Češi utrácejí za spotřební elektroniku, využívají silné konkurence

Praha - Češi loni za spotřební elektroniku utratili rekordních 56,65 miliardy korun, což bylo ve srovnání s rokem 2006 o devět procent více. Největší nárůst vykázal prodej televizorů, audio a video techniky. Nakupujeme hlavně ve specializovaných řetězcích, k nimž v příštím roce přibyde slovenský Nay.

Téměř polovina loňských rekordních útrat skončila v pokladnách šesti největších tuzemských sítí prodejen se spotřební elektronikou. Jejich tržby meziročně vzrostly o 3,8 miliardy na 26,1 miliardy korun. Nákupy elektroniky se totiž v Česku navzdory rostoucímu počtu hypermarketů soustřeďují do specializovaných obchodních řetězců a prodejen elektro. „Především velké domácí spotřebiče se z drtivé většiny prodávají ve specializovaných prodejnách,“ říká Milan Šulc ze společnosti Incoma Research.

Výrazně roste počet Čechů, kteří elektrozboží nakupují na internetu. V posledních dvou letech tak učinilo 39 procent lidí, především mladších pětadvaceti let. „Nejvýznamnější kategorií prodávanou prostřednictvím tohoto kanálu jsou PC, velké bílé elektro a foto,“ podotkl Šulc. Loni Češi v internetových obchodech utratili 18 miliard korun, meziročně o čtyři miliardy více.

Konkurence na českém trhu s elektronikou je silná, zejména ve větších městech obchodníci vedou cenovou válku o zákazníky. V posledních letech kvůli tomu zmizelo z českých a moravských měst kolem 400 prodejen s elektrospotřebiči a jejich počet se snížil zhruba na 1200.

Konkurence však zanedlouho opět vzroste. Ve druhé polovině letošního roku v Třebíči otevře první českou prodejnu největší slovenský prodejce elektroniky Nay. Firma na Slovensku provozuje 22 obchodů a s loňskými tržbami okolo šesti miliard slovenských korun má na tamním trhu zhruba čtvrtinový podíl.