Praha - Pro každého Čecha se ročně vytiskne asi 390 kusů reklamních letáků. To je v porovnání s Evropou nadprůměrné množství. Letáky se slevami čte asi 70 procent klientů obchodních řetězců. Zejména v období krize jejich obliba stále stoupá.
Češi milují reklamní letáky
Devatenáct miliard a dvě stě milionů kusů reklamních letáků v posledních pěti letech zamířilo do rukou českých zákazníků. Pro představu - kdyby se všechny letáky naskládaly vedle sebe, obkrouží podél rovníku zeměkouli a ještě by zbylo. V Česku jsou letáky dokonce populárnější než v řadě ostatních zemí Evropy. V přepočtu na obyvatele se jich tu proto tiskne nadprůměrné množství. Více se jich rozdá například v Rakousku (450) nebo Nizozemí (630). Naopak méně jich mají ve Francii (320), Polsku (193) nebo Velké Británii (148). „Český trh je opravdu vysoce konkurenční. Je tady velké množství řetězců, které bojují o zákazníka. Těch velkých je tu asi desítka, což je více než v zahraničí,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Gfk.
Letáky si podle posledních průzkumů vybudovaly oblibu mezi lidmi tím, že na nich uvedené slevy v obchodě skutečně najdou. „Přibližně 70 procent lidí se řídí reklamou na letácích. Je krize, lidé chtějí slevy, tak mají o letáky stále zájem,“ říká prezident Asociace direct marketingu Tomáš Hájek.
Stále se ale najdou tací, kteří si svůj život slevovými letáky řídit nenechají. I proto se na schránkách čím dál tím častěji objevuje označení odmítající jakoukoli reklamu. V Česku jsou takto oblepena asi 3 procenta z celkového počtu 4 a půl milionu poštovních schránek.