Druhý největší český výrobce piva od listopadu zdraží sudové a tankové pivo v průměru o 3,2 procenta. Na dotaz ČTK to sdělil mluvčí pivovaru Pavel Barvík. Ceny se tak zvýší u většiny tankových ležáků a prémiových piv o 0,6 až 1,4 koruny na půllitr, nejprodávanější ležáky pak zdraží zhruba o korunu. Pivovar již jednou prodejní ceny zvyšoval, když na jaře zdražil nejčastěji o korunu lahvové a plechovkové pivo.
Další zdražování ohlásily i Pivovary Staropramen. Ceny točeného piva zvednou v listopadu
Za nárůstem ceny stojí podle mluvčího Staropramene růst výrobních nákladů, zejména zdražování chmele, ječmene nebo energií. „Letos na jaře jsme díky tlaku rostoucích nákladů zvyšovali ceny vybraných lahvových a plechovkových piv, jejichž cenová úroveň především v promočních akcích byla pro nás dlouhodobě neudržitelná. Další růst nákladů v průběhu letošního roku nás nyní nutí upravit ceny především sudových a tankových ležáků a prémiových piv,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Petr Kovařík.
Podle něj dojde ke změně cen u některých druhů piv po dvou letech, u některých po čtyřech. „Ceny jsme i přes růst nákladů drželi, abychom tímto podpořili naše partnery z řad hospodských a restauratérů. Ze stejného důvodu jsme se nyní rozhodli nezvyšovat ceny většiny výčepních piv,“ dodal Kovařík.
Podle Barvíka se ke změnám cen snaží pivovar u každého výrobku přistupovat individuálně. „Cílem tohoto přístupu je provést pouze opravdu nevyhnutelné úpravy cen a zmírnění dopadu změn cen na spotřebitele a také na naše obchodní partnery,“ uzavřel mluvčí.
Na podzim zdražil už Plzeňský Prazdroj
Mluvčí největšího českého pivovaru Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková v září uvedla, že od října zdraží pivovar cenu Pilsner Urquell o 1,5 koruny na půllitr. „Konečnou cenu si určuje obchodník sám, nemůžeme předjímat jeho reakci. Vzhledem k tomu, že nový ceník je platný od 1. října, je těžko komentovat, o kolik hospody a restaurace zdraží. Jen dodám, že naše současná úprava cen nijak nesouvisí s vládou schváleným snížením DPH na čepované pivo, které vnímáme jako kompenzaci hospodám při vyrovnávaní se zavedením EET a zákazem kouření,“ dodala mluvčí.
Pivo zdraží nejspíš příští rok i Budějovický Budvar. Několikaprocentní růst cen by se měl týkat zboží nabízeného v obchodech při slevových akcích. „Obecně jsem přesvědčený o tom, že ty promoční ceny jsou příliš nízké. V minulosti byly hodně nízké, teď bude potřeba nějakých dílčích změn,“ řekl již dříve ředitel Budvaru Petr Dvořák.
Pivovary Staropramen loni prodaly 3,1 milionu hektolitrů piva, meziročně o šest tisíc hektolitrů více. Zahraniční prodej včetně licenční výroby vzrostl o deset procent na 1,9 milionu hektolitrů. Na domácím trhu kvůli regulacím prodala firma meziročně o sedm tisíc hektolitrů piva méně.
Pivovarům Staropramen patří dlouhodobě na českém pivovarském trhu druhá příčka za Plzeňským Prazdrojem. Firma je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, do roku 2009 pivovary vlastnil pivovarský gigant Anheuser-Busch InBev. Společnost předloni zaměstnávala kolem 1400 lidí.
Loni po pěti letech růstu výstav českých pivovarů meziročně klesl o 0,7 procenta na 20,32 milionu hektolitrů kvůli poklesu výroby pro domácí trh. Prodeje v Česku se snížily o 2,1 procenta na 16,04 milionu hektolitrů. Export se zvýšil o 4,5 procenta. Stále více se prodává pivo balené proti točenému pivu v restauracích a hospodách, loňský poměr byl 62 ku 38 procentům.