Praha – Problémy se službami operátorů často nezpůsobují ani tak operátoři samotní jako spíš jejich dealeři. Zvlášť pokud produkty nenabízejí v klasickém obchodě, ale někde na ulici. Alespoň to tvrdí občanské sdružení Spotřebitel.net. Právě na smlouvy s mobilními operátory se zaměřil i pořad Suma sumárum.
Čtěte pozorně, smlouva na mobil se může prodražit
Před praktikami dealerů pracujících pro mobilní operátory varuje právník sdružení Spotřebitel.net Ondřej Daněk. „Spěchají na spotřebitele, aby smlouvu uzavřeli co nejdřív. Lákají je pod záminkou úžasných výhod, jedinečného tarifu, jedinečných pobídek, které platí pouze dnes, pouze tuto hodinu a minutu a velmi chtějí, aby v tom spěchu spotřebitel tu danou smlouvu podepsal,“ říká na jejich adresu.
Výjimkou není ani to, že dealeři odmítnou svým potenciálním zákazníkům smlouvu před podpisem vydat, aby si ji v klidu domova mohli celou přečíst. „Už tento samotný fakt svědčí o značné nekorektnosti,“ podotýká Ondřej Daněk.
Mezi klasické triky tak patří třeba nepřiměřené deaktivační poplatky nebo smluvní pokuty. V případě, že se zákazník zpozdí se splátkou, se pak často nestačí divit. Také nabízená cena může být podmíněná další službou, kterou si musí zákazník objednat.
Lidé, kteří se nechají nachytat, ale nemusí zoufat. „Od takto uzavřených smluv na ulici podle pragrafu 57 občanského zákoníku můžou odstoupit do 14 dnů od uzavření. Samozřejmě - tento paragraf zná výjimky, ale naprostá většina smluv, která se takto uzavře, tak je možné od nich odstoupit,“ upozorňuje Daněk.