Praha - Včera se v rámci Svatomartinských oslav poprvé ochutnávalo letošní mladé víno. Oslavy se postupem času staly masovou záležitostí a zároveň i výnosným byznysem. Tradice odtajnit chuť nové úrody právě 11. listopadu pochází už z dob císaře Josefa II. Svatomartinské šílenství bude Českem postupovat, dokud vinaři neprodají rekordní milion stočených lahví se Svatomartinským vínem. Podle odborníků je Svatomartinské ukázkou kvality celého vinařského ročníku a ten letošní bude zvláště vyvedený.
Domácí Svatomartinské víno poráží i francouzské Beaujolais
Tradice byla podle Pavla Kršky z Národního vinařského centra na Moravě vždy živá. „Vždycky se říkalo, přiťukněme si až mladým vínem až na svatého Martina,“ míní Krška. I Pavel Večera z Vinařského fondu ČR si myslí, že zvyk se stále mezi lidmi dodržuje. „Zvyk u vinařů přetrvával, ale u obecné veřejnosti to bylo zapomenuto a nám se podařilo tento zvyk obnovit a spojit,“ připomněl Večera.
Privilegium první ochutnávky vín měli dříve především vinaři. Na Martina se scházeli a navzájem se chlubili prvními vlaštovkami úrody. Posledních 14 let je ale situace výrazně jiná. Ve Svatomartinském vínu se za čas zhlédl Vinařský fond společně s Národním vinařským centrem a roztočily kolem něj marketingový kolotoč. Milovníci vína tak začali svatomartinskou husu zapíjet novým vínem stejně jako doposud vinaři. „Byla to pomoc vinařům - celostátní marketing společně s marketingem jednotlivého vinaře nejlépe funguje a tam se to spojilo. Už v loňském roce se nám podařilo překonat fenomén Beaujolais,“ řekl Večera.
Propagace Svatomartinského vína je velice úspěšná
Zatímco zbytek světa propadl Beaujolais, tuzemští vinaři využili tradice, dobrého nápadu a s 8 milionovou investicí do propagace přesvědčili české i slovenské milovníky vína, že nad vlastní úrodu není. „Propagace Svatomartinských vín funguje. Zákazníci v ČR a dnes už i v zahraničí slyší na Svatomartinské víno,“ myslí si Krška. Dobrou strategii chválí i Václav Svoboda, marketingový odborník. „Je to ukázka dobré strategie, ta se opírá o velmi dobrý produkt, který je chuťově i jinak dobře zvolen,“ konstatoval Svoboda. O šikovnosti marketingu svědčí i čísla – za čtyři roky se totiž množství lahví vína dostupné v obchodech zvedlo téměř o 900 tisíc.
Pod názvem Svatomartinské se ale mohou prodávat pouze vína, která prošla senzorickými testy a hodnocení odbornou porotou. Šanci uspět tak mají jen vybrané odrůdy. „Určily se senzorické standardy - u bílých vín to musí být svěží, ovocné víno s primární aromatikou, u červených vín musí být víno heboučké, sametové, musí to být suché víno a s menším limitem alkoholu,“ podotkl Krška. Letos splnilo přísná pravidla 89 vinařů. Svatomartinské víno se stává byznysem i pro restaurace. Některé z nich nabízí speciální svatomartinská menu podle toho, co se k vínu hodí.