Díky skladům Amazonu ušetří čeští zákazníci na dopravném

Praha - Díky vybudování distribučních center internetového obchodu Amazon v Česku by mohli Češi ušetřit na dopravném, zboží by se k nim také mělo dostat rychleji. Dál ale budou muset nakupovat na zahraničním webu, Amazon totiž zatím české stránky nechystá. Jeden ze skladů tohoto internetového obchodu vyroste v Dobrovízi u Prahy, druhý měl vzniknout v Brně, tady je ale jeho výstavba stále nejistá.

Češi by z přítomnosti Amazonu v zemi mohli něco vytěžit. Zatím totiž tuzemští zákazníci nakupují převážně na německých nebo britských stránkách obchodu a každou zásilku ze zahraničí značně prodraží poštovné. Třeba za poslání knížky z britské internetové verze teď zaplatí zákazník v přepočtu skoro 300 korun. Jenže až budou v Česku fungovat sklady, většina zboží půjde přímo z nich. „Zájem Amazonu je dodávat zboží z nejbližšího distribučního centra, které je k dispozici, aby cesta k zákazníkovi byla co nejrychlejší a nejlevnější,“ potvrzuje mediální zástupce Amazonu v Česku Vladimír Bystrot. „Bude-li kratší cesta, kterou musí zboží urazit, bude i nižší cena za přepravu,“ dodává.   

A zkrátit by se mohla i dodací lhůta. Dneska putuje zboží z nejbližšího německého distribučního centra asi tak tři dny. V budoucnu by se Češi dočkali svého balíčku zřejmě dřív. 

České stránky zatím ne

I když vznikne v Česku minimálně jedno distribuční centrum Amazonu (v Dobrovízi), neznamená to ale, že by čeští zákazníci mohli nakupovat na české pobočce. Už v říjnu, kdy Amazon oznámil záměr vybudovat v Česku své sklady, regionální ředitel evropské pobočky Amazonu Tim Collins upozornil, že firma stránky v češtině zatím nechystá. Nevyloučil ale, že vzniknou jiné jazykové mutace. Nabízelo by se, že by Amazon nejprve zkusil prodávat v Polsku, kde také hodlá vybudovat tři distribuční centra. Pokud by tam byl Amazon úspěšný, pak by zřejmě teprve uvažoval i o české verzi obchodu.  

Amazon plánoval v Brně v lokalitě Černovické terasy vybudovat obří distribuční centrum o rozloze 95 000 metrů. Brněnští zastupitelé ale neodsouhlasili smlouvy, které měly stavbu umožnit. (Proč, si můžete přečíst ZDE.) Firma se proto poohlíží po jiné lokalitě, nabídla se například Ostrava, ve hře je ale i Slovensko, kde má Amazon už zákaznické centrum. Hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek chce ale přeci jen udržet projekt na jihu Moravy. (Čtěte víc.)

Druhé centrum firmy Amazon má vzniknout v Dobrovízi u Prahy. I přes protesty místních nakonec úřady projekt schválily. Jenže než získá firma platné stavební povolení, mohou uplynout měsíce. Amazon přitom chtěl, aby sklad fungoval už před letošními Vánocemi, kdy je na obchod největší nápor. (Více čtěte ZDE.)

Amazon míří do Česka ze strategických důvodů

V Evropě funguje Amazon v Británii, Itálii, Španělsku, Francii nebo v Německu, respektive v Rakousku. V těchto zemích se firma soustředí na posílení pozice na trhu. I proto plánuje vybudovat další distribuční centra třeba u Barcelony ve Španělsku.

Amazon teď ale sází i na expanzi do těch míst starého kontinentu, kde ještě nepůsobí. Kromě základny v Česku vybuduje sklady také v Polsku. „Silné zázemí ve střední Evropě nám umožní jít dál na sever a na východ,“ komentoval záměr firmy Tim Collins.

U severních sousedů by měla vzniknout hned tři distribuční centra – jedno z nich, v Sadech u Poznaně, už se začalo stavět letos v únoru. Pracovat by tady měly 2 tisíce lidí, v sezoně navíc další tisícovka. Další dvě centra Amazonu v Polsku mají stát poblíž Vratislavi. I s českými sklady by měl mít tento internetový obchod v Evropě celkem 25 distribučních center v sedmi evropských zemích. 

Poloha České republiky ve střední Evropě je z hlediska logistiky pro takovou firmu mimořádně strategická. Vedou tudy hlavní obchodní trasy z Německa a Rakouska dál na východ. A v neposlední řadě by zde Amazon našel levnější a možná i ochotnější pracovní sílu než třeba v sousedním Německu. Tam se totiž firma potýká s problémy, zaměstnanci si stěžují na pracovní podmínky, kvůli kterým dokonce už několikrát stávkovali. (Podívejte se ZDE.)

Statistiky společnosti Amazon.com
Zdroj: ČT24/ČT24 / Amazon.com

Amazon

…je největším a zároveň i jedním z nejstarších internetových obchodů na světě. V roce 1994 ho založil ve své garáži tvrdohlavý a pedantský Američan Jeff Bezos. Podle hesla „budu prodávat co nejlevnější věci“ začal tehdy s on-line prodejem knih. Vytvořil systém „one-click“ - kdy si zákazník mohl knihu koupit pouze jedním kliknutím myši. Lidé si tento způsob nakupování rychle oblíbili.

Zakrátko prodával Bezos knihy do celého světa a z nepříjemného chlápka z garáže se stal miliardář. Forbes ho se jměním 29 miliard dolarů řadí do dvacítky nejbohatších lidí světa.

Postupem času Amazon rozšířil sortiment, kromě knih se tady dneska dá koupit i elektronika, hračky, nábytek nebo třeba oblečení. Firma sídlí v Seattlu v USA, pobočky má ale po celém světě. Zaměstnává přes 100 tisíc lidí. Loni měla čistý zisk 274 milionů dolarů. 

Knižní revoluce na druhou

V distribuci literatury nezpůsobil Amazon revoluci jen tím, že rozjel on-line prodej knih. V roce 2007 uvedl na trh také populární čtečku elektronických knih Kindle, která zcela změnila dosavadní způsob čtení.  

Amazon dnes podniká i v dalších oblastech. Je například významným hráčem v poskytování kapacit vzdálených serverů, v takzvaném cloud computingu.