes Volkswagen světovým gigantem.

Počátky Volkswagenu byly bezpochyby temné. Právě touha Hitlera být velkým vizionářem, který přetaví Německo v moderní průmyslovou velmoc, stála za vznikem pozdějšího Brouka. Porsche představil Hitlerově vládě svůj projekt vozu pro široké masy v lednu 1934. A nemohl vybrat vhodnější okamžik. Hitler potřeboval automobily, které by se mohly prohánět po jeho prestižních a velkolepých, ale docela prázdných dálnicích. Krizí sužovaní Němci tak měli mít možnost  koupit si auto za cenu motorky, obrovská továrna zase zaměstnat tisíce lidí.

Dobová propaganda hovořila o tom, že „doktor Porsche zkonstruoval limuzínu, otevřený vůz a kabrio – limuzínu, která spotřebuje 6 až 7 litrů paliva - a s rychlostí 100 kilometrů v hodině bude stát jen 990 marek.“ Pokud někdo v době krize práci měl, jeho průměrný měsíčný plat se pohyboval kolem 120ti marek. Pořadníky se plnily a brzy už na Volkswagen šetřilo přes 330 tisíc Němců. Většina z nich se ale nedočkala.

2 minuty
Auto pro každého
Zdroj: ČT24

Několik vyrobených aut sloužilo k propagandistickým účelům a továrna začala chrlit hlavně vojenské verze pro armádu. Sny o motorizaci Německa a produkci půlmilionu lidových vozů ročně se tak brzy rozplynuly. Během války jich bylo vyrobeno jen pár set, převážně pro nacistické pohlaváry a propagační účely. Po válce pak byla fabrika skoro celá zničená a hrozil jí zánik.

Z trosek se továrna bleskurychle vzpamatovala

Po německé kapitulaci ležela většina slavné Porscheho továrny v troskách. Ze sutin ji pozvedl britský důstojník Ivan Hirst, který ve vybombardovaných halách vzkřísil výrobu i téměř pohřbený projekt nenáročného vozidla pro široké masy. V březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1 000 kusů za měsíc, hranice 2 000 volkswagenů měsíčně padla v průběhu roku 1948. Mezitím se již první vozy exportovaly do Nizozemska a brzy měly proniknout i na americký trh, kde kdysi vznikla i slavná přezdívka „brouk“. Vůbec poprvé ji prý pro vůz s typicky zakulacenou karosérií a širokými blatníky použil v roce 1938 deník New York Times.

Michael Kudela, šéfredaktor Auto Motor a Sport:

„Když Američané po válce obhlíželi Volkswagen Brouk a měli možnost ho převzít k výrobě, tak nad ním ohrnovali nos a řekli, že takové auto nemá šanci. A stalo se z něj nejprodávanější auto na světě.“

Brouka zachránila objednávka od okupačních mocností na 10 tisíc kusů.  V roce 1949 pak Volkswagen přešel do rukou Spolkové vlády a začala bezpříkladná kariéra. V roce 1955 již slavili ve Wolfsburgu vyrobení miliontého vozu, který se mezitím stal jedním z nejúspěšnějších německých exportních artiklů a hlavních symbolů poválečného hospodářského zázraku. Kultovním vozítkem se Brouk stal přesto, že v době své největší slávy již platil za poněkud zastaralý model. Jeho majitelé shovívavě tolerovali hlučnost motoru, malý vnitřní prostor a v třeskutých zimách i špatné topení. Brouk dobyl Ameriku i svět a dodnes na něj fanoušci nedají dopustit. Nejen, že se stal předmětem zájmu umělců i excentriků a „oficiálním“ vozem amerických hippie, ale zahrál si i v celé řadě filmů.

Brouk vydržel ve výrobě až do roku 2003, kdy poslední kus vyjel z mexické továrny. Sem byla produkce z Německa přesunuta definitivně koncem 70. let. Celkem jich Volkswagen vyrobil 21 a půl milionu, což je neuvěřitelný počet  na auto, o kterém poválečný šéf Volkswagenu Heinrich Nordhoff prohlásil, že má víc chyb než pes blech.

  • Volkswagen Beetle autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2284/228310.jpg
  • Volkswagen Brouk – raný model autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/944/94348.jpg
  • Volkswagen Brouk autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2324/232346.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...