Praha – Češi letos méně utráceli za dovolenou. České cestovní kanceláře prodaly 1,95 milionu zájezdů, což je o 350 tisíc méně než loni. Tržby proto klesly z 15 na 12 miliard korun. Takový vývoj je nejspíš důsledkem krize a všeobecného šetření. Tržby přitom klesaly rychleji než počet koupených zájezdů. Kanceláře musely jít s cenami dolů kvůli úbytku klientů a konkurenčnímu boji.
Cestovním kancelářím se letos nedařilo
Největší, tedy 30procentní propad zaznamenaly cestovky u leteckých zájezdů. Jde totiž o zájezdy nejdražší. Ty tvoří pětinu všech prodaných dovolených. „Cestovky tak musely letos v dubnu a květnu po vyhodnocení prvních prodejů masově vystornovávat neprodané kapacity leteckých zájezdů, aby se vyhnuly hrozícímu velkému převisu nabídky nad poptávkou při prodejích na poslední chvíli. Češi tak kvůli krizi letos skutečně šetřili,“ uvedl Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Jediným světovým regionem, kam čeští turisté cestovali více, jsou Spojené státy americké. Zřejmě se na tom podepsalo loňské zrušení vízové povinnosti. Prodej zájezdů přes internet také narostl. Letos se touto cestou prodal každý čtvrtý zájezd. Přesto ale Češi zaostávají za USA a západní Evropou. Celkový prodej však klesl na úroveň let 2004 a 2005.
Přes velký propad tržeb u nás zkrachovalo pouze pět cestovních kanceláří asi z tisíce, tedy půl procenta. Ve srovnání se západní Evropou tedy šlo o zcela standardní situaci. Naopak extrémní situace nastala na straně spotřebitelů. Mezi zkrachovalými cestovkami totiž byla i Tomi Tour. Šlo o největší krach cestovní kanceláře v české historii. Postiženo tak bylo 16 tisíc turistů. Navíc zkrachovala i letecká společnost SkyEurope a desetitisíce Čechům zanechala nepoužitelné letenky. Krize tedy především postihla klienty cestovního ruchu.